Jak reklamować i wypromować suplementy diety?

Na całym świecie, a w szczególności w Polsce jest duży boom na suplementy diety. Rynek ten w Polsce w 2020 roku wzrósł o 3% (r/r) osiągając wartość niemal 6 mld zł. To jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Według analizy Reports and Data globalny rynek suplementów diety ma osiągnąć 210,3 miliardów dolarów do roku 2026.

Aż 64% respondentów w ciągu ostatnich 12 miesięcy korzystało z suplementów, z czego 65% robiło to regularnie. Wśród najczęściej stosowanych substancji znajdują się magnez (69%), witamina C (60%) oraz witamina D3 (52%).

Źródło: Sundose

Potrzeba dbania o zdrowie i wygląd w pędzącym świecie sprawia, że coraz chętniej sięgamy po różnego rodzaju odżywki. Duży popyt sprawia, że wiele firm chce spróbować swoich sił w branży. Aby wyróżnić się z tłumu i prześcignąć największych konkurentów, należy postawić nie tylko na wysokiej jakości produkty, ale również na skuteczny marketing. Niniejszy artykuł to doskonała propozycja właśnie dla tych osób, które chcą dowiedzieć się w jaki sposób zadbać o marketing suplementu diety.

Telewizja i radio

Jeśli dysponujesz większym budżetem, to z pewnością przy wielu rodzajach suplementów, doskonałym rozwiązaniem będzie reklama w radiu i telewizji. Ważne jest zapadające w pamięć hasło odwołujące się do unikalnej propozycji sprzedaży (USP) i ciekawy scenariusz wykorzystujący oddziaływania psychologiczne. Z tych rozwiązań jednak najczęściej korzystają duzi gracze, których pozycja na rynku jest silna i stabilna. Mówi się że każda złotówka wydana na reklamę w mediach przynosi średnio 7 zł sprzedaży. Telewizja kojarzy się z czymś niezwykle drogim, przeznaczonym wyłącznie dla międzynarodowych koncernów, co nie jest do końca prawdą. Korzystając z usług domu mediowego można liczyć na dobrą optymalizację budżetu mediowego i zakup w dobrych cenach zarówno banerów sponsorskich, jak i spotów reklamowych.

Zawierając umowę na emisję reklam suplementów diety, wiele stacji będzie wymagało podpisania oświadczenia, min. o tym, że:

  1. Reklama jest oznaczona, że suplement diety nie posiada właściwości leczniczych i nie może stanowić substytutu zróżnicowanej diety,
  2. Suplement diety został zgłoszony u Głównego Inspektora Sanitarnego,
  3. Reklama nie wprowadza w błąd, nie sugeruje właściwości leczniczych, nie sugeruje wpływu na poprawę zdrowia i jest zgodna z przepisami prawa, o których napisaliśmy na końcu niniejszego artykułu,
  4. W reklamie nie pojawiają się nazwy chorób w odniesieniu do reklamowanego produktu, sugerujące że suplement diety może pomóc w ich zwalczaniu. Zabronione jest również stosowanie nazw chorób, które nie istnieją,
  5. Reklama nie jest łączona z reklamą innego produktu leczniczego lub wyrobu medycznego,
  6. Reklama nie zawiera wizerunków osób związanych z zawodami medycznymi, bez względu czy są to osoby fikcyjne, czy faktycznie pełniące te funkcje,
  7. W reklamie nie pojawiają się przedmioty i miejsca budzące skojarzenie z pełnieniem zawodów medycznych.
Interesuje Cię reklama w telewizji?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem

Profesjonalna strona internetowa

W dzisiejszych czasach na potęgę kupujemy online, dlatego też warto postawić na profesjonalną stronę internetową. Bez sklepu online lub witryny internetowej bardzo trudno będzie odnieść sukces praktycznie w każdej branży. Dzięki nowoczesnej stronie można nie tylko sprzedawać, ale również poprawić wizerunek swojej marki i utrzymać pozytywne relacje z klientami. Ważne, aby zadbać o design strony, intuicyjność, user experience, a także optymalizację pod wyszukiwarki oraz pod mobile. W dużej mierze to właśnie dzięki porządnej optymalizacji będzie można liczyć na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, oraz niski współczynnik odrzuceń.

Pozycjonowanie strony i kampanie Google ADS

Jedną z najskuteczniejszych metod promowania swoich towarów i usług w Internecie jest kompleksowe pozycjonowanie. Przy frazach kluczowych powiązanych z suplementami diety konkurencja jest bardzo duża, dlatego też warto skorzystać z pomocy doświadczonej agencji SEO, która posiada swoje własne, silne zaplecza tematyczne. Budowanie autorytetu strony wymaga zarówno działań on-site (wewnątrz strony), jak i off-site (linkbuilding). Niezwykle ważne jest pozyskanie linkowania wysokiej jakości – tylko wtedy mamy szansę uzyskać TOP10.

