czym są kody QR i jak je wykorzystać w marketingu swojej firmy

Kody QR – czym są i jak je wykorzystać w marketingu swojej firmy?

Kody QR znane są 1994 roku, jednak na jakiś czas zostały zapomniane, by teraz powrócić do łask. Drzemie w nich ogromny potencjał, który można wykorzystać w celu zwiększenia sprzedaży, ułatwienia kontaktu, budowania zaangażowania wokół marki czy zbierania opinii. Trzeba jednak wiedzieć, w jaki sposób to zrobić, aby uzyskać pożądany efekt. Jeszcze w 2011 roku aby zeskanować kod QR konieczne było pobranie specjalnej aplikacji, co nie było szczególnie wygodnym rozwiązaniem również ze względu na wolne łącze internetowe. Obecnie można liczyć na szybki internet, a kody QR przekierowują nas do pożądanych stron bez konieczności instalowania dodatkowych aplikacji – wystarczy włączyć aparat w swoim smartfonie. Łatwość korzystania z tego rozwiązania, sprawiła że coraz więcej firm wykorzystuje je w swoim marketingu – i słusznie! QR kody dają wiele możliwości. Poniżej przedstawiamy najciekawsze z nich.

Kody QR jako narzędzie reklamowe

Kod QR do uwierzytelniania, przekierowania na dany adres, czy zapisu danych

Kody QR świetnie sprawdzają się jako karta pokładowa do samolotu oraz uwierzytelnienie logowania do strony WWW. Wykorzystywane są również w popularnych Paczkomatach Inpostu, czy na e-receptach przy użyciu aplikacji Obywatel oraz Internetowego Konta Pacjenta. Za ich pomocą można nawet pobrać menu w restauracji. 

Obecnie kody QR służą także jako narzędzie marketingowe, używa się ich na wiele sposobów. Mogą zawierać przykładowo kod rabatowy na zakupy, przekierowywać klientów na stronę firmy w mediach społecznościowych. Tworzy się także kody QR youtube, co ma na celu zwiększenie zaangażowania w kampanię marketingową w formie wideo. Dołącza się je także to paragonu, używa w broszurach reklamowych i wielu innych sytuacjach.

Kody QR do filmów instruktażowych

Kody QR świetnie sprawdzają się do zwiększenia zaangażowania kupujących. Można skłonić ich do zeskanowania kodów w celu zobaczenia krótkich treści wideo – np. producenci sprzętów do siłowni umieszczają je na swoich maszynach, aby zachęcić użytkowników i użytkowniczki siłowni do obejrzenia filmu instruktażowego. Podobnie można zastosować je w sklepie ogrodniczym, sklepie z akcesoriami, sprzętem RTV i AGD, aby przy danym urządzeniu pokazać jego wszystkie funkcje w postaci wideo. To właśnie tego typu przekaz najlepiej dociera do klientów, nie wymaga czytania instrukcji i jest łatwy w odbiorze. Warto wobec tego wykorzystać kody QR wideo w celu pokazania zalet i możliwości oferowanego przy produktu.

Zachęta do ponownych zakupów

 Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ogromny potencjał drzemie w kodach QR. Można za ich pomocą przekształcić jednorazowych klientów w stałych nabywców. Przekłada się to oczywiście na wzrost zysków dla firmy. Pojawia się jednak pytanie, w jaki sposób to zrobić. Dla jednego z naszych klientów – drogerii internetowej, zastosowaliśmy kody QR jako małe nalepki na opakowania produktów. Pozwalają one nie tylko wyświetlać informacje o danym kosmetyku, ale też ułatwiają jego ponowne zamówienie. Skończył się Twój ulubiony krem? Zeskanuj kod QR, a produkt już jest w koszyku! 

Chcesz zwiększyć sprzedaż i zaangażowanie klientów wokół Twojej marki?
Napisz do nas:
hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem

Kody QR w służbie lojalności

Zastosowanie tego rozwiązania ogranicza tylko nasza wyobraźnia – czemu by więc nie wykorzystać go do budowania lojalności? Oprócz zbierania punktów za zakupy w sklepie online, można również do każdego zakupu załączać kod QR ze zniżką lub prezentem do odebrania przy kolejnym zamówieniu.

