Marketing kosmetyczny – jak reklamować i wypromować własny produkt?

Posiadanie własnej marki kosmetycznej dla wielu z nas jest spełnieniem marzeń. Jednak założenie firmy kosmetycznej, wiąże się z podjęciem szeregu działań promocyjnych, dzięki którym zyskamy rozpoznawalność i dotrzemy do jak największego grona potencjalnych klientów. Doskonałym pomysłem będzie również import kosmetyków z innych krajów. Jak wskazują statystyki – zapotrzebowanie jest ogromne. w 2020r. Produkty do pielęgnacji skóry były najpopularniejszą kategorią, odpowiadającą za 42% rynku. Produkty do pielęgnacji włosów stanowiły kolejne 22 procent, podczas gdy kosmetyki do makijażu stanowiły 16 procent. Przychody w tej kategorii kosmetyków do 2025r. mają wynieść 177 miliardów dolarów. Źródło: Statista. 46% udziałów w rynku kosmetycznym posiada Azja. Jak sprawa wygląda w Polsce?

Po pandemii COVID-19, 40% konsumentów chętniej sięga po nowe marki. To bardzo dobra wiadomość, dla wszystkich tych, którzy dopiero zaczynają. Wartość branży 2025r. ma osiągnąć 4,7 mld EUR. Marketing w branży beauty jest niezwykle ważny, ponieważ konkurencja na polskim rynku jest naprawdę duża, a tylko 16% konsumentów i konsumentek kupuje kosmetyki za pomocą internetu (Źródło: PKO). Przy zakupach kierujemy jakością (88%), zapachem (79%), ceną (77%) oraz naturalnością (55%). Dla 45% osób ważne jest, aby dokonać wyboru polskiej marki (Źródło: PMR).

Czy produkcja i sprzedaż kosmetyków jest opłacalna?

Produkcja i sprzedaż kosmetyków jest niezwykle opłacalnym przedsięwzięciem. Producenci mogą liczyć na marże wynoszące nawet 68%. Jednak średnia marża wynosi 58,14% (Źródło: freelanceformulations.com). Aby biznes okazał się intratny, trzeba jednak postawić na wielokanałowy i dobrze zaplanowany marketing. Od czego zacząć?

Interesuje Cię marketing i promocja marki kosmetycznej lub sklepu drogeryjnego?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem

Plan marketingowy, analiza i persona

Marketing własnej marki kosmetycznej powinniśmy zacząć od opracowania skutecznego biznesplanu, czyli określenia działań, które doprowadzą nas do celu, a następnie konsekwentnej ich realizacji. Podczas tworzenia takiego planu marketingowego dla branży beauty warto skupić się na następujących działaniach:

  1. Analizie obecnej sytuacji w zakresie pozyskiwania potencjalnych klientów,
  2. Analizie samych klientów, a także na stworzeniu profilu idealnego klienta – persony,
  3. Określeniu celów dotyczących ilości pozyskiwanych leadów marketingowych oraz sprzedażowych,
  4. Opracowaniu strategii działań marketingowych,
  5. Monitorowaniu realizacji naszego biznesplanu.

Niezwykle ważnym elementem powyższych działań marketingowych, jest opracowanie profilu idealnego klienta, czyli persony. Dzięki temu dowiemy się m.in.:

  • Kim są nasi klienci i co, na dzień dzisiejszy, o nich wiemy,
  • Co oni sądzą o naszej firmie,
  • Z jakich mediów najczęściej korzystają,
  • Jak reagują na naszą ofertę kosmetyków.

Unikalna propozycja sprzedaży

Unique Selling Proposition (USP), czyli unikalna propozycja sprzedaży to sposób na wyróżnienie się naszej oferty sposób tłumu innych. Dzięki temu mamy szansę wybić się ponad konkurencję i zwiększyć zyski ze sprzedaży. USP marketing kosmetyków powinien realnie przedkładać się na korzyści dla klientów, np. rozwiazywać ich problem czy poprawiać standard życia. Następnie ten wskazany „wyróżnik” powinniśmy eksponować w kampaniach reklamowych. A może to być:

  • niska cena,
  • składniki pochodzenia ekologicznego,
  • wyjątkowa skuteczność w walce z konkretnymi problemami skórnymi,
  • poczucie wyjątkowości – produkt premium,
  • darmowa dostawa.