Pozycja zerowa

Najnowszym trendem jest optymalizacja pod kątem osiągnięcia tzw. pozycji zerowej. Pozycja zerowa to fragment treści strony internetowej, który wyświetla się na górze wyników wyszukiwania i zawiera odpowiedź na zadane pytanie, bez wchodzenia na stronę www. Takie wyświetlenie wyniku wyszukiwania jest potwierdzeniem dla użytkowników, że Google uznało nas za autorytet. Pomaga to w budowaniu marki, jednak ma również swoje minusy – mając skróconą odpowiedź, nie każdy kliknie na stronę i zapozna się z całym artykułem.

Przykład pozycji zerowej

Przykład pozycji zerowej – nasz artykuł w wynikach wyszukiwania

Najlepiej postawić nie tylko na pozycjonowanie strony w wynikach organicznych Google, ale również na kampanie linków sponsorowanych i display (ADS). Jeżeli chodzi o pozycjonowanie w wynikach organicznych, to trzeba pamiętać o tym, że na satysfakcjonujące pozycje należy poczekać wiele miesięcy. Osoby, które chcą od razu zdobyć szerokie grono potencjalnych klientów, powinny postawić na kampanie ADS. Pamiętajmy także o tym, że warto pozycjonować się nie tylko na najpopularniejsze słowa kluczowe, ale również na tzw. frazy z długiego ogona.

 

Wykres efektów pozycjonowania strony vs. kampanii ADS

Ile osób szuka suplementów diety w internecie?

Jeśli wciąż zastanawiasz się czy marketing w wyszukiwarkach jest potrzebny do promocji Twojego suplementu diety, poznaj przykładowe wartości średniomiesięcznych wolumenów wyszukiwania.

  • witamina D3 – 60 500
  • olej z czarnuszki – 60 500
  • witamina B12 – 49 500
  • kolagen – 40 500
  • magnez – 33 100
  • żelazo – 22 200
  • biotyna – 22 200
  • kolagen na stawy – 14 800
  • BCAA – 14 800
  • chlorek magnezu – 8 100
  • witamina D dla dzieci – 6 600
  • witaminy dla mężczyzn – 6 600
  • sklep z odżywkami – 4 400
  • suplementy na włosy – 2 400
  • suplementy na odchudzanie – 1 900
  • suplement na stawy – 1 600
  • odżywki dla sportowców – 1 300
  • żelazo suplement – 1 000
  • cynk suplement – 1 000
  • suplement witamina D – 1 000
  • suplementacja w ciąży – 720o
  • omega 3 suplement – 590
  • suplementy dla kobiet – 590

Artykuły sponsorowane i kampanie reklamowe w tematycznych serwisach

Agencje marketingowe, takie jak nasza, oferują swoim klientom nie tylko pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google, ale również wiele innych usług, dzięki którym można znacząco zwiększyć rozpoznawalność i sprzedaż suplementów. Godne polecenia są przede wszystkim artykuły sponsorowane i kampanie reklamowe. Artykuły poradnikowe na temat suplementacji można umieszczać nie tylko na zewnętrznych serwisach. Ciekawą propozycją może okazać się uruchomienie własnego bloga – takiego jak my, jako agencja prowadzimy dla Ciebie!

Agencja content marketingowa może stworzyć m.in. bloga, ebooka, czy kanał na YouTube. Wysokiej jakości artykuły eksperckie, są najprostszym sposobem na zbudowanie prestiżu marki i zwiększenie rozpoznawalności.

Pomysły na content

Social media i influencerzy

Social media są doskonałą propozycją nie tylko dla użytkowników prywatnych, ale także dla firm, które chcą dotrzeć ze swoim produktem do szerokiego grona odbiorców. Współczesne media społecznościowe oferują bardzo szeroki wachlarz narzędzi. W dzisiejszych czasach praktycznie każda większa marka posiada własny fanpage na Facebooku albo Instagramie. Aby skutecznie promować się w social media warto pomyśleć o nawiązaniu współpracy z influencerami, którzy związani są oczywiście branżą sportową lub beauty. Oprócz Facebooka i Instagrama nośnym medium jest Tik Tok, który ma około 1 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie

Programy partnerskie (afiliacyjne)

