Jak przygotować świąteczną promocję?

Wraz z początkiem listopada rozpoczyna się odliczanie do Bożego Narodzenia, przez wielu określanego najbardziej magicznym czasem w roku. Jest to również najbardziej gorący okres pod względem sprzedaży – w listopadzie odbywa się Black Friday oraz Cyber Monday, będące świetną okazją do poczynienia pierwszych przedświątecznych zakupów.

Według raportu opublikowanego w zeszłym roku przez Deloitte, 27% respondentów deklarowało chęć dokonania świątecznych zakupów w listopadzie, z czego 11% dotyczyło samego Czarnego Piątku. Dla 66% ankietowanych to jednak grudzień jest najlepszym czasem na świąteczne wydatki – aż 28% świątecznego budżetu konsumenci w Polsce wydają w dwóch pierwszych tygodniach miesiąca, a 26% w okresie od 15 do 25 grudnia.

Aby podtrzymać świąteczną aurę i zarazić chęcią obdarowywania najbliższych, marki i sklepy prześcigają się w pomysłach, kusząc odbiorców do skorzystania z ich oferty. Warto więc zadbać o przygotowanie świątecznej promocji, aby jak najlepiej wykorzystać gorączkę przedświątecznych zakupów.

Działania marketingowe online

Przedstawiony przez Deloitte raport “Zakupy świąteczne 2021”, prezentujący wyniki badania dotyczącego świątecznych zwyczajów konsumencki w Polsce, wykazał, że w minionym roku Polacy planowali wydać w sieci niemal połowę budżetu świątecznego (47%). W tym roku, w związku ze stałym rozwojem rynku e-commerce i zmianą preferencji zakupowych, wynik może być jeszcze wyższy. Tendencja w kierunku zakupów drogą online stale rośnie – Polacy lubią kupować łatwo, szybko i wygodnie.

Świąteczny newsletter

Mailing to narzędzie, po które warto sięgnąć w realizacji strategii marketingowej dla swojego biznesu w okresie przedświątecznym. Wykorzystując zbudowaną społeczność, możesz z łatwością dotrzeć do wielu odbiorców z informacjami o proponowanych świątecznych ofertach w Twoim sklepie. W czasie kiedy konsumenci ze wszystkich stron bombardowani są świątecznymi reklamami, należy szczególnie zadbać o wyjątkowość kierowanego komunikatu. Świetnie sprawdzą się kreatywne grafiki i animacje, wyróżniające, chwytliwe hasła oraz oryginalna treść.

Za pomocą newslettera możesz również pomóc rozwiązać problemy zakupowe swoich klientów. W tym celu stwórz serię poradników podpowiadających rozwiązania na prezent dla określonych grup.

Świąteczna oprawa graficzna social mediów

Klimat świąt dobrze odzwierciedlić poprzez firmowe profile w social mediach. Zaktualizuj zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle na Facebooku oraz zadbaj o ich spójność z publikowanymi grafikami w ramach prowadzonej kampanii.

Feed, czyli siatkę zdjęć, na Instagramie z powodzeniem możesz wykorzystać w formie kalendarza adwentowego odliczającego do Świąt Bożego Narodzenia. Regularne, codzienne posty okraszone świąteczną grafiką świetnie sprawdzą się do promowania różnych artykułów czy kategorii produktów.

Doceń potencjał publikowania na Insta Stories – stwórz grafiki i wideo z wykorzystaniem świątecznych motywów. W ten sposób możesz przedstawić nie tylko ofertę swojej firmy, ale także nawiązać bliższą relację z odbiorcami, ukazując ludzką twarz swojego biznesu. Pokaż jak w okresie świątecznym działa Twoja firma – jak wygląda siedziba, jak przebiega proces pakowania zamówień itp. Na emocje odbiorców dobrze wpływa relacjonowanie wspólnie celebrowanych chwil np. firmowej wigilii z pracownikami, co może być również elementem emplyer brandingu.

Konkursy w social mediach

Wejdź w bliższą interakcję z odbiorcami, tworząc angażujące treści. W tym okresie świetnie sprawdzi się organizacja świątecznego konkursu. Dzięki tego typu działaniom marka dociera do zupełnie nowych odbiorców, którzy mogą stać się jej potencjalnymi klientami. To także świetna okazja na docenienie obecnych obserwatorów i sprawienie im radości w czasie przedświątecznych przygotowań. Koszt organizacji konkursu jest relatywnie niski, w porównaniu do profitów, które za sobą niesie.

Świąteczne spoty promocyjne

Dysponując odpowiednim zapasem czasu, warto pomyśleć o produkcji świątecznego wideo promującego markę. Obserwując kampanie realizowane przez największe firmy na rynku, dobrze sprawdza się postawienie na spot opowiadający historię i wpływający na emocje odbiorców. Dobra świąteczna reklama nie komunikuje wprost wezwania do zakupów.  Równie ważny, jak oddanie świątecznego nastroju poprzez prezentowany obraz, jest sam przekaz. Firmy – poprzez świąteczne spoty promocyjne – starają się przekazywać różne wartości np. istotę spędzania czasu z najbliższymi, dzielenia się tym, co mamy czy też znalezienia chwili dla samego siebie.

