Opakowanie produktu jako narzędzie marketingowe

O mnogości produktów dostępnych na rynku chyba nie warto się rozpisywać. Dotyczy to zarówno kosmetyków, leków czy suplementów diety. Każdy, kto choć raz udał się do dużego sklepu zdał sobie szybko sprawę o szerokim spektrum wyboru. Najlepszy obraz uzyskamy wchodząc na popularne portale aukcyjne czy porównywarki cen i produktów. 

Klient korzystający z takich portali często nie ma przestrzeni do odbioru naszych działań marketingowych, gdyż trafiając do sklepu, czasem od razu dokona wyboru i zakupu. Na jego decyzję zakupową będą miały wtedy wyłącznie materiały dostępne na danej platformie. To właśnie z tego względu warto każdorazowo zadbać o odpowiednie opisy produktu, dostarczające odpowiedzi na poszukiwane pytania.

Co jednak będzie najważniejsze? W obecnych czasach kupujemy oczami. Oprócz opisów, ważne jest zadbanie o warstwę wizualną. Dobrej jakości banery, zdjęcia, bądź wizualizacje produktu. Tu pojawia się pytanie co z opakowaniem? Czy sam projekt kartonika może być elementem marketingu? Tak, jak najbardziej. W poniższym artykule opowiem, na przykładzie suplementów jak opakowanie może być narzędziem marketingowym.

Opakowanie chroni to, co sprzedaje i sprzedaje to, co chroni

Opakowanie ma na celu nie tylko samo zabezpieczenie produktu, ale przede wszystkim wyróżnienie go na tle konkurencji, wpływa na wizerunek marki i producenta, a więc wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Jak stwierdził profesor Bradley: „opakowanie chroni to, co sprzedaje i sprzedaje to, co chroni„. 

Kartonik czy falkon zawiera najważniejsze wskazówki, takie jak nazwa produktu, producent, dystrybutor, seria, data przydatności do spożycia, działanie, skład, ostrzeżenia, czy zalecana dzienna porcja do spożycia.

Opakowanie jest zatem narzędziem komunikacji, mówiącym o cechach, właściwościach i przeznaczeniu produktu. Jego najważniejszymi elementami są: kolor, zastosowane czcionki, grafiki, kształty i wielkość. Odpowiednie zastosowanie tych wszystkich cech buduje identyfikację produktu i jego wizerunek. Zastosowanie wyżej wymienionych elementów nie może być jednak przypadkowe. Każdy kolor niesie ze sobą jakieś znaczenie, tak samo jak kształty i grafiki przywołują konkretne skojarzenia. Wszystko to wpływa podświadomie na wyobrażenia o produkcie, gotowość do zakupu i postawy nabywców. 

W przedsiębiorstwach produkcyjnych wybór opakowania zawsze związany jest z badaniami rynku. Nie można dokonywać oceny adekwatności opakowania na podstawie własnych, subiektywnych odczuć. Projektując kartonik czy flakon produktu należy odnieść się zarówno do grupy docelowej, jak i funkcjonalności, czy przynależności produktu do szerszej gamy producenta (która powinna być spójna). 

Opakowanie, a kolory

Jak wskazują badania 90% bodźców odbieranych przez człowieka to bodźce i wrażenia wzrokowe, a zastosowanie określonych kolorów w identyfikacji wizualnej może poprawić rozpoznawalność marki nawet o 80%. Jak zatem widzimy, kolory, czcionki i kształty to podstawa! Znaczenie i warstwa skojarzeniowa niektórych kolorów ma podłoże ewolucyjne. Każdy kolor wywołuje w naszym organizmie konkretne reakcje, które można podzielić na optyczne, fizyczne i psychologiczne.

  • Działania optyczne kolorów: żółty i pomarańczowy powiększa, czerwony zbliża, niebieski oddala. 
  • Działania fizyczne: żółty, czerwony, pomarańczowy, różowy dają poczucie ciepła, niebieskie i zielone tony poczucie zimna.
  • Działanie psychiczne: kolory wpływają na pobudzenie emocjonalne i poczucie marki. 

Kolory należy dostosować do kategorii i działania produktu, a także do odbiorców. Mężczyźni najlepiej reagują na kolor czarny, pomarańczowy, zielony i żółty, kobiety natomiast na czerwony, pomarańczowy i żółty. 

Psychologiczne zastosowanie kolorów opakowań

Czarny

Czarny to kolor luksusu, elegancji, dobrego smaku i stylu, a także siły i powagi. Wykorzystywany przede wszystkim w suplementach dla mężczyzn – wspomagających organizm, potencję i włosy.


Przykłady: MenMag, TestoMag, Hairvity, Vitapak+, DX2, Zytax, Men Max.

Niebieski

Niebieski to najpopularniejszy kolor w biznesie. Wykorzystywany by podkreślić stabilizację, bezpieczeństwo, spokój i niezawodność. Niebieski sprawdzi się tam, gdzie ważne jest wzbudzenie zaufania. Najczęściej stosuje się go w suplementach wspomagających sen, czy uzupełniających niedobory magnezu oraz witaminy D3.

Przykłady: Destresan Noc, Maxiluten D3, Valerin Sen, Novanoc, Braveran, NeoMag Skurcz. 

Czerwony

Sposobem na szybkie przyciągnięcie uwagi konsumenta jest stosowanie koloru czerwonego. Czerwony pobudza do działania i szybszego podejmowania decyzji – z tego powodu na czerwono oznacza się promocje, wyprzedaże, przeceny czy specjalne okazje. Czerwonym kolorem oznacza się także przyciski akcji – call to action na landing page’ach, czy na warstwie wizualnej reklamy. Kolor ten bardzo często wykorzystywany jest w suplementach diety wspomagających stawy, kości, odporność a także układ rozrodczy. Firmy, które w swoją identyfikację wizualną opierają o ten kolor chcą ekscytować, pobudzać i kojarzyć się z energią.

Przykłady: Osteo D Complex, Sarcomil, Bodymax Immuno, OmegaMed Optima Forte, Osteo T, Artresan, Orton Flex.

Żółty

Żółty kojarzy się z optymizmem i radością. Poprawia nastrój i jest kolorem przyjaźni oraz partnerstwa. Z koloru żółtego korzysta się by zwrócić na coś uwagę i podkreślić nastawienie na działanie, z tego względu podobnie jak czerwony wykorzystywany jest na przyciskach zachęcających do akcji i w identyfikacjach firm nastawionych na działanie, kooperację i optymizm. Żółty to również kolor słońca, dlatego występuje przede wszystkim na suplementach zawierających witaminę D3.

Przykłady: D-Vitum, Avetin D, Vigantoletten, D-max, Sundovit D3+Mg+K2+B6, Bioaron D, Vitole D.

Zielony

Zielony oznacza naturalność, ekologię, a także harmonię. Z koloru zielonego korzysta się by podkreślić relaks, wyciszenie i bezpieczeństwo. To powszechnie występujący kolor w naturze dlatego wykorzystywany jest przede wszystkim tam gdzie ważne jest zdrowie i naturalność.

Przykłady: F-Vit Multi, Q10 Sensitive, Clean Chlorella, Liposol, FemiControl Forte, Verdin Hepatixx, Lactostad.

Pomarańczowy

Pomarańczowy to połączenie tego, co reprezentują kolory; czerwony i żółty. Wykorzystuje się go w firmach, gdzie ważne jest sprawne działanie, emocje i dynamika.

Przykłady: Apo D3, Optivitum D4000, F-Collagen Max, Preventic D3, AscoLip, 4Flex.

Różowy

Różowy to utożsamienie wszystkiego tego, co kulturowo zwykło się uznawać za kobiece. Delikatne róże stosowane są przede wszystkim w produktach skierowanych do młodych kobiet oraz dziewczynek, natomiast dojrzałą kobiecość symbolizuje głęboki róż – stosowany często w produktach drogeryjnych, suplementach diety dla kobiet, czy w produktach erotycznych. 

Przykłady: MamaDHA Premium+, Skin EstroVita, Aktiv-Meno, Fertistim, Pregna Plus, Viamea, Belissa, Iladian, Climarella, Orgasm Max, Senstra.

Stosowanie kolorów na opakowaniach produktów

Znajomość zasad jak kolory oddziałują na nasze zmysły ma zastosowanie w projektowaniu opakowań, ale także reklam, bilboardów, czy POS. Wypuszczając produkt na nowe rynki należy pamiętać o dostosowaniu kolorystyki do tamtejszych ram społeczno-kulturowych.

Dla czytelności opakowania należy ograniczyć ilość napisów do niezbędnego minimum, zadbajmy także o odpowiednie odstępy i proporcje.

1170 720 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.