Czym jest CSR i dlaczego warto go wdrożyć w firmie?

Działalność gospodarcza jest kojarzona z nastawieniem na maksymalizację zysków wszelkimi dostępnymi środkami bez względu na wpływ działania firmy na jej najbliższe otoczenie. Jednak zarządzając przedsiębiorstwem należy pamiętać także o tym, aby planować odpowiedzialnie biznes i tym samym zwrócić szczególną uwagę na pozostałe aspekty, które są ważne dla społeczeństwa. Wielu kluczowych przedsiębiorców na rynku wdraża w firmie CSR. Czym jest to rozwiązanie i czy rzeczywiście warto się na nie zdecydować?

CSR rozwiązaniem dla biznesu

CSR to zdecydowanie szerokie pojęcie, pod którym kryje się kilka inicjatyw oraz procedur, które są szczegółowo wyróżnione w Normie PN-ISO 26 000. Jednak ogólnie można przyjąć, iż CSR (z języka angielskiego Corporate Social Responsibility) to odpowiedzialność każdego przedsiębiorstwa za społeczeństwo, jak również środowisko. Działając zgodnie z tymi zasadami, wszelkie działania powinny być przejrzyste oraz etyczne. Wspomniana polityka w dużej mierze przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, jak również do dobrobytu oraz zdrowia społeczeństwa. Należy w tym przypadku uwzględnić oczekiwania interesariuszy, a także co ważne, uwzględniając CSR powstępujemy zgodnie z obowiązującym prawem oraz spójnie z ustalonymi zasadami współżycia społecznego. Wdrożenie CSR jest oznaką dojrzałości przedsiębiorstwa, które uwzględnia potrzeby innych osób oraz realizuje pewną misję, w skład której może wchodzić:

  1. Dbanie o ekologię i środowisko,
  2. Wsparcie osób w potrzebie,
  3. Działania na rzecz równości i sprawiedliwości społecznej,
  4. Odpowiedzialne zatrudnienie,
  5. Sprawiedliwe praktyki rynkowe i relacje z konsumentami,
  6. Działania edukacyjne, uwzględniające poprawę dobrobytu społeczeństwa jako całości.

CSR to niesamowicie ważny element – jak wskazują badania 55% osób uważa, że marki powinny zajmować stanowisko w kwestiach istotnych społecznie, a około 73-75% z nich uważa, że polityka społecznie odpowiedzialnego biznesu wpływa na ich decyzje zakupowe i inwestorskie. Ponadto 25% konsumentów rezygnuje z usług i produktów firm działających niezgodnie z ich wartościami (źródło: Harvard Business School).

Strategia odpowiedzialności przedsiębiorstwa jest kluczowa i może przynieść każdej firmie szereg zalet. Przede wszystkim wielu specjalistów w tym przypadku wskazuje na wzrost zainteresowania inwestorów, ponieważ kredytodawcy są bardziej zainteresowani współpracą z odpowiedzialnymi firmami. Duża zaleta to także zwiększenie lojalności konsumentów oraz interesariuszy, którzy wybierając daną firmę kierują się między innymi jej wizerunkiem, czy też zaufaniem do spółki. CSR umożliwia także poprawę relacji ze społecznością, jak również wskazuje konsumentom, że firma jest ważnym elementem całej wspólnoty obywatelskiej.

Tym samym przedsiębiorstwo może podejmować długofalowe i wymierne inwestycje społeczne, które ułatwią w przyszłości sprawne, jak również bezkonfliktowe funkcjonowanie. Jedną z istotnych zalet jest wzrost konkurencyjności na rynku, a także podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy.

Społeczna odpowiedzialność ułatwi nam kształtowanie pozytywnego wizerunku wśród pracowników naszej firmy. Może to stanowić pozafinansowy sposób motywowania pracowników. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, że dzięki CSR można pozyskać i wprowadzić do firmy najlepszych pracowników, a także co najważniejsze utrzymać ich.

Argumenty przeciwko społecznej odpowiedzialności biznesowej

Pomimo tego, iż samo założenie CSR wydaje się być bardzo dobre względem dobrobytu społeczeństwa, pojawiają się głosy sprzeciwiające się takiemu modelowi biznesowemu. Przede wszystkim na piedestał podnosi się argument, iż to podejście może być wykorzystywane jako „przykrywka” mająca tuszować nieczyste zagrywki ze strony firmy.

Poza tym, wielu ekspertów nie wypowiada się pozytywnie o CSR, dlatego że firmy nie mają doświadczenia w prowadzeniu działań społecznych bądź środowiskowych co może jednoznacznie przekładać się na obniżanie jakości działań biznesowych przedsiębiorstwa. Głównym argumentem przedkładanym przez przeciwników tego podejścia jest, że kapitał który powinien zostać przekazany na rozwój firmy pod kątem jej konkurencyjności czy innowacyjności trzeba włożyć w aspekty, które nie są jednoznacznie powiązane z przedsiębiorstwem i na których może się nie znać.