Opisując najpopularniejsze metody promowania suplementów diety warto wspomnieć także o programach partnerskich. Na rynku dostępnych jest bardzo wiele suplementów diety, które wypromowały się tylko i wyłącznie w oparciu o programy afiliacyjne – nie stosując przy tym żadnej innej formy promocji. Przykłady:

  • CashInPills (WOMM) wypromował między innymi: Zytax, GH Balance, Green Coffee Plus, GojiBerry500, Follixin czy Vigrax.
  • Intymnosc.pl (Eromed) dzięki autorskiemu programowi partnerskiemu wypromowała marki takie jak: Potency Therapy, Libido Therapy, Viageon, czy Viamea.
  • NutriProfits (NuviaLab) wypromował Silvets, Nonacne, Profolan, African Mango czy Eron Plus.

Inne przykłady autorskich programów partnerskich działających w tematyce suplementów diety: Cashforseo.com (Healthpharm), SFD, Cheers (PH EWMAR – NESS).

Własna platforma programu partnerskiego to dobra inwestycja. Jeśli nie chcemy inwestować we własną infrastrukturę, można skorzystać z gotowych systemów dołączając np. do Webepartners.

Marketing suplementu diety, a przepisy prawa

Przy reklamowaniu suplementów diety należy pamiętać o tym, aby przestrzegać aktualnych przepisów prawa. W pierwszej kolejności należy wspomnieć o tym, że nasze reklamy nie mogą wprowadzać odbiorców w błąd – na przykład poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze. Opisując działanie oferowanych suplementów diety w żadnym przypadku nie można odnosić się do chorób. Niedozwolone jest również stosowanie pojęć, które są tożsame dla leków. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że termin „dawkowanie” należy zamienić na przykład pojęciem „spożywanie” / „porcja do spożycia”.

Remarketing

Pamiętaj, że przy wykorzystaniu różnych kanałów i narzędzi musisz mieć dobrze przemyślany lejek konwersji, czyli ścieżkę jaką pokonają użytkownicy i użytkowniczki internetu, od pierwszej styczności z marką, po dokonanie zakupu. Wykorzystaj mądrze każdy z nich, odpowiednio do etapu, na którym się znajduje dana osoba. Aby domknąć, lejek zastosuj remarketing, czyli reklamy wyświetlane osobom, które miały do czynienia z Twoim contentem. Retargeting można realizować np. poprzez reklamy display i reklamy w social mediach.

Lejek konwersji / sprzedaży - Gdzie realizować swoje cele?

Lejek konwersji – gdzie realizować swoje cele?

Lojalność

Ktoś kupił nasz suplement diety – sukces! Ale co dalej? Ważne jest abyśmy zbudowali taką relację z klientem, aby nie tylko jednorazowo kupił produkt naszej marki ale został lojalnym, stałym nabywcą. Jak zbudować lojalność?

  1. Przede wszystkim dostarcz klientowi więcej niż oczekuje i zapewnij mu najlepsze doświadczenia! Według badań Salesforce 89% konsumentów chętniej dokona kolejnego zakupu ze względu dobrą obsługę klienta. Prawie 60% konsumentów twierdzi, że dobra jakość customer service ma kluczowe znaczenie dla poczucia lojalności wobec marki (źródło: Zendesk).
  2. Traktuj klienta indywidualnie – to właśnie personalizacja i możliwość szycia na miarę swojego produktu stoi na rosnącą popularnością np. Sundose. Nie wszyscy jednak muszą dostosowywać produkt pod konkretnego klienta, wystarczy, że dostosujesz komunikację oraz wsłuchasz się i odpowiesz na jego potrzeby.
  3. Nagradzaj za lojalność – jeśli posiadasz swój sklep firmowy online – wprowadź program lojalnościowy lub kody rabatowe, zachęcając do ponownego zakupu.
  4.  Edukuj i dostarczaj wartość merytoryczną – bądź dobrym doradcą i zaangażowanym edukatorem. Prowadząc profesjonalnego bloga, newsletter, czy social media, postaraj się przekazać wiedzę, dzięki której wyższa cena produktu nie będzie stanowiła przeszkody, a marka wyda się jeszcze bardziej odpowiednim wyborem.
  5. Pytaj o feedback – bez niego nawet nie wiesz co poprawić…

Cena, produkt, dystrybucja

Znając formułę marketingu 4P (product, price, place, promotion), każdy profesjonalny marketer oprócz promocji, w strategii uwzględni również pozycjonowanie produktu (w tym cenowe) i jego dystrybucję. Brak odpowiedniej analizy, przeliczenia kosztów i dostosowania tych parametrów może doprowadzić do tego, że produkt zniknie z rynku równie szybko, jak się na nim pojawił.

