Platformy streamingowe i wideo na żądanie (VOD) to prężnie rozwijająca się i jednocześnie względnie młoda część rynku mediowego w Polsce. Jej wartość to około 1,3 mld PLN – czyli 25% więcej w porównaniu rok do roku. Szybki rozwój VOD znacząco wpływa na nasze zwyczaje ale również na nowo definiuje rynek reklamy wideo.
W 2021 roku po raz pierwszy odnotowany został spadek w oglądalności tradycyjnej telewizji (o 14 minut w porównaniu rok do roku). Przed telewizorem spędziliśmy średnio 4 godziny i 6 minut, dla porównania w 2020 roku czas ten wynosił 4 godziny, 20 minut. Spadek dotyczy każdej z grup wiekowych. Duże wzrosty wykazują natomiast platformy streamingowe – jak wygląda ta branża w Polsce i na świecie?
Najpopularniejsze kanały streamingowe na świecie (według liczby subskrybentów)
- Netflix – 213,5 mln
- Amazon Prime Video – 175 mln
- Crunchyroll – 120 mln
- Disney+ – 118,1 mln
- Peacock – 54 mln
- HBO Max (& HBO) – 45,2 mln
- Hulu – 42,8 mln
- Apple TV+ – Around 19 mln
- Discovery+ – 18 mln
- ESPN+ – 14,9 mln
Najpopularniejsze kanały streamingowe w Polsce
Netflix – 11,37 mln subskrybentów
Netflix to amerykańska platforma VOD, dostępna w Polsce od 2016 roku – udostępniająca filmy i seriale w modelu abonamentowym, bez reklam. Kto ogląda Ogląda Netflixa? Statystycznym użytkownikiem Netflixa jest kobieta należąca do grupy tzw. milenialsów, czyli urodzona w latach 80. i 90. XX wieku. Netflix swoją ofertę kieruje jednak do bardzo szerokiego grona, w tym również dzieci i nastolatków – 29% użytkowników i użytkowniczek Netflixa mieści się w przedziale 35-54 lat, a 26% w przedziale 18-34 lat. Osoby poniżej 17 roku życia stanowią 22%.
Netflix zyskał na popularności dzięki ciekawym akcjom marketingowym – znany jest z nieszablonowych kampanii, o czym opowiemy w oddzielnym artykule. Do najlepiej rozpoznawalnych seriali dostępnych w platformie należą: Orange is The New Black, Wiedźmin, Stranger Things, Squid Game, House of Cards, Narcos, czy Dom z Papieru.
Netflix znany jest również z bogatej gamy filmów, seriali i programów kierowanych do społeczności LGBT – wspomniane Orange is The New Black, Tajemnica Brokeback Mountain, Szkoła dla Elity, Glee, Special, Bonding, czy Hiacynt.
WP.pl – 4,49 mln
Dla wielu osób zaskoczeniem pod względem ilości subskrybentów może okazać się platforma WP.pl, która we wrześniu 2021r. liczyła ponad 4,4 mln użytkowników i użytkowniczek. To jeden z dynamiczniej rozwijających się serwisów oferujących zarówno filmy, jak i seriale.
Player – 4,37 mln
Za Netflixem i WP znalazł się należący do grupy Discovery – Player.pl, który jest jednocześnie numerem jeden platform, w których płacimy za dostęp do pojedynczych tytułów. Na Playerze znajdziemy przede wszystkim produkcje TVN, czyli ofertę kierowaną głównie do osób z miast, z wyższym wykształceniem, znajdujących się w grupie wiekowej do 49 lat. Z Playera częściej korzystają kobiety niż mężczyźni. Do najpopularniejszych produkcji należą: Chyłka czy Odwróceni. Popularnością cieszyły się również programy; Top Model oraz kierowany do osób LGBT – Prince Charming. Player we wrześniu 2021r. liczył 4,37 mln subskrybentów.
Polsat Box GO – 3,99 mln
Polsat Box Go czyli dawne iPla, preferowany jest przez mężczyzn w wieku produkcyjnym. Polsat Box GO oferuje wiele programów o tematyce sportowej.
CDA – 3,06 mln
CDA zna każdy, kto szukał klasyki kinowej w wyszukiwarce Google. Serwis działa od 2003 roku i dostępny jest w formie strony webowej oraz aplikacji. Oferując szeroką bazę bezpłatnych filmów i programów dociera do szerokiego grona. Aby uzyskać dostęp do pełnej oferty (CDA Premium) należy wykupić jednak abonament. Jak podaje CDA z serwisu korzystają głównie mężczyźni (52%), z większych miast, w wieku 18-34 lat.
TVP.pl – 2,81 mln
TVP VOD to najnowsza odsłona oferty Telewizji Polskiej, z której korzystają przede wszystkim osoby starsze i z mniejszych miast. Wersja VOD przyciąga często jednak wiele osób spoza tego kręgu, dzięki programom kulturowym i bezpłatnie dostępnym klasykom polskiej kinematografii.
HBO Max – 2,71 mln
HBO Max to amerykańska platforma, należąca do Time Warner, działająca w modelu abonamentowym i preferowana przez mężczyzn w wieku produkcyjnym. HBO GO w Polsce w 2021 roku miał 2,71 mln subskrybentów. W serwisie obejrzymy m.in. produkcje HBO i Cinemax. Do najgłośniejszych produkcji z HBO GO należą: Gra o Tron, Euforia, Czarnobyl, Sukcesja, Przyjaciele, oraz Mr. Robot.
Poza wspomnianymi serwisami popularne są również Prime Video (Amazon), Viaplay.pl, oraz nc+ GO.
Źródła: Nielsen Audience Measurement, statista.com, nscreenmedia.com, SentiOne