Działalność gospodarcza jest kojarzona z nastawieniem na maksymalizację zysków wszelkimi dostępnymi środkami bez względu na wpływ działania firmy na jej najbliższe otoczenie. Jednak zarządzając przedsiębiorstwem należy pamiętać także o tym, aby planować odpowiedzialnie biznes i tym samym zwrócić szczególną uwagę na pozostałe aspekty, które są ważne dla społeczeństwa. Wielu kluczowych przedsiębiorców na rynku wdraża w firmie CSR. Czym jest to rozwiązanie i czy rzeczywiście warto się na nie zdecydować?
CSR rozwiązaniem dla biznesu
CSR to zdecydowanie szerokie pojęcie, pod którym kryje się kilka inicjatyw oraz procedur, które są szczegółowo wyróżnione w Normie PN-ISO 26 000. Jednak ogólnie można przyjąć, iż CSR (z języka angielskiego Corporate Social Responsibility) to odpowiedzialność każdego przedsiębiorstwa za społeczeństwo, jak również środowisko. Działając zgodnie z tymi zasadami, wszelkie działania powinny być przejrzyste oraz etyczne. Wspomniana polityka w dużej mierze przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, jak również do dobrobytu oraz zdrowia społeczeństwa. Należy w tym przypadku uwzględnić oczekiwania interesariuszy, a także co ważne, uwzględniając CSR powstępujemy zgodnie z obowiązującym prawem oraz spójnie z ustalonymi zasadami współżycia społecznego. Wdrożenie CSR jest oznaką dojrzałości przedsiębiorstwa, które uwzględnia potrzeby innych osób oraz realizuje pewną misję, w skład której może wchodzić:
- Dbanie o ekologię i środowisko,
- Wsparcie osób w potrzebie,
- Działania na rzecz równości i sprawiedliwości społecznej,
- Odpowiedzialne zatrudnienie,
- Sprawiedliwe praktyki rynkowe i relacje z konsumentami,
- Działania edukacyjne, uwzględniające poprawę dobrobytu społeczeństwa jako całości.
CSR to niesamowicie ważny element – jak wskazują badania 55% osób uważa, że marki powinny zajmować stanowisko w kwestiach istotnych społecznie, a około 73-75% z nich uważa, że polityka społecznie odpowiedzialnego biznesu wpływa na ich decyzje zakupowe i inwestorskie. Ponadto 25% konsumentów rezygnuje z usług i produktów firm działających niezgodnie z ich wartościami (źródło: Harvard Business School).
Strategia odpowiedzialności przedsiębiorstwa jest kluczowa i może przynieść każdej firmie szereg zalet. Przede wszystkim wielu specjalistów w tym przypadku wskazuje na wzrost zainteresowania inwestorów, ponieważ kredytodawcy są bardziej zainteresowani współpracą z odpowiedzialnymi firmami. Duża zaleta to także zwiększenie lojalności konsumentów oraz interesariuszy, którzy wybierając daną firmę kierują się między innymi jej wizerunkiem, czy też zaufaniem do spółki. CSR umożliwia także poprawę relacji ze społecznością, jak również wskazuje konsumentom, że firma jest ważnym elementem całej wspólnoty obywatelskiej.
Tym samym przedsiębiorstwo może podejmować długofalowe i wymierne inwestycje społeczne, które ułatwią w przyszłości sprawne, jak również bezkonfliktowe funkcjonowanie. Jedną z istotnych zalet jest wzrost konkurencyjności na rynku, a także podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy.
Społeczna odpowiedzialność ułatwi nam kształtowanie pozytywnego wizerunku wśród pracowników naszej firmy. Może to stanowić pozafinansowy sposób motywowania pracowników. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, że dzięki CSR można pozyskać i wprowadzić do firmy najlepszych pracowników, a także co najważniejsze utrzymać ich.
