Facebook jako kanał do kontaktu z klientami od dłuższego czasu może poszczycić się tytułem niekwestionowanego króla social mediów. Mimo, intensywnego rozrostu Instagramu i TikTok’a, Facebook wciąż dominuje wśród mediów społecznościowych. Aby w pełni skorzystać z jego potencjału, potrzebna będzie przede wszystkim strategia, która pozwoli Twojemu profilowi wyróżnić się spośród szeregu podobnych. Liczne zmiany algorytmu utrudniają dotarcie do szerokiego grona bezpłatnymi metodami. Dlaczego warto inwestować w komunikację na portalu Facebook oraz jakie kroki należy podjąć na początku i jak weryfikować ich efektywność?
Współpraca z influencerami – moc branżowej renomy
Jeżeli zastanawiasz się, jak promować stronę na Facebooku, zapewne wiesz już doskonale, że za pomocą tego medium masz szansę w krótkim czasie osiągnąć spektakularne rezultaty. Jednak zakładając nowy, nikomu nieznany fanpage swojej firmy, szybko utoniesz w morzu niezliczonych stron, które powstały przed Tobą, o ile nie pozwolisz się dostrzec przyszłym fanom i klientom. Jak tego dokonać, nie dysponując potężnym budżetem czy rozbudowanym działem marketingowym?
W przypadku Facebooka najprostszą drogą będzie wykorzystanie naturalnego elementu działania tej platformy – jej zdolności do sprytnego operowania emocjami użytkowników. Na tym etapie rozwoju strony nie posiadasz jeszcze własnej bazy polubień, skorzystaj zatem z możliwości, jakie stwarza podjęcie współpracy z szanowanym w Twojej branży influencerem.
Influencer w mediach społecznościowych jest osobą, która ma Ci do zaoferowania dużo więcej, niż tylko przeprowadzenie kampanii reklamowej. Udostępniając przestrzeń dla promocji Twojej strony, przekieruje on spojrzenie swoich lojalnych odbiorców w jej kierunku. W ten sposób zyskasz szansę, by zaufanie, którym obdarzają oni innego twórcę treści, zostało automatycznie rozciągnięte na Twoją markę bez żadnego dodatkowego wysiłku z Twojej strony.
Nieskończona społeczność Facebooka – użyj jej energii!
Dynamiczne perspektywy, z jakimi wiąże się promocja strony na Facebooku, wynikają bezpośrednio z jego najcenniejszych właściwości. Właściwości te to nic innego, jak organiczne, powodowane potrzebą interakcje pomiędzy użytkownikami platformy. Jeśli włączysz się w nie w umiejętny sposób, będziesz mógł obserwować, jak spirala marketingowa rozkręca się do niebotycznych rozmiarów.
Postaraj się odszukać szanowane, długo działające grupy tematyczne, które związane są z Twoją branżą. Zacznij się na nich udzielać, ale unikaj agresywnej w formie, pozbawionej treści reklamy. Kluczem do sukcesu jest tu zbudowanie w oczach użytkowników grupy własnego wizerunku eksperta, dlatego udzielaj odpowiedzi w wyczerpujący sposób wszędzie tam, gdzie faktycznie masz coś do dodania. Kolejną istotną kwestią będzie tutaj współpraca z fanpage’ami, które prezentują profil pokrewny do Twojego.
W tym kontekście warto pozbyć się przekonania rodem ze starej szkoły marketingu, jakoby konkurencję należało bezwzględnie zwalczać. Znacznie lepszym pomysłem będzie potraktowanie podmiotów z Twojej branży jako potencjalnych nauczycieli i sojuszników w dotarciu do klienta. Nawiązując przyjazne kontakty poprzez Facebooka, otworzysz drogę do wzajemnej promocji i udzielania sobie wsparcia, podpatrując przy tym rozmaite pomysły, dzięki którym innym markom udało się osiągnąć wyniki w Twojej dziedzinie.
Mocny kontent, sprytna promocja postów – duet doskonały
Nikomu, kto poświęcił chociaż chwilę, by zapoznać się z aktualnymi zasadami optymalizacji i pozycjonowania, nie trzeba tłumaczyć, dlaczego „kontent rządzi”. Twój czytelnik – a zarazem przyszły klient – nie lubi być oszukiwany. By po lekturze Twojej strony nie został z uczuciem, że zmarnowałeś jego cenny czas, musisz nauczyć się przewidywać jego potrzeby i zaskakiwać go wypełnioną informacjami, kompetentną treścią.
Prócz tworzenia oryginalnego kontentu uwzględnij także potrzebę udostępniania postów związanych z Twoją branżą. Mogą to być posty konkurencji, co jednocześnie pomoże w networkingu, ciekawostki i nowości, które odnoszą się do Twojej oferty, czy przydatne zestawienia linków tematycznych o charakterze edukacyjnym. Reaguj bez wahania na bieżące wydarzenia, śledząc wiadomości i zaglądając do kalendarza.
Nie obawiaj się przy tym odrobiny kontrowersji, ale uważaj, by dawkować ją z wyczuciem. Podstawą wyrobienia sobie potrzebnej do tego intuicji musi być naturalnie dogłębne poznanie poglądów i potrzeb wybranej grupy docelowej. Szukając odpowiedzi na pytanie, jak promować stronę na Facebooku, nie zapomnij także o sprawnym korzystaniu z płatnej reklamy. Portal oferuje ją zarówno w postaci publikacji promowanych postów, jak i budowania reklam na podstawie informacji ze strony firmowej.
Monitoring skuteczności działań – zielone światło na przyszłość!
Wymienione powyżej działania stanowią zaledwie niewielki procent praktyk, których zastosowanie może sprawić, że Twoja strona zyska sobie za sprawą Facebooka wierne grono odbiorców. Korzystanie z social mediów to niewątpliwie ekscytujący sposób na promocję, w których niemałą przestrzeń warto pozostawić na nieustanne eksperymentowanie. Przychodzi jednak moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z faktami.
Czy starannie zaplanowana strategia marketingowa odniosła oczekiwane skutki? Czy możesz spokojnie przejść do jej następnego etapu, czy raczej zawrócić, by wyprostować błędy i niedociągnięcia? Jeżeli realizację kampanii na Facebooku powierzyłeś firmie specjalizującej się w tego rodzaju działaniach, możesz liczyć z jej strony na regularne raporty. Ich analiza to nieocenione źródło informacji na przyszłość – podsumowują one wszystkie istotne segmenty stworzonego planu, podpierając się konkretnymi faktami.
Jeśli natomiast zdecydowałeś się na samodzielną ocenę skuteczności wdrożonych działań, skorzystaj z użytecznych w marketingu wskaźników, jak choćby ROI, a także dostępnych przez FB i Sieć narzędzi do zarządzania inwestycją. Nie pozwól przy tym, by własne zaangażowane emocjonalne w stworzony projekt stało się przeszkodą na drodze do jego powodzenia. Zrezygnuj ze wszystkiego, co nie przyniosło spodziewanych efektów, starając się przy tym zrozumieć przyczyny porażki.