Działalność prospołeczna oraz proekologiczna łączy się z bardzo dużymi wydatkami. Wiele technologii opartych przyjaznych środowisku wymaga bardzo zaawansowanych urządzeń, które są drogie, a dodatkowe świadczenia socjalne mogą być niewspółmierne z produktywnością osiąganą przez pracowników. Tym samym, konieczne byłoby podniesienie ceny oferowanych produktów i usług co zmniejszyłoby popyt.

Jak można zauważyć, wdrożenie CSR w przedsiębiorstwie niesie za sobą znacznie więcej zalet niż wad. Z tego powodu nawet małe przedsiębiorstwa decydują się na ten krok.

CSR – przykłady

Wsparcie Ukrainy

Do najlepszych przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu należą ostatnie działania marek względem agresji Rosji na Ukrainę. Wiele firm zrezygnowało z dochodu osiąganego w Rosji i Białorusi, aby poprzez płacone tam podatki nie wspierać działań zbrojnych i nie finansować wojennej machiny. Duża część przedsiębiorstw wspiera także uchodźców i akcje humanitarne, przekazując część swojego dochodu na działania pomocowe. Więcej o wsparciu Ukrainy dowiecie się z poniższego artykułu:

Jak firmy wspierają Ukrainę?

Pride Month

Działania społecznie odpowiedzialnego biznesu możemy również zauważyć każdego roku w czerwcu – w trakcie Pride Month, kiedy to biznes angażuje się w promowanie i wspieranie równości i tolerancji. Firmy solidaryzują się z dyskryminowanymi grupami mniejszościowymi, które każdego dnia są narażone na przemoc, stres mniejszościowy czy wykluczenie, w tym rownież dyskryminację na rynku pracy. Udział w Pride Month jest niezwykle istotny nie tylko dla wielu konsumentów, którzy przy wyborze produktów czy usług kierują się wartościami marki, ale również dla emplyer brandingu. Dzięki temu marka ma szansę podkreślić swoją otwartość, oraz kulturę organizacji pracy i zatrudnienia. Więcej o Pride Month przeczytasz w poniższym artykule:

Pride Month w komunikacji marketingowej

Światowy Dzień Zespołu Downa

Światowy Dzień Zespołu Downa przypada na 21 marca. Jak wspomina firma Many Mornings jest to kombinacja liczb 21 i 3 odnoszącego się do trisomi chromosomów w 21. parze. Many Mornings co roku organizuje z tej okazji wydarzenie, w trakcie którego 21% przychodu przeznaczana jest na wsparcie Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa
„Bardziej Kochani”. Jest to dzień kolorowych skarpetek, symbolizujący 3 aspekty wydarzenia:

  1. Symbolizują, że osoby z zespołem Downa zmagają się z odmiennością w stosunku do pozostałej części społeczeństwa,
  2. Są znakiem solidarności, tolerancji i otwartości,
  3. Pokazują, że mimo różnic jesteśmy tacy sami.

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy

Okazją do zaangażowania się w cele dobroczynne jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Każdego roku firmy przekazują na licytacje swoje produkty lub dary związane z działalnością firmy, czy zespołem. Na licytacje trafiają również usługi, czy nawet spotkania jeśli w firmie są osoby znane ze świata biznesu. To doskonała szansa na zaangażowanie firmy, pracowników i pracownic we wspólne przedsięwzięcia charytatywne – niesie to ze sobą również wartość integracyjną 🙂

Pomoc dla dzieci

CSR nie musi być związany z pojedynczymi wydarzeniami. Może on być wpisany w stałą misję firmy. Przykładem są tu popularne stacje telewizyjne – Polsat i TVN. W ramach akcji i swoich fundacji; „Podaruj dzieciom słońce”, oraz „Nie jesteś sam”, stacje stale pomagają potrzebującym dzieciom.
Zatrudnienie
CSR powinien zawierać elementy emplyer brandingowe – w ramach tego elementu warto wprowadzić w firmie politykę dbania o zdrowie jak to ma miejsce np. w Jeronimo Martins. W Biedronce istnieje program „Razem Zadbajmy o Zdrowie”, w ramach którego pracownicy i pracownice firmy mogą wykonywać badania profilaktyczne. Nie mniej ważne jest również odpowiedzialne zatrudnienie – polityka równościowa oraz zatrudnianie na umowę o pracę.
Planując działania CSR pamiętajcie także o ekologii, dbaniu o rodziny osób zatrudnionych w firmie, work-life balance, seniorach i zwierzętach.
Potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu CSR w swojej firmie?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1920 1280 Warszawska Grupa Mediowa

Potrzebujesz pomocy przy promocji swojej firmy?
Napisz do mnie na:
a.stachowicz@warszawskagm.pl
lub skorzystaj z naszego chatu online.
Arkadiusz Stachowicz

Odwiedź profil Linkedin

Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.