Znaczenie opinii online dla lokalnych biznesów

W dzisiejszym cyfrowym świecie, opinie pozostawiane w internecie odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu reputacji każdej lokalnej firmy, bez względu czy mamy do czynienia z działalnością usługową czy handlową. Jak pokazują badania Local Consumer Review Survey w 2019 roku, 90% konsumentów korzystało z internetu w celu znalezienia lokalnej firmy.

Przeciętny konsument czyta aż 10 opinii, zanim zdecyduje się na skorzystanie z usług. Nic dziwnego – według badań Salesforce, aż 80% klientów i klientek uważa, że doświadczenie zakupowe jest równie ważne jak produkty i usługi. Opinie konsumentów mają duży wpływ na decyzje zakupowe. Pozytywne recenzje sprawiają, że 91% poczuje zachętę do skorzystania z usług, a negatywne komentarze zniechęcą aż 82% osób. Firmy z niższą liczbą opinii lub negatywnymi opiniami prawdopodobnie stracą znaczną część potencjalnych klientów, w porównaniu do konkurentów o lepszej reputacji.

Jak często sprawdzamy opinie o firmach?

Konsumenci coraz częściej dokonują lokalnych wyszukiwań – 34% z nich codziennie wyszukuje okolicznych firm i sklepów właśnie w internecie, 60% wyszukuje co najmniej raz w tygodniu, a 70% czyni to około raz na miesiąc. Jak podaje serwis brightlocal.com, 80% konsumentów sprawdza opinie online, z czego 36% zawsze dokonuje weryfikacji, 18% często, 27% okazjonalnie i tylko 18% w ogóle nie sprawdza opinii. Co równie ważne – 97% konsumentów którzy czytają opinie, również sprawdzają odpowiedzi zamieszczone przez właścicieli firm.

W jaki sposób zadbać o pozytywne opinie?

Prośba o opinię

Najprostszym sposobem na zachęcenie klientów i klientek do pozostawienia opinii jest po prostu poproszenie ich o to. Możesz to zrobić bezpośrednio po transakcji, na przykład po zakończeniu usługi lub po zakupie produktu. Poproś o szczegółowe informacje na temat ich doświadczeń. Może to obejmować pytania na temat jakości produktu, obsługi klienta, czy czasu dostawy.

Odpowiadanie na opinie

Kiedy konsument pozostawi opinię, pokaż swoje uznanie, odpowiadając na nią. Podziękuj za poświęcony czas i wizytę w Twoim lokalu. To nie tylko pokazuje, że cenisz feedback, ale również zachęca innych do podjęcia podobnego kroku. Jeśli natomiast otrzymasz negatywną opinię, szybko na nią zareaguj. Pokaż swoje zaangażowanie w rozwiązanie problemu i poprawę doświadczenia klienta. W żadnym wypadku nie dawaj się ponieść emocjom lub odpowiadać „z pozycji ego”. Pamiętaj także, aby z negatywnego feedbacku wyciągnąć wnioski i wprowadzić ulepszenia w firmie, które zapobiegną podobnym sytuacjom w przyszłości.

Zadbanie o customer experience

Według badań Help Scout, aż 64% osób woli zapłacić więcej, jeśli obsługa klienta jest ich zdaniem lepsza niż w miejscu, które oferuje lepszą cenę, ale gorszy customer service. Każda niezadowolona osoba opowiada o swoim złym doświadczeniu średnio dziewięciu – piętnastu osobom. Zadbaj zatem, aby kontakt i doświadczenia związane z Twoją firmą były na najwyższym poziomie.

Więcej dowiesz się z poniższego artykułu:

Customer service – fakty i statystyki, które zmienią Twoje podejście do klienta

Pozostałe metody

Jeśli chcesz zadbać o pozytywne opinie, wprowadzaj jak najwięcej rozwiązań, które zapewnią klientom wygodę, komfort oraz najlepsze doznania związane z Twoją firmą. Zadbaj o dobre przeszkolenie i dostępność personelu, doznania zmysłowe np. scent marketing, wprowadzenie odpowiednich procedur i norm, CSR, łatwą komunikację z firmą, aktualizowanie godzin otwarcia i wskazówek dojazdu w mapach Google i wiele innych szczegółów, które łącznie istotnie wpływają na odbiór firmy.

Zastanawiasz się jak reklamować swoją firmę lokalnie?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem

1280 850 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.