UOKiK prześwietli czy influencerzy oznaczają materiały sponsorowane

Poruszając się po mediach społecznościowych często natykamy się na materiały, w których influencer poleca lub recenzuje jakiś produkt lub usługę. Taki proceder często nie jest jednak aktem spontaniczności i wyrazu swojego zdania, a działaniem zaplanowanym, opłaconym i nadzorowanym przez reklamodawców. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił skontrolować, czy influencerzy prawidłowo oznaczają materiały sponsorowane i nie wprowadzają konsumentów w błąd. Ma to szczególne znaczenie dla interesów konsumentów, którzy często wierzą poleceniom influencerów i kupują wskazywane przez nich produkty.

Influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa. Sponsoring należy przy tym rozumieć szeroko – zapłatą nie muszą być pieniądze, może to być inna korzyść np. wycieczka, testowanie luksusowych produktów. O wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie poinformowani – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Promocja produktów bez oznaczeń materiału sponsorowanego narusza interesy konsumentów – związane jest to z zakazem kryptoreklamy, który w tym przypadku zostaje przekroczony. Dodatkowo może stanowić to nieuczciwą praktykę rynkową lub czyny związane z nieuczciwą konkurencją.

W zawiązku z dużym wpływem influencerów na decyzje zakupowe internautów i internautek, UOKiK realizuje postępowanie wyjaśniające, podczas którego będą sprawdzane takie aspekty działalności influencerów jak na przykład realizacja współprac z agencjami marketingowymi, a także reklamodawcami w bezpośredni sposób. Pod lupę będą brane przede wszystkim profile najpopularniejszych opiniotwórców. Dzięki temu możliwe będzie określenie, czy treści reklamowe są w odpowiedni sposób oznaczane i czy w przypadku ukrycia takich oznaczeń nie jest to spowodowane wymaganiami reklamodawców.

Liczymy na ich dobrą wolę i samoregulację. Mamy nadzieję, że nie będzie konieczne sięgnięcie po bardziej drastyczne środki, np. kary finansowe względem tych, którzy wprowadzając konsumentów w błąd naruszaliby ich zbiorowe interesy – stwierdza Prezez UOKiK.

Źródło: uokik.gov.pl

1280 853 Warszawska Grupa Mediowa

Potrzebujesz pomocy przy promocji swojej firmy?
Napisz do mnie na:
a.stachowicz@warszawskagm.pl
lub skorzystaj z naszego chatu online.
Arkadiusz Stachowicz

Odwiedź profil Linkedin

Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.