Jak realizować marketing lokalnej firmy?

Reklama lokalnej firmy nie musi wiązać się z koniecznością ponoszenia wysokich kosztów. Jest wiele sposobów na skuteczne promowanie marki, oferowanych przez nią usług lub produktów i to nawet w przypadku ograniczonego budżetu. Najważniejsze by wykorzystywać różne formy promocji i działać wielokanałowo. Ma to na celu zwiększenie zasięgu i rozpoznawalności marki. Wzrost jej świadomości przekłada się także na poprawę wyników sprzedażowych.

Jak reklamować i wypromować lokalny biznes?

Branding i USP

W przypadku każdej firmy istotne jest, aby zadbać o branding marki i unikalną propozycję wartości. Pozwala to wyróżnić się na tle konkurencji. Obietnica działa na wiele osób jak magnes. Trzeba pokazać, w czym dokładnie jest się lepszym od konkurencji. Jako firma mów wartościami i językiem korzyści we wszelkich materiałach reklamowych oraz na stronie internetowej.

Widoczność lokalu

Zadbaj o dobre oznaczenie lokalu z zewnątrz i zrób to nieszablonowo – idealnie sprawdzi się np. neon zamiast zwykłego szyldu. Przy ulicy można postawić także potykacz, na którym będą widniały aktualne promocje i oferty. Zachęta do wejścia.

Marketing w wyszukiwarkach

Firma powinna być widoczna również w internecie, dobrym i bezpłatnym rozwiązaniem jest Google Moja Firma, czyli wizytówka wyświetlana w wynikach wyszukiwania oraz w mapach Google. Wizytówka powinna zostać w pełni uzupełniona co pomaga poprawić jej widoczność, a także dostarczyć ważnych informacji – takich jak godziny otwarcia, oferta, dane teleadresowe, lokalizacja i opinie.

Content marketing i strona www

W realizowaniu content marketingu pomocne staje się stworzenie strony internetowej. Musi być ona profesjonalna, zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, przyjazna dla użytkowników, responsywna, szybko się wczytywać. Zadbać należy o umiejętne dobranie grafiki, nawet właściwie dopasowana kolorystyka ma znaczenie. Wszystkie elementy powinny tworzyć spójną całość. Pomocne będzie prowadzenie bloga firmowego, na którym muszą pojawiać się regularnie wpisy, angażujące i mające realną wartość. W ten sposób można wchodzić w interakcje z odbiorcami, kreować się na eksperta w swojej branży.

Bardzo pożądane są wpisy poradnikowe. Można pokazać sposób wykorzystywania oferowanych produktów, przedstawić korzyści płynące z ich stosowania. Klient ma wiedzieć, że warto mieć daną rzecz, trzeba zachęcić go do zakupu lub skorzystania z usługi. W przypadku content marketingu zawsze trzeba pamiętać o tym, aby zadbać o unikalność, wzbudzić zaciekawienie, pisać językiem korzyści, zadbać o storytelling. Warto również wykorzystać artykuły sponsorowane na zewnętrznych serwisach – dystrybucję treści. Można przykładowo nawiązać współpracę z lokalnym influencerem, który prowadzi poczytnego bloga, skupiającego sporo czytelników. Polecenie usług firmy lub oferowanych przez nią produktów to bardzo skuteczna reklama, wiele osób polega przede wszystkim na rekomendacjach, pozwala to na zwiększenie wiarygodności, zaufania do marki. Jak pokazują badania 80% osób kupiło coś dzięki rekomendacji influencerów (Źródło: Rakuten). Świetne jest tworzenie artykułów do serwisów i prasy lokalnej.

Pozycjonowanie lokalne

W przypadku pozycjonowania niezwykle istotne jest dobranie odpowiednich słów kluczowych. W tym przypadku należy postawić na frazy zawierające nazwę miejscowości. Strona internetowa powinna być zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek i SEO, być przyjazna dla użytkowników i algorytmów Google. Świetnym uzupełnieniem dla pozycjonowania są płatne kampanie Google ADS, kierowane na konkretny obszar geograficzny. Geotargetowanie można ustawić według granic administracyjnych miasta lub według odległości od lokalizacji.

Zastanawiasz się jak reklamować swoją firmę lokalnie?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem

Pozostałe, popularne działania lokalne

Do promocji lokalnego biznesu można wykorzystać tradycyjną reklamę lokalną, czyli w telewizji i radiu. Do dyspozycji mamy również działania PRowe, wydarzenia, ciekawe eventy, akcje specjalne. Dobrym pomysłem będzie zorganizowanie wydarzenia na otwarcie lokalu, wysłanie informacji prasowej, zaproszenie do siebie lokalnej TV.

Dobrze postrzegane jest angażowanie się w lokalne inicjatywy społeczne. W ten sposób można wprowadzić politykę odpowiedzialnego biznesu, pomóc w ważnych kwestiach, a jednocześnie zaistnieć w świadomości innych osób. CSR to niesamowicie ważny element – jak wskazują badania 55% osób uważa, że marki powinny zajmować stanowisko w kwestiach istotnych społecznie, a około 73-75% z nich uważa, że polityka społecznie odpowiedzialnego biznesu wpływa na ich decyzje zakupowe i inwestorskie. Ponadto 25% konsumentów rezygnuje z usług i produktów firm działających niezgodnie z ich wartościami (źródło: Harvard Business School).

Bardzo pomocne będzie również wręczanie gadżetów reklamowych. Mają być oczywiście wartościowe, dobrej jakości, z logo firmy. Upominek idealnie sprawdza się podczas rozmaitych eventów. Można dawać je klientom, kontrahentom. Pomagają w budowaniu pozytywnego wizerunku i lojalności wobec marki, podobnie jest z programem lojalnościowym. Można zaoferować jakieś gratisy, kody rabatowe, obniżkę cenową. Jest to świetna opcja do utrzymania przy sobie pozyskanego już klienta.

Popularne są także inwestycje w billboardy, które przykuwają wzrok i ułatwiają poznanie firmy. W przypadku rynku lokalnego nawet kolportaż ulotek pomoże w rozwoju przedsiębiorstwa.

O czym warto pamiętać podczas opracowywania strategii marketingowej?

Niezwykle pomocnym narzędziem marketingowym są social media – Instagram oraz Facebook, a w przypadku niektórych biznesów również Linkedin. Platformy te, podobnie jak Google ADS pozwalają na geotargetowanie reklam. Media społecznościowe pomogą utrzymać kontakt z klientami, a także dotrzeć do nowych osób. Zaangażuj się więc w solidne prowadzenie profili, a także udzielanie się na lokalnych grupach na Facebooku.

Dobrym pomysłem będzie oznaczanie lokalizacji do postów i wykorzystanie lokalnych hashtagów na Instagramie. Istotne jest to, aby hasztagi były popularne. Istotne jest rzetelne prowadzenie profilu, trzeba dodawać regularnie posty, wchodzić w interakcje z użytkownikami, odpowiadać na ich komentarze. Media społecznościowe świetnie nadają się do pokazywania firmy od zaplecza, informowania o nowych produktach i usługach, organizacji wydarzeń, akcjach specjalnych, promocjach, ofertach limitowanych itd.

Bardzo ważne jest zadbanie o ułatwiony kontakt. Dostępne powinny być numery telefonów, livechat, email. Na materiałach promocyjnych można umieścić kody QR, które będą przekierowywać na stronę docelową, mogą zawierać także kod rabatowy, służyć do wskazania lokalizacji w mapach Google.

Pomocnym narzędziem jest remarketing, dzięki któremu możliwe staje się dotarcie do użytkowników, którzy odwiedzili już stronę internetową. Reklamy śledzące mają na celu zainteresowanie ofertą i dokonanie zakupu.

Na koniec zostawiliśmy wisienkę na torcie, a mianowicie custom service, czyli profesjonalną obsługę klienta, która ma na celu ułatwić i uprzyjemnić proces zarówno zakupowy, jak i pozakupowy. Jest to sposób na dodanie wartości do produktu/usługi, budowanie trwałych relacji z firmą. Według badań Salesforce 89% konsumentów chętniej dokona kolejnego zakupu ze względu dobrą obsługę klienta, a prawie 60% konsumentów twierdzi, że dobra jakość customer service ma kluczowe znaczenie dla poczucia lojalności wobec marki (źródło: Zendesk). Jak wskazuje Help Scout, aż 64% osób woli zapłacić więcej, jeśli obsługa klienta jest ich zdaniem lepsza niż w miejscu, które oferuje lepszą cenę, ale gorszy customer service.

Zastanawiasz się jak reklamować swoją firmę lokalnie?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem

1920 1440 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.