Jak wynika z badania „Aspiracje dziewczynek w Polsce”, przeprowadzonego w marcu ubiegłego roku przez IQS dla organizacji Inspiring Girls Polska, aż 48% dziewcząt wskazuje zawód influencerki, tiktokerki, youtuberki jako atrakcyjną ścieżkę kariery w przyszłości.
Z raportu tej samej agencji badawczej dowiadujemy się, że aż 21 milionów Polaków obserwuje profil bądź kanał przynajmniej jednego influencera, a 80% ankietowanych deklaruje podatność na wykonywanie za ich namową określonych działań. Skąd tak duże zafascynowanie światem mediów społecznościowych i jaki potencjał tkwi w tej formie promocji marki?
Influencer – definicja
Influencer – zgodnie z etymologią angielskiego słowa “influence”, czyli wpływ – oznacza osobę oddziałującą na określoną społeczność. Influencerem zwykle nazywamy twórcę publikującego na swoim profilu na platformach społecznościowych Instagram/TikTok/Facebook, prowadzącego kanał w serwisach YouTube/Twitch bądź prowadzącego bloga. Obecnie pojęcie to rozprzestrzenia się również na osobowości ze świata sportu czy telewizji, które dostrzegły potęgę obecności w Internecie.
Influencerzy najczęściej budują wizerunek eksperta w danej dziedzinie. W ramach zgromadzonej społeczności postrzegani są jako autorytet, a ich opinie mają realny wpływ na podejmowane działania, w tym decyzje zakupowe.
Dzieje się tak, ponieważ:
- dzielą z odbiorcami podobne zainteresowania,
- wykazują podobny styl życia,
- poprzez bezpośredni, szybki kontakt “na wyciągnięcie telefonu” skracają dystans,
- angażują obserwatorów w interakcje, stwarzając poczucie prawdziwych relacji,
- ukazują sytuacje z życia codziennego, co skutkuje bardziej naturalną formą promocji produktów czy usług.
Jakie korzyści płyną z influencer marketingu?
Influencer marketing to forma marketingu, w którym opieramy działania na osobie influencera, niosącej określony przekaz do swoich odbiorców za pomocą kanałów cyfrowych. Influencer pełni więc rolę pomostu między marką, a konsumentem. Podejmując decyzję o współpracy z influencerem przenosimy ciężar tradycyjnej reklamy na jedną osobę, która jest w stanie skłonić do zakupu nawet setki tysięcy osób.
Największe zalety tej formy promocji marki to:
- Relatywnie niskie koszty w odniesieniu do reklamy w mediach tradycyjnych
- koszt kampanii oczywiście uzależniony jest od pozycji i zasięgów danego influencera, jednak w porównaniu z szeregiem działań, które należałoby wykonać, aby dotrzeć do takiej samej grupy odbiorców, wypada on korzystnie.
- Uwiarygodnienie marki – autentyczność osoby influencera pozytywnie wpływa na odbiór produktów/usług. Marka, pod którą podpisuje się konkretna osoba, którą odbiorcy znają i której zdanie szanują, automatycznie zyskuje większe zaufanie.
- Oszczędność czasu – społeczność zgromadzona wokół influencera to precyzyjna grupa docelowa, dzięki czemu nie musimy wykonywać działań pozwalających na dotarcie do osób wykazujących dane cechy.
- Kreatywny przekaz – influencerzy zręcznie wplatają prezentację produktów czy usług w codzienne aktywności, co sprawia, że odbieramy je jako autentyczne i lepiej przyswajalne niż suche hasła krzyczące z bannerów reklamowych.
- Wpływ na SEO – publikacja na blogu webowym influencera aktywnego linku do Twojej strony może mieć pozytywny wpływ na jej widoczność w Google.
Influencer marketing – najważniejsze statystyki 2022
- 93% marketerów/-ek korzystało z potęgi influencer marketingu (źródło: Oberlo),
- W 2021r. rynek influencer marketingu był wart 14,8 mld USD (źródło: Influencer Marketing Hub),
- 50,7% firm korzystających z influencer marketingu działa w branży ecommerce (źródło: Influencer Marketing Hub),
- W 2021r. liczba firm oferujących usługi zarządzania influencer marketingiem, wzrosła o 26% (źródło: Influencer Marketing Hub),
- W ubiegłym roku preferowanym kanałem był Instagram – wybrało go 79% firm prowadzących działania z influencerami, Facebook’a wybrało 50% firm, TikTok’a 46%, a Youtube’a 44% (źródło: Influencer Marketing Hub),
- 17% marek przeznaczy ponad połowę swojego budżetu marketingowego na współprace influencerskie (źródło: BigCommerce),
- 22% marek ma problem z właściwym doborem właściwych influencerów (źródło: StartupBonsai),
- 86% kobiet korzysta z social mediów w celu pozyskania porad i rekomendacji (źródło: a.lista),
- 80% osób kupiło coś dzięki rekomendacji z social mediów (Źródło: Rakuten),
- 71% marketerów uważa, że zwrot z influencer marketingu jest większy niż z innych działań (Źródło: Mediakix),
- ROI z influencer marketingu jest 11 razy większy niż z reklam display (Źródło: Nielsen Catalina Solutions),
- Najczęstszym celem marketingu z influencerami jest brand awareness – 67,6% (Źródło: Reach a Blogger).
Czy warto współpracować z influencerami?
Influencer marketing stanowi narzędzie marketingowe, które staje zyskuje na popularności. Coraz więcej osób dostrzega pozytywne aspekty nawiązywania współpracy z wpływowymi osobami z przestrzeni cyfrowej. O potędze internetowych relacji i wpływu twórców przekonało się wiele firm podczas pandemii, które zmuszone były przenieść działania promocyjne do Internetu.