Dla wielu liderów rynku, świąteczne kampanie promocyjne w formie wideo są już tradycją i nieodłączną formą komunikacji. Jednym z najpopularniejszych spotów świątecznych w Polsce jest coroczna reklama Apartu.

Świąteczne kampanie z influencerami

Jeśli na opracowanie profesjonalnej świątecznej reklamy wideo jest już za późno – nic straconego. Dobrym rozwiązaniem na prowadzenie świątecznej promocji i dotarcia do szerokiej grupy odbiorców jest nawiązanie współpracy z influencerami. O potędze influencer marketingu w dzisiejszych czasach pisaliśmy już tutaj.

Rozwiązanie to ma mnóstwo zalet – oprócz oczywistego poszerzenia zasięgu marki, możliwe jest opracowanie treści wideo przy mniejszym nakładzie czasowym i finansowym niż tradycyjnego spotu. Zlecając kampanię promocyjną wpływowym osobom z Internetu, delegujemy zadania związane z tworzeniem koncepcji i samym wykonawstwem. Przy pomocy dobrze dobranych influencerów, świąteczna reklama naszej marki może zostać zrealizowana we wcześniej niewykorzystywanych formatach oraz opublikowana na dotychczas pomijanych platformach, np. TikToku.

Działania marketingowe offline

W przypadku biznesów posiadających stacjonarne punkty sprzedaży, koniecznym jest uzupełnienie działań online skuteczną strategią kanałami offline. Choć zakupy online w wielu kategoriach doganiają, a nawet przeganiają, zakupy drogą tradycyjną, w zeszłym roku wciąż 46% budżetu świątecznego Polacy deklarowali wydać w sklepach stacjonarnych. Liderem wśród kategorii kupowanych stacjonarnie były produkty FMCG – przede wszystkim słodycze i inne produkty spożywcze. Wielu zwolenników zakupów w sklepach tradycyjnych mają również produkty dla zwierząt, prezenty związane z wystrojem domu, kosmetyki i perfumy, a także odzież.

Świąteczna oprawa graficzna lokali stacjonarnych

Aranżacja lokalu stacjonarnego to pierwszy, podstawowy punkt jaki powinien znaleźć się na naszej liście podczas przygotowań do świąt. W bożonarodzeniowym okresie prym wiodą takie barwy jak czerwień, zieleń czy złoto, tym samym wypierając halloweenowe dekoracje zdominowane przez czerń i pomarańcz.

Świąteczny wystrój powinien być widoczny zarówno na witrynie, mającej istotny wpływ na decyzję o odwiedzeniu sklepu przez klientów, jak i w samym wnętrzu.Podczas przygotowywania lokalu do okresu świątecznego, możemy zaaranżować specjalnie wydzielone strefy np. z propozycjami produktów “dla niej” i “dla niego”.

Świetnym dopełnieniem nowego wizerunku lokalu są niewielkie, świąteczne akcenty przemycone w strojach firmowych pracowników (np. świąteczny motyw na identyfikatorze z imieniem). Nie zapomnij również o zadbaniu o pozostałe zmysły – w okresie świąt ogromną rolę w budowaniu nastroju pełnią zapachy oraz muzyka.

Specjalne wersje produktów

W okresie świąt Bożego Narodzenia marki oferują wiele rozwiązań, aby urozmaicić swoją ofertę i ułatwić klientom dokonywanie wyboru prezentów dla najbliższych. Popularnym rozwiązaniem są gotowe zestawy, dzięki czemu osoba obdarowująca nie musi samodzielnie kompletować pasujących do siebie produktów. To także świetny sposób na sprzedaż kilku produktów jednocześnie, a dla klientów – na zaoszczędzenie środków. Zaletą zestawów jest niższa cena niż w przypadku zakupu tych samych towarów oddzielnie.

Ofertę produktową dobrze uatrakcyjnić wprowadzając ich limitowaną, świąteczną edycję. Choć pozostałe cechy oferowanego produktu pozostaną niezmienne, opakowania z elementami nawiązującymi do Bożego Narodzenia są, w tym okresie, znacznie atrakcyjniejsze w oczach konsumentów niż ich standardowe wersje. Okazjonalne opakowania podkreślają charakter świąt i pozwalają na wyróżnienie towaru na półce.

Dużym zainteresowaniem wśród konsumentów cieszą się produkty personalizowane. Upominki z możliwością naniesienia własnej dedykacji, życzeń czy logotypu to dobry pomysł na dostarczenie wartości dodanej do swojej oferty. Tego typu prezent sprawia, że osoba obdarowywana może poczuć się bardziej wyjątkowo.