Argumenty przeciwko społecznej odpowiedzialności biznesowej
Pomimo tego, iż samo założenie CSR wydaje się być bardzo dobre względem dobrobytu społeczeństwa, pojawiają się głosy sprzeciwiające się takiemu modelowi biznesowemu. Przede wszystkim na piedestał podnosi się argument, iż to podejście może być wykorzystywane jako „przykrywka” mająca tuszować nieczyste zagrywki ze strony firmy.
Poza tym, wielu ekspertów nie wypowiada się pozytywnie o CSR, dlatego że firmy nie mają doświadczenia w prowadzeniu działań społecznych bądź środowiskowych co może jednoznacznie przekładać się na obniżanie jakości działań biznesowych przedsiębiorstwa. Głównym argumentem przedkładanym przez przeciwników tego podejścia jest, że kapitał który powinien zostać przekazany na rozwój firmy pod kątem jej konkurencyjności czy innowacyjności trzeba włożyć w aspekty, które nie są jednoznacznie powiązane z przedsiębiorstwem i na których może się nie znać.
Działalność prospołeczna oraz proekologiczna łączy się z bardzo dużymi wydatkami. Wiele technologii opartych przyjaznych środowisku wymaga bardzo zaawansowanych urządzeń, które są drogie, a dodatkowe świadczenia socjalne mogą być niewspółmierne z produktywnością osiąganą przez pracowników. Tym samym, konieczne byłoby podniesienie ceny oferowanych produktów i usług co zmniejszyłoby popyt.
Jak można zauważyć, wdrożenie CSR w przedsiębiorstwie niesie za sobą znacznie więcej zalet niż wad. Z tego powodu nawet małe przedsiębiorstwa decydują się na ten krok.
CSR – przykłady
Wsparcie Ukrainy
Do najlepszych przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu należą ostatnie działania marek względem agresji Rosji na Ukrainę. Wiele firm zrezygnowało z dochodu osiąganego w Rosji i Białorusi, aby poprzez płacone tam podatki nie wspierać działań zbrojnych i nie finansować wojennej machiny. Duża część przedsiębiorstw wspiera także uchodźców i akcje humanitarne, przekazując część swojego dochodu na działania pomocowe. Więcej o wsparciu Ukrainy dowiecie się z poniższego artykułu:
Pride Month
Działania społecznie odpowiedzialnego biznesu możemy również zauważyć każdego roku w czerwcu – w trakcie Pride Month, kiedy to biznes angażuje się w promowanie i wspieranie równości i tolerancji. Firmy solidaryzują się z dyskryminowanymi grupami mniejszościowymi, które każdego dnia są narażone na przemoc, stres mniejszościowy czy wykluczenie, w tym rownież dyskryminację na rynku pracy. Udział w Pride Month jest niezwykle istotny nie tylko dla wielu konsumentów, którzy przy wyborze produktów czy usług kierują się wartościami marki, ale również dla emplyer brandingu. Dzięki temu marka ma szansę podkreślić swoją otwartość, oraz kulturę organizacji pracy i zatrudnienia. Więcej o Pride Month przeczytasz w poniższym artykule:
Światowy Dzień Zespołu Downa
Światowy Dzień Zespołu Downa przypada na 21 marca. Jak wspomina firma Many Mornings jest to kombinacja liczb 21 i 3 odnoszącego się do trisomi chromosomów w 21. parze. Many Mornings co roku organizuje z tej okazji wydarzenie, w trakcie którego 21% przychodu przeznaczana jest na wsparcie Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa
„Bardziej Kochani”. Jest to dzień kolorowych skarpetek, symbolizujący 3 aspekty wydarzenia:
- Symbolizują, że osoby z zespołem Downa zmagają się z odmiennością w stosunku do pozostałej części społeczeństwa,
- Są znakiem solidarności, tolerancji i otwartości,
- Pokazują, że mimo różnic jesteśmy tacy sami.
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
Pomoc dla dzieci
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem