Przez lata podstawowe działania marketingowe rodzimych biznesów koncentrowały się wokół zmysłów wzroku i słuchu. Billboardy, ulotki, reklamy telewizyjne i radiowe, internetowe virale – wszystko to już było. Nadzieją na przełamanie tej rutyny zmysłów jest scent marketing, czyli marketing zapachowy (zwany też aromamarketingiem).
Czym jest scent marketing?
Podstawowym założeniem aromamarketingu jest umiejętne wykorzystywanie doznań węchowych, które wzbudzają pozytywne doznania i silne skojarzenia z marką. Odpowiednio dobrane mieszanki zapachowe mają za zadanie budować pozytywny obraz marki oraz kreować atmosferę sprzyjającą zakupom.
Warto jednak podkreślić, że wybrany zapach nie może być przypadkowy. Należy posługiwać się nim w sposób spójny z marką i jej branżą. Po pierwsze, mieszanka aromatyczna powinna zostać skomponowana w taki sposób, aby jak najlepiej korespondować z przyjętym wizerunkiem firmy i jej profilem działalności. Po drugie, zapachy należy stosować konsekwentnie, zarówno w stacjonarnych salonach sprzedaży, jak i w biurach czy na eventach branżowych. Wybrany aromat powinien docelowo stać się wizytówką marki.
Aromamarketing jest wykorzystywany poprzez:
- aromatyzowanie konkretnej przestrzeni (całego lokalu lub wydzielonego działu),
- eksponowanie naturalnego zapachu reklamowanego produktu,
- perfumowanie opakowania z kupionymi produktami,
- budowanie całościowej wizytówki zapachowej danej marki.
Wybór konkretnej strategii zależy od profilu działalności firmy, przyjętej grupy docelowej oraz założonych celów marketingowych.
Wpływ zapachu na decyzje konsumenckie
Ludzki organizm reaguje na bodźce zapachowe szybciej niż na sygnały kierowane do pozostałych zmysłów. Aromaty wpływają nie tylko na stan emocjonalny, ale także na funkcjonowanie jego pamięci. Udowodniono, że zdarzenia, których przeżywaniu towarzyszyły konkretne aromaty, zapisują się w naszej pamięci bardziej szczegółowo i na dłużej. Zapachy wykorzystywane w ramach działań aromamarketingowych mają za zadanie przywoływać przyjemne wrażenia, wpływając w ten sposób na podświadome motywacje konsumentów oraz ich późniejsze skojarzenia z marką i lojalność. I wbrew nazwie, nie jest to tylko zabieg czysto marketingowy… wszak dbając o komfort, doznania i doświadczenia klientów, stawiasz swój customer service na wyżej półce niż konkurencja.
Jak działa marketing zapachowy?
Wśród klientów przebywających w aromatyzowanych przestrzeniach handlowych i usługowych odnotowano zwiększenie częstotliwości interakcji z personelem, wydłużenie czasu pobytu w lokalu, wzrost zainteresowania oferowanymi produktami oraz wzmożoną chęć dokonania zakupu. Wszystkie te wskaźniki przekładały się następnie na wzrost obrotów danego miejsca.
Umiejętnie prowadzony aromamarketing:
- kreuje całościowe doświadczenie przebywania w danej przestrzeni,
- przywołuje konkretne skojarzenia, wrażenia i doświadczenia,
- tworzy atmosferę sprzyjającą budowaniu emocjonalnego zaangażowania w relację z oferowanym produktem lub usługą.
Jakie funkcje pełnią zapachy w lokalach stacjonarnych?
Relaksacyjne
Wykorzystywane głównie w salonach SPA i masażu, hotelach, czy salonach beauty. Przyjemny zapach pozwala na większe odprężenie, poczucie natury lub orientu.
Ogromna konkurencja w sektorze tych usług skłania inwestorów do poszukiwania coraz mniej konwencjonalnych strategii marketingowych. Jednym z przykładów takiego podejścia jest rosnąca popularność komunikacji sensorycznej i jej konkretnego rodzaju – aromamarketingu. Jako że pierwsze wrażenie jest najważniejsze, warto zadbać o zapach w hotelowym lobby, salonie SPA oraz wokół recepcji. Podobne zabiegi stosuje się w ekskluzywnych inwestycjach deweloperskich.
Pobudzające
Stosowane dla zwiększenia motywacji do działania oraz utrzymania wysokiego poziomu koncentracji. Sprawdzają się na przykład w biurach obsługi klienta.
Neutralizujące
Związane z koniecznością neutralizacji niepożądanych zapachów. Mieszanki takie znajdują zastosowanie, między innymi na siłowniach, w gabinetach weterynaryjnych, poczekalniach dentystycznych, czy restauracjach.
Dobrze dobrana mieszanka zapachowa jest w stanie wyczarować kojącą, przytulną atmosferę, która przekona gości do przedłużenia wizyty w lokalu. Zapachy wykorzystywane w branży gastronomicznej powinny maskować niepożądane wonie, eksponując równocześnie te najbardziej apetyczne. Któż oprze się aromatowi ziół, mielonej kawy, świeżego pieczywa czy słodkich domowych wypieków?
Pobudzające pragnienia i stwarzające poczucie wyjątkowości
Stosowane przez marki, które budują swój wizerunek w oparciu o pragnienie prestiżu, luksusu czy poczucia wyjątkowości. Zastosowanie takie ma miejsce w ekskluzywnych butikach, salonach samochodowych, drogeriach, u jubilerów, czy w biurach nieruchomości i inwestycjach deweloperskich.
Dla współczesnych konsumentów zakupy odzieżowe czy jubilerskie stały się wydarzeniem tak zwyczajnym jak codzienne sprawunki spożywcze. Marki fashion stosują marketing zapachowy, aby przywrócić temu doświadczeniu aurę wyjątkowości – i to się rzeczywiście udaje. W butikach, w których panuje charakterystyczny, unikalny i przyjemny zapach, chętniej spędzamy czas i wydajemy pieniądze. Taki zabieg jest niejako wyjściem naprzeciw klientom i klientkom.