Kalendarz adwentowy

Popularnym trendem, który warto wprowadzić we własnej firmie, są produktowe kalendarze adwentowe. Działają on na podobnych zasadach do gotowych zestawów prezentowych, ponieważ zawierają odgórnie stworzone kompozycje produktów, natomiast cała zabawa tkwi w ukrytej na pierwszy rzut oka zawartości. Kalendarz adwentowy stanowi zestaw 24 produktów-niespodzianek, schowanych za otwieranymi okienkami. Według zasady, każdego dnia – począwszy od 1 grudnia – otwieramy jedno okienko i tak do 24 grudnia, czyli Wigilii. Kalendarze adwentowe to świetny sposób na sprawienie radości przez okres oczekiwania na Boże Narodzenie. Najczęściej spotykanymi kalendarzami adwentowymi na rynku są te oferowane przez marki kosmetyczne, natomiast można znaleźć również propozycje od marek z innych branży. Jako doskonały przykład może posłużyć nietypowy kalendarz adwentowy z zestawem skarpetek, oferowany przez markę Many Mornings.

Pakowanie prezentów

Planując świąteczną akcję promocyjną, dobrze pomyśleć o organizacji stoiska oferującego pakowanie prezentów. To niezwykle przydatne rozwiązanie w czasie przedświątecznego szału zakupowego. Klienci, dokonując zakupów w naszym sklepie, mogą od razu na miejscu skorzystać z usługi pakowania upominków. Tego typu rozwiązanie pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale również rozwiązać problem braku umiejętności manualnych. Klienci chętnie korzystają z tego kompleksowego rozwiązania, które pozwoli Ci uzyskać przewagę konkurencyjną.

Vouchery i karty podarunkowe

Niezależnie od tego czy prowadzisz działalność usługową np. salon kosmetyczny, gabinet masażu, czy sklep – rozważ wprowadzenie voucherów do swojej oferty. To doskonałe i często wybierane rozwiązanie przez klientów poszukujących prezentów na ostatnią chwilę, niemających dużej wiedzy o preferencjach osoby obdarowywanej (np. współpracowników) lub po prostu preferujących praktyczne podarunki.

Karty podarunkowe są wygodnym rozwiązaniem dla osób otrzymujących prezent w takiej postaci – same decydują kiedy i na co dokładnie przeznaczą ich wartość. Jeśli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży i rozpromowaniu np. określonego zabiegu kosmetycznego – możesz zaoferować voucher na konkretną usługę.

Vouchery to nie tylko okazja na zwiększenie sprzedaży w okresie przedświątecznym, ale również doskonała szansa na pozyskanie stałych klientów, którzy skorzystają z otrzymanych bonów. Aby karty podarunkowe cieszyły się zainteresowaniem, w pierwszej kolejności zadbaj o odpowiednią oprawę graficzną, spójną z całą komunikacją marki. Następnie zwróć uwagę na miejsce ich promocji – wyeksponuj vouchery w widocznym miejscu, najlepiej przy kasie. Wesprzyj się kampanią w mediach społecznościowych; korzystając z opcji targetowania, możesz skierować reklamę do osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane ich zakupem.

Świąteczne wydarzenia

Dobrą okazją do promocji własnej firmy jest udział w targach i jarmarkach świątecznych, organizowanych w wielu miastach w Polsce. Jarmarki bożonarodzeniowe rozwijają się z każdym rokiem, gromadząc tłumy mieszkańców i turystów, chcących podziwiać bajkowe dekoracje i korzystać z organizowanych atrakcji. Targi świąteczne to obowiązkowy przystanek dla każdego entuzjasty Bożego Narodzenia. Jeśli posiadasz w ofercie produkty rękodzielnicze (np. dekoracje, zabawki własnej produkcji) lub regionalne przysmaki – nie może zabraknąć Cię na takim wydarzeniu.

Okres świąt Bożego Narodzenia to również idealny czas na realizowanie CSR firmy (ang. Corporate Social Responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu). Zaplanuj świąteczne spotkanie w firmie, które połączysz z niosącą dobro akcją charytatywną (np. wsparcie domów dziecka, domów seniora, schronisk, rodzin w potrzebie). Dzięki takiej inicjatywie zyskasz nie tylko poczucie działania w słusznej sprawie, ale także większą integrację wśród członków zespołu. Koniecznie zorganizuj świąteczną akcję dobroczynną, którą nagłośnisz wszystkimi dostępnymi kanałami – być może do pomocy chętnie przyłączą się również Twoi klienci np. wspierając zorganizowaną zbiórkę.

Jeśli jeszcze nie postawiłeś kroków w kierunku organizacji akcji marketingowej z okazji Bożego Narodzenia – to ostatni dzwonek. Marketing świąteczny powinien być starannie zaplanowany, by skutecznie realizował założone cele.

Zastanawiasz się jak zrealizować świąteczną promocję w Twojej firmie?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1280 853 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.