Jak firmy wspierają Ukrainę?

Od 24 lutego nasze oczy skierowane są na Ukrainę. Agresja Rosji i jej działania wojenne sprawiły, że zarówno kraje jak i firmy nie mogą pozostać obojętne. W tym trudnym czasie niezwykle istotne stają się wszelkie przejawy solidarności z Ukrainą, a także udzielanie wsparcia obywatelom tego kraju. Przyjrzyjmy się zatem jak firmy zareagowały na zaistniałą sytuację.

Wycofywanie rosyjskich produktów

Coraz więcej polskich sieci handlowych oraz hurtowni solidaryzuje się z Ukrainą oraz wycofuje ze swojej oferty wszystkie towary, które zostały wyprodukowane na terenie Federacji Rosyjskiej oraz Białorusi. Na ten ruch obecnie zdecydowało się wielu liderów na polskim rynku. Ocenia się, że wycofywanie produktów pochodzących z Rosji oraz Białorusi nie wpłynie negatywnie na stan polskiej gospodarki, ponieważ kraje te nie są głównymi eksporterami produktów na polski rynek. Towary z Rosji stanowią 8,8% całego polskiego importu. Poza paliwami, węglem i gazem są to produkty, które bez większych problemów mogą zostać zastąpione w Polsce innymi (chemia, produkty spożywcze, tworzywa sztuczne, meble i artykuły z drewna).

Każdorazowo decyzja o wycofaniu poszczególnych produktów z oferty należy do indywidualnej decyzji danego przedsiębiorcy lub całej sieci, w której ramach działa. Jednak nawet klienci indywidualni rozpoczęli bojkot rosyjskich oraz białoruskich produktów. Wyroby z Rosji można rozpoznać po kodzie kreskowym rozpoczynającym się od liczb 460 aż do 469, towary z Białorusi – rozpoczynają się liczbą 481.

Sieci handlowe wspierają te decyzje w ramach gestu solidarności z Ukrainą. Dla przykładu sieć drogeryjna Rossmann wycofała ze sprzedaży kosmetyki pochodzące z Rosji. Tą samą ścieżką poszło wiele innych marek jak np. Kontigo, Super-Pharm, Castorama, Hebe czy Komputronik.

Tworzenie zbiórek i wspieranie Ukrainy

Kolejnym rodzajem wsparcia Ukrainy jest tworzenie zbiórek. Marki ogłaszają je wśród swoich pracowników oraz wskazują im konkretne listy produktów, które warto zakupić. Oprócz tego przedsiębiorstwa samodzielnie dokładają się do organizowanych zbiórek oraz przeznaczają środki pieniężne na zakup niezbędnych towarów. Przykładem jest firma Many Mornings, która w zeszły weekend całą swoją sprzedaż przekazała na Fundację Ocalenie, a do każdego zamówienia dołączała skarpetki w kolorach błękitno-żółtych.

Palarnia kawy KawePale, przy użyciu kodu „POMAGAM” przekazuje 15% sprzedaży na rzecz Polskiej Akcji Humanitarnej.

Zarząd Grammarly oświadczył, że zawiesza swoją działalność w Rosji i Białorusi. Ponadto firma przekaże cały dochód uzyskany w Rosji i na Białorusi od daty aneksji Krymu do 2022r. na wsparcie Ukrainy (5 mln USD).

Sklep z zegarkami WatchWatches – rozpoczął akcję #CzasNaPomaganie, w ramach której można zamówić zegarki marki Cicada Milan, w kolorach nawiązujących do ukraińskich barw. Są to Cicada Azzuro, Unità oraz Toscana.

Walka z dezinformacją

Istotną kwestią jest walka z dezinformacją, która realizowana jest przez wiele znanych marek. Wśród nich można na przykład wskazać firmę Brand24, która zajmuje się monitorowaniem treści online. Dzięki posiadanym narzędziom do monitoringu mediów firma jest w stanie wyłapać w sieci informacje, które tworzone są przez boty i tzw. troli i wykorzystywane do szerzenia propagandy wspierającej Federację Rosyjską. Po sieci krąży wiele fake newsów, które sieją panikę oraz napędzają strach. Dlatego tak istotna jest walka z dezinformacją oraz zatrzymanie rozpowszechniania się nieprawdziwych informacji. Możliwe jest to na bardzo wiele sposobów. Wśród nich wskazuje się blokowanie kontrowersyjnych treści, a także korzystanie wyłącznie ze sprawdzonych źródeł. Brand24 wskazuje, że warto sprawdzać profile, które publikują treści, a także korzystać z usług serwisów, które sprawdzają autentyczność wpisów umieszczanych w sieci.

Serwisy informacyjne

Kolejnym rozwiązaniem wspierającym Ukrainę oraz obywateli tego kraju jest tworzenie specjalnie dedykowanych im serwisów informacyjnych. Wśród przykładów takich działań można wskazać stworzenie VPolshchi.pl, czyli nowego serwisu Wirtualnej Polski, specjalnie dla obywateli i obywatelek Ukrainy. W serwisie publikowane są wszystkie najważniejsze informacje, które są w bezpośredni sposób związane z aktualną sytuacją. Tworzone są w języku ukraińskim. W serwisie można znaleźć praktyczne informacje związane z ucieczką przed wojną do innych krajów. Głównym zadaniem mediów jest dostarczanie rzetelnych informacji, a także udzielanie wsparcia oraz koordynowanie działań pomocowych.

Rezygnacja z działalności

Wśród możliwych form wsparcia Ukrainy ważnym krokiem jest rezygnacja z działalności na terenie Federacji Rosyjskiej wielu przedsiębiorstw, które są liderami w swoich branżach, co bezpośrednio uderza w gospodarkę agresora. Topowe marki podejmują takie zmiany na własną rękę, aby przeciwstawić się eskalacji przemocy oraz wspierać sankcje nałożone na Rosję. Firmy; Visa, Mastercard, American Express, zerwały współpracę z przedsiębiorstwami finansowymi na terenie Rosji. Colliers oraz Amerykański bank inwestycyjny Goldman Sachs poinformowali, że kończą działalność w tym kraju.

Wiele przedsiębiorstw zamknęło swoje sklepy na terenie Rosji oraz wstrzymało sprzedaż produktów. Wśród nich można wymienić między innymi takie marki jak H&M, IKEA, Asos, Inditex (Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti), Sante, Jack Daniel’s, Loreal czy Lindt.

Z obecności na rynku rosyjskim zrezygnowały również: DHL, FedEx, Carlsberg, Ericsson, Nestle, Amazon, Dropbox, Nike, Renault, Danone, Lenovo, Metro (Makro), Sony, Epson czy firmy dostarczające narzędzia SEO jak Ahrefs.

Po głośnych naciskach w social mediach decyzję o zawieszeniu działalności podjął również McDonald’s Starbucks oraz Coca-Cola.

Swoją działalność zawiesiły także: Airbnb, BP, Shell, Disney, Warner Bros, a także Netflix oraz Etsy.

Wstrzymanie produkcji

W ramach wsparcia Ukrainy przedsiębiorstwa decydują się na zawieszenie produkcji na terenie Federacji Rosyjskiej. Disney, Sony Pictures oraz Warner Bros zdecydowały się na wstrzymanie wszystkich swoich filmów na terenie Rosji, co sprawi, że nie będą realizowane premiery kinowe.

Wstrzymanie produkcji dotyczy także branży samochodowej, a w szczególności takich marek jak Volkswagen oraz Toyota. Firmy zawiesiły działanie fabryk znajdujących się w Rosji i eksport pojazdów do kraju. Na podobny krok zdecydowały się: Daimler Truck, Audi, Jaguar, Land Rover, BMW, Mercedes-Benz, Citroen, General Motors, Rolls-Royce oraz Harley-Davidson.

Wspieranie uchodźców

Airbnb oferuje bezpłatne zakwaterowanie o tymczasowym charakterze. Oprócz tego realizowane są programy pomocowe z agencjami przesiedleńczymi, których głównym celem jest pomoc jak największej liczbie uchodźców w znalezieniu bezpiecznego miejsca. Ludzie na całym świecie chętnie udzielają wsparcia w ramach solidarności oraz jako wyraz sprzeciwu wobec toczących się działań wojennych. Dzięki połączeniu sił różnych przedsiębiorstw możliwe jest zapewnienie bezpieczeństwa uchodźcom przybywającym do Europy.

Lux Med udziela bezpośredniej pomocy medycznej, Uber oferuje darmowe przejazdy do punktów PCK i dla osób przemieszczających się z granicy ukraińskiej, Panek udostępnia 1000 aut na pomoc potrzebującym, InPost oferuje swoją flotę do dystrybucji darów, a Cafe Kulturalna w Pałacu Kultury codziennie gotuje zupę dla uciekających przed wojną.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Kulturalna (@cafekulturalna)

Biedronka (Jerónimo Martins) wypłaci pracownikom z Ukrainy dodatkowe tysiąc złotych wynagrodzenia, Janusz Palikot zadeklarował, że jego manufaktura wynajmie na rok 10 mieszkań dla Ukraińców i Ukrainek.

Również operatorzy komórkowi wspierają Ukrainę oraz rezygnują z pobierania opłat za połączenia do tego kraju. Sieci Plus i Play rozdają startery, które umożliwiają komunikację z bliskimi.

Warszawska Grupa Mediowa wspiera Ukrainę! Zapisz się na konsultację marketingową lub skorzystaj z naszego doradztwa – 100% dochodu zostanie przeznaczona na pomoc Ukrainie.
Aby dokonać zapisu napisz: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem

1280 853 Warszawska Grupa Mediowa

Potrzebujesz pomocy przy promocji swojej firmy?
Napisz do mnie na:
a.stachowicz@warszawskagm.pl
lub skorzystaj z naszego chatu online.
Arkadiusz Stachowicz

Odwiedź profil Linkedin

Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.