Reuters Institute opublikował najnowszą analizę konsumpcji treści w obszarze internetu oraz zwyczajów konsumentów na podstawie badań ankietowych YouGov, przeprowadzonych na grupie 93 tys. konsumentów w 46 krajach. Które platformy zyskują na znaczeniu, a które tracą?
Według najnowszego raportu Reuters Institute, coraz więcej użytkowników i użytkowniczek internetu czerpie wiadomości mediów społecznościowych, spychając na drugi plan znaczenie portali i serwisów online. Z badań wynika, że 30% respondentów wskazuje media społecznościowe jako główne źródło informacji, w porównaniu do 22%, którzy wchodzą na portale newsowe.
Raport podkreśla jednak istnienie dużych różnic między różnymi krajami, co może wynikać zarówno ze struktury demograficznej, poziomu edukacji, czy dostępności internetu w danym regionie. Dla przykładu w Azji, Ameryce Południowej i Środkowej oraz w Afryce, korzystanie z mediów społecznościowych do zdobywania wiadomości jest zdecydowanie bardziej popularne niż w Europie Północnej.
Ciekawym zjawiskiem jest również to, kto staje się opiniotwórczym autorytetem w zakresie dystrybucji newsów. W social mediach dziennikarze muszą coraz częściej rywalizować o uwagę z influencerami i celebrytami, szczególnie w przypadku TikToka, Instagramu oraz YouTube. Jedynie Facebook oraz Twitter wydają się być odporne na ten trend co może być związane z tym, że są to media raczej utożsamiane ze starszymi pokoleniami niż w przypadku TikToka.
Skąd w Polsce czerpiemy informacje?
W Polsce 77% respondentów pozyskuje wiadomości online – w tym również social mediów (50%), 56% ogląda programy newsowe i informacyjne w telewizji, a 11% czyta prasę. Jak wynika z raportu, zaufanie do mediów informacyjnych ogółem, przez ostatnich 8 lat spadło o 14 punktów procentowych – z 56% do 42%. Wzrost zaufania odnotowały pojedyncze media jak np. Onet oraz Polsat News.