Marketing FMCG – jak reklamować produkty szybko rotujące?

Charakter sektora FMCG rodzi szereg unikalnych wyzwań – i dla samych marek, i dla agencji marketingowych, które wspierają je w rozwoju. Popytu na produkty szybkozbywalne nie ma co się obawiać. Z drugiej strony pojawia się tu niekończący się wyścig z konkurencją, która obejmuje także marki dysponujące zawrotnymi budżetami reklamowymi. Jak znaleźć własną drogę w marketingu FMCG, wykorzystując miks sprawdzonych pomysłów ze szczyptą ożywczej nowości?

Reklama i marketing FMCG – temat gorący od dawna

Produkty szybko rotujące w rodzaju żywności, artykułów higienicznych czy suplementów wciąż bywają skutecznie promowane przy użyciu klasycznych modeli marketingowych. I choć nadal warto czerpać z solidnych case’ów z przeszłości, przyszłość strategii marketingowych tych branż wymaga także innowacji. Odczuwają to już od kilku lat zwłaszcza niewielkie, startujące marki, których grupą docelową są millenialsi i pokolenie Z.

W tym przypadku klasyczny marketing musi stać na podium ramię w ramię z działaniami digital i multichannel. Stawka jest wysoka – każdy krok marki FMCG w sieci jest uważnie obserwowany i oceniany przez setki tysięcy potencjalnych odbiorców. By się nie potknąć, musimy trzymać rękę na pulsie, raz po raz reagując z prędkością światła. Oto kilka pomysłów, z których korzystają z powodzeniem międzynarodowe marki.

FMCG? Nie, marka inna niż wszystkie

Jednym z charakterystycznych problemów w sektorze FMCG bywa powtarzalność propozycji sprzedażowej. Zwłaszcza w przypadku typowo użytkowych produktów ciężko jest przekonać konsumenta, że mamy coś, czego jeszcze nie było. Problem ten możemy efektywnie poruszać poprzez design opakowań, etykiet czy żonglowanie różnymi formatami reklamy, zarówno tradycyjnej, jak i digital.

Nie można zapomnieć o jednym – opakowanie jest narzędziem marketingowym.

O czym pisaliśmy (na przykładzie suplementów diety), w poniższym artykule:
https://warszawskagm.pl/blog/opakowanie-suplementu-diety-jako-narzedzie-marketingowe/

CSR

Ale najważniejszym krokiem, który pozwoli marce uniknąć dolnych półek w markecie, jest tu z pewnością konsekwentna budowa jej tożsamości. Warto oprzeć ją na misji i wizji firmy przy uwzględnieniu aktualnych trendów w świadomości konsumenckiej, jak choćby ekologia i troska o środowisko.

Jak podaje serwis Net0, wśród konsumentów ekomarek możemy zaobserwować aż o 4 razy wyższą lojalność wobec marki. Ten kierunek pozwala zatem na spore oszczędności na działaniach ukierunkowanych na powracalność i lojalność, pomagając przy tym w umocnieniu wizerunku marki jako podmiotu świadomego społecznie. Jak wskazują badania Harvard Business School – 55% osób uważa, że marki powinny zajmować stanowisko w kwestiach istotnych społecznie, a około 73-75% z nich uważa, że polityka społecznie odpowiedzialnego biznesu wpływa na ich decyzje zakupowe i inwestorskie. Ponadto 25% konsumentów rezygnuje z produktów firm działających niezgodnie z ich wartościami.

USP dla branży FMCG na 2022

Marketing FMCG, który faktycznie robi różnicę to także królestwo dobrze zaprojektowanych USP – unikalnych propozycji sprzedażowych. Z właściwie wykorzystaną USP dany makaron, chusteczki higieniczne czy witamina C stają się dla konsumenta czymś więcej, niż tylko suma składników.

Jak zauważa tygodnik Forbes, trudności ostatnich 2 lat sprawiły, że klienci doceniają obecnie zwłaszcza te marki, które chcą dla nich zrobić coś więcej. Wynika z tego, że warto postawić na działania, które po pierwsze personalizują produkt, a po drugie – pozwalają go dostarczyć klientowi w formie, która skojarzy mu się z troską o jego komfort.

Płatna reklama w sieci – FMCG w świadomości klienta

Dotarcie do potencjalnych konsumentów prawie zawsze zaczynamy od płatnej reklamy w Internecie. Google Ads jest tu uniwersalnym wyborem, który pozwala na inteligentne projektowanie kampanii dla firm o bardzo zróżnicowanych budżetach. Co więcej, Google udostępniają przy tym szereg bezpłatnych, zaawansowanych narzędzi analitycznych, dzięki którym możemy monitorować postęp w osiąganiu celów.

Reklama PPC, display czy in-app nie zaangażuje wszystkich konsumentów, ale niewątpliwie jest narzędziem, które stanowi nieocenione wsparcie w pierwszych fazach kampanii. Podobną rolę spełniają także reklamy Facebooka oraz innych social mediów. Dzięki ciągle ulepszanym algorytmom celowane reklamy wyświetlają się tym internautom, którzy mają największe szanse zainteresować się danym produktem / sklepem.

W 2022 roku na znaczeniu zyskują zwłaszcza reklamy w formie krótkich video edukacyjnych, które z pewną dozą kreatywności można zaadaptować do branży FMCG. Jak wynika z analiz firmy Wyzowl, filmy takie przyciągają uwagę większości konsumentów (94%), z czego aż 84% decyduje się po ich obejrzeniu na zakup.

Reklama w sieci to oczywiście podstawa, ale nie można też zapominać o innych jej formach. Wciąż jest wielu konsumentów, do których po prostu łatwiej jest dotrzeć przez reklamę telewizyjną czy poprzez kampanie publikowane w prasie i outdoorze.

Czy reklama FMCG w telewizji jest droga?

Koszt reklamy TV zależy od wielu czynników, jak pora dnia, kanał, polityka cenowa danej stacji, czy bliskość bloku reklamowego danych filmów, seriali czy programów (im większą cieszą się oglądalnością, tym więcej zapłacimy). Na koszt wpływ ma także, skąd kupujemy przestrzeń reklamową – często korzystniejsze warunki uzyskamy korzystając z domu mediowego.

Z nami możesz liczyć na spore rabaty, dzięki czemu pojedynczy baner sponsorski dostępny będzie nawet za 80 PLN. Do dyspozycji mamy jeszcze tradycyjne spoty reklamowe, czy lokowania produktów w programach czy serialach.

Interesuje Cię reklama online lub offline?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem

Nawiązywanie trwałych relacji z klientami – sekret sukcesu

Budowa lojalnej, powracającej bazy klientów to podstawa każdego typu marketingu, ale dopiero marketing FMCG w pełni ukazuje jej znaczenie. W tym celu wykorzystywane są aktywne, zróżnicowane profile marki na social mediach, z których korzysta grupa docelowa, oraz właściwe zaangażowanie w dialog z konsumentami i potencjalnymi konsumentami.

Nie można też nie wspomnieć o wadze komunikacji kryzysowej i rozwiązywaniu problemów klientów – w dobie wszechobecnych recenzji Google to skarb na wagę złota. Jeżeli chodzi o samą strukturę kampanii lojalnościowych i remarketingowych, muszą one oferować konsumentom przekonujące powody, dla których warto pozostać wśród followersów. W dzisiejszych czasach sporo wydaje się na działania, których celem jest nie tyle zwiększenie, ile zapewnienie stałości sprzedaży.

Kampanie zwiększające świadomość marki są sposobem na sprawienie, że produkty są łatwiej odróżnialne od konkurencyjnych. Duże znaczenie mają też kampanie wizerunkowe, w których wykorzystuje się gorące trendy społeczne dla przyciągnięcia całych grup nowych konsumentów. W 2022 roku prócz ekoświadomości liczą się także inne trendy – spontaniczność, storytelling czy współpraca z lokalnymi influencerami.

Promuj się skutecznie. Poprowadzimy Twoje social media, zajmiemy się PRem, content marketingiem oraz reklamą w prasie, radiu i TV.
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1920 1280 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.