Od 24 lutego nasze oczy skierowane są na Ukrainę. Agresja Rosji i jej działania wojenne sprawiły, że zarówno kraje jak i firmy nie mogą pozostać obojętne. W tym trudnym czasie niezwykle istotne stają się wszelkie przejawy solidarności z Ukrainą, a także udzielanie wsparcia obywatelom tego kraju. Przyjrzyjmy się zatem jak firmy zareagowały na zaistniałą sytuację.
Wycofywanie rosyjskich produktów
Coraz więcej polskich sieci handlowych oraz hurtowni solidaryzuje się z Ukrainą oraz wycofuje ze swojej oferty wszystkie towary, które zostały wyprodukowane na terenie Federacji Rosyjskiej oraz Białorusi. Na ten ruch obecnie zdecydowało się wielu liderów na polskim rynku. Ocenia się, że wycofywanie produktów pochodzących z Rosji oraz Białorusi nie wpłynie negatywnie na stan polskiej gospodarki, ponieważ kraje te nie są głównymi eksporterami produktów na polski rynek. Towary z Rosji stanowią 8,8% całego polskiego importu. Poza paliwami, węglem i gazem są to produkty, które bez większych problemów mogą zostać zastąpione w Polsce innymi (chemia, produkty spożywcze, tworzywa sztuczne, meble i artykuły z drewna).
Każdorazowo decyzja o wycofaniu poszczególnych produktów z oferty należy do indywidualnej decyzji danego przedsiębiorcy lub całej sieci, w której ramach działa. Jednak nawet klienci indywidualni rozpoczęli bojkot rosyjskich oraz białoruskich produktów. Wyroby z Rosji można rozpoznać po kodzie kreskowym rozpoczynającym się od liczb 460 aż do 469, towary z Białorusi – rozpoczynają się liczbą 481.
Sieci handlowe wspierają te decyzje w ramach gestu solidarności z Ukrainą. Dla przykładu sieć drogeryjna Rossmann wycofała ze sprzedaży kosmetyki pochodzące z Rosji. Tą samą ścieżką poszło wiele innych marek jak np. Kontigo, Super-Pharm, Castorama, Hebe czy Komputronik.
W ubiegły czwartek rozpoczęliśmy akcję wycofywania z naszej oferty sprzętu i oprogramowania pochodzącego z Rosji. Nie znajdziecie już u nas tego typu produktów, nie współpracujemy też z żadną rosyjską firmą. Jest to nasz sprzeciw wobec polityki agresji.
— Komputronik (@Komputronik_pl) March 3, 2022
Tworzenie zbiórek i wspieranie Ukrainy
Kolejnym rodzajem wsparcia Ukrainy jest tworzenie zbiórek. Marki ogłaszają je wśród swoich pracowników oraz wskazują im konkretne listy produktów, które warto zakupić. Oprócz tego przedsiębiorstwa samodzielnie dokładają się do organizowanych zbiórek oraz przeznaczają środki pieniężne na zakup niezbędnych towarów. Przykładem jest firma Many Mornings, która w zeszły weekend całą swoją sprzedaż przekazała na Fundację Ocalenie, a do każdego zamówienia dołączała skarpetki w kolorach błękitno-żółtych.
Palarnia kawy KawePale, przy użyciu kodu „POMAGAM” przekazuje 15% sprzedaży na rzecz Polskiej Akcji Humanitarnej.
Wyświetl ten post na Instagramie
Zarząd Grammarly oświadczył, że zawiesza swoją działalność w Rosji i Białorusi. Ponadto firma przekaże cały dochód uzyskany w Rosji i na Białorusi od daty aneksji Krymu do 2022r. na wsparcie Ukrainy (5 mln USD).
Sklep z zegarkami WatchWatches – rozpoczął akcję #CzasNaPomaganie, w ramach której można zamówić zegarki marki Cicada Milan, w kolorach nawiązujących do ukraińskich barw. Są to Cicada Azzuro, Unità oraz Toscana.