 Zachęta do pobrania aplikacji

 Kody QR świetnie nadają się do promowania marki, zwiększania i rozpoznawalności. Mogą posłużyć do zachęcenia użytkowników do pobrania firmowej aplikacji. Nie jest to żadna nowość, przykładem będzie gra Angry Birds, w której wykorzystano kreatywne kody QR. Instagram zrobił to samo, więc warto pójść w ślady firm, które odniosły duży sukces, na rynku globalnym. Aplikacja zainstalowana na telefonie klienta wiąże się z szeregiem korzyści dla firmy i klientów końcowych. Można przykładowo śledzić jego ścieżkę zakupową. Ułatwione zostaje także wysyłanie spersonalizowanych rekomendacji swoich produktów. Będą wyświetlane powiadomienia push, co umożliwia przypominanie o sobie.

Poprawa doświadczeń zakupowych

 Kody QR i muzyka to świetne połączenie. Można je wykorzystać w celu poprawienia doświadczeń zakupowych klientom, którzy weszli do sklepu. Wymaga to stworzenia odpowiednich playlist, które będą oddziaływać w określony sposób na nastrój klientów. Wiele osób nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, że przykładowo muzyka klasyczna pomaga stworzyć ekskluzywne środowisko w celu uzasadnienia wyższych cen oferowanych produktów.

Większa łatwość komunikacji 

Według Badań Super Office, aż 49% kupujących nabywa niektóre przedmioty w sposób kompulsywny, pod wpływem dobrej jakości obsługi klienta. Dlatego tak ważne jest szybkie i sprawne nawiązywanie kontaktu. Kody QR sprawdzą się do tego idealnie. Dzięki nim można łatwo przekierować do wykonania telefonu do firmy, czy rozpoczęcia chatu na firmowej stronie, nawet z reklamy na billboardzie. Kody QR mogą zwierać również współrzędne i odnośnik do nawigacji w Google Maps, dzięki czemu po zeskanowaniu kodu, możemy od razu nawigować do siedziby firmy lub sklepu stacjonarnego.

Kody QR do gier i zabaw zwiększających zaangażowanie

Kolejną opcją jest zwiększenie konwersji dzięki grom z użyciem kodów QR. Jak wiadomo, gry mobilne cieszą się ogromną popularnością i to nie tylko wśród dzieci. Zaprojektowanie gry wymagającej intensywnej pracy umysłowej, upoważniającej do otrzymania gratisów w sklepie lub rabatu na zamówienie, to świetny pomysł. Interaktywne kody QR to również sposób na wchodzenie w interakcje z klientami. Wystarczy umieścić reklamę w postaci plakatu, który będzie zachęcać do skanowania kodu QR i zdobycia wygranej.

Zbieranie feedbacku

Kody QR warto wykorzystać aby zachęcić do wystawiania recenzji produktom lub firmie. Zgodnie z badaniem Local Consumer Review Survey 82% konsumentów czyta opinie o firmach, z czego 36% robi to zawsze.

Trzeba pamiętać o tym, że większość kupujących ma na uwadze rekomendacje online podczas szukania produktów i usług. Zanim zdecydują się na zakup, chcą się upewnić, czy będzie on słuszny. Kody QR mogą zawierać odnośnik do mediów społecznościowych lub wizytówki Google i zachęcać do pozostawienia tam recenzji.

Opinie to nie tylko szansa na pokazanie się od profesjonalnej strony, ale także możliwość zbierania danych na temat obszarów, które powinniśmy dopracować, aby w pełni sprostać oczekiwaniom naszych klientów i klientek. Dlaczego to jest tak ważne? Tego dowiesz się z naszego artykułu o customer service:

Customer service – fakty i statystyki, które zmienią Twoje podejście do klienta

1920 1280 Warszawska Grupa Mediowa

Potrzebujesz pomocy przy promocji swojej firmy?
Napisz do mnie na:
a.stachowicz@warszawskagm.pl
lub skorzystaj z naszego chatu online.
Arkadiusz Stachowicz

Odwiedź profil Linkedin

Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.