Skąd czerpiemy informacje? 30% osób pozyskuje je z social mediów – raport

Reuters Institute opublikował najnowszą analizę konsumpcji treści w obszarze internetu oraz zwyczajów konsumentów na podstawie badań ankietowych YouGov, przeprowadzonych na grupie 93 tys. konsumentów w 46 krajach. Które platformy zyskują na znaczeniu, a które tracą?

Według najnowszego raportu Reuters Institute, coraz więcej użytkowników i użytkowniczek internetu czerpie wiadomości  mediów społecznościowych, spychając na drugi plan znaczenie portali i serwisów online. Z badań wynika, że 30% respondentów wskazuje media społecznościowe jako główne źródło informacji, w porównaniu do 22%, którzy wchodzą na portale newsowe.

Raport podkreśla jednak istnienie dużych różnic między różnymi krajami, co może wynikać zarówno ze struktury demograficznej, poziomu edukacji, czy dostępności internetu w danym regionie. Dla przykładu w Azji, Ameryce Południowej i Środkowej oraz w Afryce, korzystanie z mediów społecznościowych do zdobywania wiadomości jest zdecydowanie bardziej popularne niż w Europie Północnej.

Ciekawym zjawiskiem jest również to, kto staje się opiniotwórczym autorytetem w zakresie dystrybucji newsów. W social mediach dziennikarze muszą coraz częściej rywalizować o uwagę z influencerami i celebrytami, szczególnie w przypadku TikToka, Instagramu oraz YouTube. Jedynie Facebook oraz Twitter wydają się być odporne na ten trend co może być związane z tym, że są to media raczej utożsamiane ze starszymi pokoleniami niż w przypadku TikToka.

Skąd w Polsce czerpiemy informacje?

W Polsce 77% respondentów pozyskuje wiadomości online – w tym również social mediów (50%), 56% ogląda programy newsowe i informacyjne w telewizji, a 11% czyta prasę. Jak wynika z raportu, zaufanie do mediów informacyjnych ogółem, przez ostatnich 8 lat spadło o 14 punktów procentowych – z 56% do 42%. Wzrost zaufania odnotowały pojedyncze media jak np. Onet oraz Polsat News.

1920 1280 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.