Walka z dezinformacją
Istotną kwestią jest walka z dezinformacją, która realizowana jest przez wiele znanych marek. Wśród nich można na przykład wskazać firmę Brand24, która zajmuje się monitorowaniem treści online. Dzięki posiadanym narzędziom do monitoringu mediów firma jest w stanie wyłapać w sieci informacje, które tworzone są przez boty i tzw. troli i wykorzystywane do szerzenia propagandy wspierającej Federację Rosyjską. Po sieci krąży wiele fake newsów, które sieją panikę oraz napędzają strach. Dlatego tak istotna jest walka z dezinformacją oraz zatrzymanie rozpowszechniania się nieprawdziwych informacji. Możliwe jest to na bardzo wiele sposobów. Wśród nich wskazuje się blokowanie kontrowersyjnych treści, a także korzystanie wyłącznie ze sprawdzonych źródeł. Brand24 wskazuje, że warto sprawdzać profile, które publikują treści, a także korzystać z usług serwisów, które sprawdzają autentyczność wpisów umieszczanych w sieci.
Postawiliśmy profil, gdzie będziemy wrzucać linki do wyłapywanych botów, fake’ów i trolli, które sieją dezinformację. Będziemy Was prosić o wsparcie i zgłaszanie tych profilów tak, aby znikały z platformy. https://t.co/sRiqB2ewCI pic.twitter.com/PRIndIVRiQ
— Michal Sadowski (@sadek) February 26, 2022
Serwisy informacyjne
Kolejnym rozwiązaniem wspierającym Ukrainę oraz obywateli tego kraju jest tworzenie specjalnie dedykowanych im serwisów informacyjnych. Wśród przykładów takich działań można wskazać stworzenie VPolshchi.pl, czyli nowego serwisu Wirtualnej Polski, specjalnie dla obywateli i obywatelek Ukrainy. W serwisie publikowane są wszystkie najważniejsze informacje, które są w bezpośredni sposób związane z aktualną sytuacją. Tworzone są w języku ukraińskim. W serwisie można znaleźć praktyczne informacje związane z ucieczką przed wojną do innych krajów. Głównym zadaniem mediów jest dostarczanie rzetelnych informacji, a także udzielanie wsparcia oraz koordynowanie działań pomocowych.
🇺🇦 Ruszył nowy serwis WP przygotowany dla społeczności ukraińskiej. https://t.co/iDXwqgj51E, czyli „w Polsce”, w języku ukraińskim publikuje najważniejsze, wiarygodne informacje dotyczące inwazji Rosji, a także praktyczne wskazówki potrzebne uciekającym przed wojną ludziom pic.twitter.com/OAN61XIxLR
— Wirtualna Polska (@wirtualnapolska) February 27, 2022
Rezygnacja z działalności
Wśród możliwych form wsparcia Ukrainy ważnym krokiem jest rezygnacja z działalności na terenie Federacji Rosyjskiej wielu przedsiębiorstw, które są liderami w swoich branżach, co bezpośrednio uderza w gospodarkę agresora. Topowe marki podejmują takie zmiany na własną rękę, aby przeciwstawić się eskalacji przemocy oraz wspierać sankcje nałożone na Rosję. Firmy; Visa, Mastercard, American Express, zerwały współpracę z przedsiębiorstwami finansowymi na terenie Rosji. Colliers oraz Amerykański bank inwestycyjny Goldman Sachs poinformowali, że kończą działalność w tym kraju.
Wiele przedsiębiorstw zamknęło swoje sklepy na terenie Rosji oraz wstrzymało sprzedaż produktów. Wśród nich można wymienić między innymi takie marki jak H&M, IKEA, Asos, Inditex (Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti), Sante, Jack Daniel’s, Loreal czy Lindt.
