Dostęp do informacji zawsze stanowił bardzo ważny element życia społecznego. Zależnie od miejsca zamieszkania odbiorców, ich wieku oraz zainteresowań, lokalna prasa i telewizja poruszały tematy najbliższe sercom i umysłom mieszkańców okolicznych miejscowości. Większość ludzi spędzała czas na obserwacji życia toczącego się na ich podwórku. Wszystko to jednak uległo zmianie wraz z nastaniem nowego, nieograniczonego niczym źródła informacji — Internetu.
Na początek komunikacja
Jednym z pierwszych, polskich narzędzi służących szybkiej komunikacji między użytkownikami aktywnymi w wirtualnej rzeczywistości, był wydany w 2000 roku komunikator Gadu-Gadu. Jego popularność na długi czas zapewniła mu pozycję lidera w początkowych latach historii cyfrowej konwersacji. Możliwość sprawdzenia czy interesujący nas użytkownik jest online i czy możemy się z nim natychmiastowo skontaktować, zmieniła obraz rozmowy prowadzonej w formie pisanej już na zawsze. Z czasem Gadu-Gadu zaczęło być wypierane przez inne, międzynarodowe komunikatory i platformy społecznościowe. Dziś to one są na piedestale i łączą ludzi w cyfrowym świecie.
Wspólnota internetowa
W związku z tym, że Internet pozwalał na błyskawiczne zdobywanie informacji na wiele tematów, popularne stało się dzielenie się wiedzą na temat dostępnych źródeł między użytkownikami poszczególnych witryn. Pojawiające się coraz to nowe fora i platformy internetowe, pozwalały na tworzenie się wirtualnych grup, łączących ludzi przejawiających podobne zainteresowania, doświadczenia życiowe, czy po prostu tych poszukujących wiedzy z konkretnej dziedziny. Z czasem korzystający z oferowanego przez sieć zasięgu ludzie rozpoczęli kreowanie własnych stron tematycznych, takich jak blogi, na których publikowane treści poruszały bliskie im tematy, opowiadały o ich pasji, modzie, stanowiły miejsce do dzielenia się swoją twórczością. Pojawił się serwis YouTube, gdzie użytkownicy mogli przesyłać swoje ulubione nagrania video, w późniejszym czasie także własnego autorstwa.
Spotkania po latach
Po grupach tematycznych przyszła pora na coś większego. Powstały w 2007 roku portal Nasza Klasa umożliwił użytkownikom i użytkowniczkom sieci odnalezienie przyjaciół ze szkolnej ławki, prowadzenie z nimi rozmów w czasie rzeczywistym, dzielenie się między znajomymi zdjęciami, organizowanie spotkań klasowych i wiele innych. Nasza Klasa była platformą społecznościową cieszącą się w Polsce ogromną popularnością, jednak jej triumf przyćmił nowy portal, o zasięgu nie tylko krajowym, ale ogólnoświatowym – Facebook.
Social medialny amerykański sen
Nikt chyba nie spodziewał się, że projekt, którego celem było podtrzymywanie szkolnych znajomości zrealizowany na Uniwersytecie Harvarda, stanie się najpotężniejszym graczem w internetowej rzeczywistości. Facebook, to miejsce, do którego dostęp mają zalogowani w sieci użytkownicy z całego świata. Dzięki korzystaniu z tej platformy społecznościowej każda znajomość, niezależnie od dzielących rozmówców rzeczywistych kilometrów, ma możliwość pozostać żywą. Kolejno wprowadzane ulepszenia pozwoliły internautom na dzielenie się między sobą zdjęciami, nagraniami, nowymi wydarzeniami z życia, a także wspomnieniami. Wraz z nastaniem portalu Facebook, rzeczywistość wirtualna powoli przestawała biec innym torem niż realne życie. Social media przekształciły się w nową rzeczywistość. Portale społecznościowe to już nie tylko narzędzia służące komunikacji między użytkownikami. To prężnie działająca maszyna, dzięki której można prowadzić aktywną promocję i sprzedaż usług oraz produktów wszelkiego rodzaju. Firmowe strony, fanpage, grupy ogłoszeniowe — Facebook stał się alternatywą dla dotychczasowych sposobów pozyskiwania wszelkich dóbr i zaspokajania wszelkich społecznych potrzeb.
Social media w liczbach
- Facebook, którego zaufaniem obdarzyło 2 740 milionów ludzi na całym świecie,
- YouTube, którego oficjalnie używa 2 291 milionów internautów i internautek,
- WhatsApp – 2 000 milionów osób,
- Messenger – 1 300 milionów osób,
- Instagram – 1 221 milionów osób,
- Linkedin – 756 milionów osób,
- TikTok – 689 milionów osób,
- QQ – 595 milionów osób,
- Telegram – 550 milionów osób,
- Snapchat – 528 milionów osób,
- Pinterest – 478 milionów osób,
- Twitter – 330 milionów osób.
- Tumblr – 319 milionów osób.