Reklama suplementów diety, a prawo

Rozpoczynając działalność gospodarczą w branży lub chcąc zajmować się marketingiem suplementów diety, niezbędne jest poznanie wszelkich aspektów prawnych. Suplementy diety są produktami, wobec których istnieje wiele szczególnych wymagań, zarówno w sposobie ich opisywania, jak i prezentacji. W tym przypadku przede wszystkim powinny interesować nas poniższe przepisy:

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety (Dz. U. z 2015 r., poz. 2032).

Z Rozporządzenia dowiemy się jakie witaminy i składniki mineralne mogą być stosowane w produkcji suplementów diety (wykaz w załączniku numer 1 do rozporządzenia), oraz w jakich formach chemicznych (wykaz w załączniku numer 2 do rozporządzenia). Rozporządzenie wskazuje również na kryteria czystości czy poziomu witamin i składników mineralnych. Do kryteriów czystości dla substancji wymienionych w załączniku nr 2 do rozporządzenia stosuje się rozporządzenie Komisji (UE) nr 231/2012 z dnia 9 marca 2012 r. stanowiące wytyczne i specyfikację dla dodatków do żywności z załączników II i III do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 83 z 22.03.2012, str. 1, z późn. zm.). §5 określa natomiast wymagania dotyczące znakowania suplementów diety i brzmi on następująco:

  1. Do znakowania suplementów diety stosuje się przepisy rozporządzenia nr 1169/2011, z uwzględnieniem ust. 2-7.
  2. Suplementy diety wprowadzane do obrotu znakuje się, umieszczając na opakowaniu następujące informacje:
    1. określenie „suplement diety”,
    2.  nazwy kategorii substancji odżywczych lub substancji charakteryzujących produkt lub wskazanie charakteru tych substancji,
    3. porcję produktu zalecaną do spożycia w ciągu dnia,
    4. ostrzeżenie dotyczące nieprzekraczania zalecanej porcji do spożycia w ciągu dnia,
    5. stwierdzenie, że suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety,
    6. stwierdzenie, że suplementy diety powinny być przechowywane w sposób niedostępny dla małych dzieci.
  3. Zawartość witamin i składników mineralnych oraz innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny efekt fizjologiczny obecnych w suplemencie diety deklaruje się w oznakowaniu w postaci liczbowej; jednostki używane do określania zawartości witamin i składników mineralnych muszą być zgodne z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia.
  4. Deklarowane w oznakowaniu zawartości witamin i składników mineralnych oraz innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny efekt fizjologiczny podaje się w przeliczeniu na zalecaną przez producenta do spożycia dzienną porcję produktu.
  5. Informacje o zawartości witamin i składników mineralnych podaje się również w procentach w stosunku do referencyjnych wartości spożycia określonych w pkt 1 części A załącznika XIII do rozporządzenia nr 1169/2011.
  6. Deklarowane w oznakowaniu zawartości, o których mowa w ust. 3 i 4, wyraża się jako przeciętne wartości oparte na analizie produktu, wykonanej przez producenta.
  7. Informacje, o których mowa w ust. 6, mogą być podane także w postaci graficznej.

Oprócz powyższego rozporządzenia, warto zapoznać się z następującymi aktami prawnymi:

  • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2015 r., poz. 594 z późn. zm.).
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz. Urz. UE L 304 z 22.11.2011, s. 18 z późn. zm.).
  • Rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (sprostowanie Dz. Urz. WE L 12 z 18.01.2007 r. s. 3 z późn. zm); 
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiającym wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci (Dz. Urz. UE L 136 z 25.05.2012 r. s. 1 z późn. zm.). 

To tylko najważniejsze z wytycznych. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji o możliwościach reklamowania suplementów diety, napisz do nas! Posiadamy dostęp do wydawców branżowych, współpracujemy z porównywarkami produktów, influencerami, a także posiadamy specjalistów od kreacji i reklamy. 

Wyciśnij z marketingu ile się da! Zajmiemy się promocją Twojego produktu poprzez influencer marketing, działania PR, social media, content marketing, reklamy ADS, reklamy w prasie i TV.
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1170 720 Warszawska Grupa Mediowa
Jeden komentarz
  • Ja działam na blogu reklamując suple cashinpillsa. U mnie najlepiej sprawdza się pozycjonowanie strony chociaż to staje się coraz droższe dlatego też szukam dodatkowych kanałów promocji… FB też ok ale na zbudowanie zasięgów poświęciłem dużo czasu pracy na grupach. Ciekawy artykuł. Pozdrawiam

Comments are closed.

Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.