Z obecności na rynku rosyjskim zrezygnowały również: DHL, FedEx, Carlsberg, Ericsson, Nestle, Amazon, Dropbox, Nike, Renault, Danone, Lenovo, Metro (Makro), Sony, Epson czy firmy dostarczające narzędzia SEO jak Ahrefs.
Ahrefs is now blocking all access from Russia and Belarus.
The Russian invasion of Ukraine is not stopping. Our colleagues, friends, and families are in shelters; taking up arms to defend their communities; at risk of losing their lives at any moment.
— Ahrefs (@ahrefs) March 3, 2022
Po głośnych naciskach w social mediach decyzję o zawieszeniu działalności podjął również McDonald’s Starbucks oraz Coca-Cola.
Swoją działalność zawiesiły także: Airbnb, BP, Shell, Disney, Warner Bros, a także Netflix oraz Etsy.
Wstrzymanie produkcji
W ramach wsparcia Ukrainy przedsiębiorstwa decydują się na zawieszenie produkcji na terenie Federacji Rosyjskiej. Disney, Sony Pictures oraz Warner Bros zdecydowały się na wstrzymanie wszystkich swoich filmów na terenie Rosji, co sprawi, że nie będą realizowane premiery kinowe.
Wstrzymanie produkcji dotyczy także branży samochodowej, a w szczególności takich marek jak Volkswagen oraz Toyota. Firmy zawiesiły działanie fabryk znajdujących się w Rosji i eksport pojazdów do kraju. Na podobny krok zdecydowały się: Daimler Truck, Audi, Jaguar, Land Rover, BMW, Mercedes-Benz, Citroen, General Motors, Rolls-Royce oraz Harley-Davidson.
Mercedes-Benz will suspend the export of passenger cars and vans to Russia as well as the local manufacturing in Russia until further notice.
— Mercedes-Benz (@MercedesBenz) March 2, 2022
Wspieranie uchodźców
Airbnb oferuje bezpłatne zakwaterowanie o tymczasowym charakterze. Oprócz tego realizowane są programy pomocowe z agencjami przesiedleńczymi, których głównym celem jest pomoc jak największej liczbie uchodźców w znalezieniu bezpiecznego miejsca. Ludzie na całym świecie chętnie udzielają wsparcia w ramach solidarności oraz jako wyraz sprzeciwu wobec toczących się działań wojennych. Dzięki połączeniu sił różnych przedsiębiorstw możliwe jest zapewnienie bezpieczeństwa uchodźcom przybywającym do Europy.
Lux Med udziela bezpośredniej pomocy medycznej, Uber oferuje darmowe przejazdy do punktów PCK i dla osób przemieszczających się z granicy ukraińskiej, Panek udostępnia 1000 aut na pomoc potrzebującym, InPost oferuje swoją flotę do dystrybucji darów, a Cafe Kulturalna w Pałacu Kultury codziennie gotuje zupę dla uciekających przed wojną.
Wyświetl ten post na Instagramie
Biedronka (Jerónimo Martins) wypłaci pracownikom z Ukrainy dodatkowe tysiąc złotych wynagrodzenia, Janusz Palikot zadeklarował, że jego manufaktura wynajmie na rok 10 mieszkań dla Ukraińców i Ukrainek.
Również operatorzy komórkowi wspierają Ukrainę oraz rezygnują z pobierania opłat za połączenia do tego kraju. Sieci Plus i Play rozdają startery, które umożliwiają komunikację z bliskimi.
#Plus poszerza wsparcie 🇺🇦 Darmowy starter dla każdego, kto rejestruje się w punkcie sprzedaży na ukraiński paszport lub kartę pobytu. Do tego za darmo 500 minut i 10 GB na 30 dni.
Sprawdź szczegóły: https://t.co/gFV0iLGhVa pic.twitter.com/GsLmPvTYxM
— Plus_Polska (@Plus_Polska) March 2, 2022
Aby dokonać zapisu napisz: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
Wyświetl ten post na Instagramie