Lejek konwersji – plan wykorzystania kanałów

Jak już wiemy do kogo jest kierowana nasza oferta i czym się wyróżnia wśród innych z branży beauty, czas na zaprojektowanie lejka konwersji. Działania te powinny układać się w kompleksową strategię marketingową, w której wykosztuje się różne kanały. A zatem łączymy tradycyjne metody marketingowe z nowoczesnymi technikami, dzięki czemu możemy dotrzeć do szerokiego grona odbiorców naszych kosmetyków.

Telewizja i radio

Reklama w telewizji i radiu gości praktycznie od początku ich istnienia. Choć dzisiaj mamy wiele innych kanałów promocji, takich jak chociażby ogólnie pojęty Internet, to jednak absolutnie nie warto zapominać o tym tradycyjnym medium. W tym przypadku kluczową rolę odgrywa zapadający w pamięć slogan reklamowy i ciekawy scenariusz, który wykorzystuje oddziaływania psychologiczne. Warto jednak mieć na uwadze, że jest to rozwiązanie stosunkowo drogie, dlatego mogą sobie na nie pozwolić jedynie duzi gracze.

Profesjonalna strona internetowa

Reklama firmy kosmetycznej powinna tak na prawdę rozpocząć się od opracowania i przygotowania profesjonalnej strony internetowej. W zasadzie bez strony www i sklepu online nie możemy liczyć na odniesienie sukcesu w branży beauty. Nasza strona internetowa powinna działać szybko, być funkcjonalna i zawierać aktualne treści. Poza tym powinny na niej znaleźć się:

  • dane kontaktowe – adres firmy, telefon,
  • mapa dojazdu – jeśli prowadzimy działalność stacjonarną,
  • galerię zdjęć naszych kosmetyków,
  • informacje o aktualnych promocjach,
  • odnośniki do social mediów,
  • wtyczkę umożliwiającą zmianę języka – co najmniej na j. angielski,
  • zakładki z aktualnościami, blogiem firmowym, ciekawostki itp.

Pozycjonowanie strony

Działania związane z pozycjonowanie naszej strony internetowej mają na celu zwiększenie jej widoczności w Internecie, a dokładniej mówiąc, zwiększenie jej pozycji w naturalnych wyszukiwanych, ze szczególnym uwzględnieniem wyszukiwarki Google. Takie działania związane z optymalizacją strony www są obecnie normą i polegają w dużej mierze na właściwy doborze słów kluczowych, które zagwarantują widoczności naszej witryny strony internetowej, co z pewnością pomoże w jej promocji. Jednak działania SEO to nie tylko same słowa kluczowe, ale też właściwa struktura danej strony, jej tytuł, nagłówki, unikatowość zamieszczanych na niej treści i wiele, wiele innych czynników.

Kampanie Google ADS

Marketing kosmetyków warto również oprzeć o Google ADS. Dzięki kampanii reklamowej Google ADS dotrzemy ze swoimi produktami do użytkowników korzystających z Internetu – czy to z komputerów, czy smartfonów. Cechą charakterystyczną płatnych reklam Google Ads jest to, że wyświetlają się one w najbardziej zauważalnych miejscach w wynikach wyszukiwarki Google, w tym na stronach internetowych reklamodawców czy youtube. Ta niezwykle atrakcyjna forma reklamy wyświetli się więc w formie tekstów (tzw. linków sponsorowanych), banerów lub karuzeli produktowej. Co więcej, zetkniemy się z nią również na Youtube.

Google moja firma

Planując marketing kosmetyków, absolutnie warto sięgnąć po takie narzędzie jak Google Moja Firma. Jest to darmowy kreator wizytówki firmy, dzięki któremu będziemy widoczni na mapach Google, jak i wynikach wyszukania. Pamiętajmy o tym, by podczas wypełniania formularza, uzupełnić jak najwięcej pól, zwłaszcza tych dotyczących: adresu strony internetowej, danych teleadresowych czy opisu naszej firmy. Zachęcajmy też naszych klientów do pozostawiania tam swoich opinii.

Artykuły sponsorowane

Przy reklamie firmy kosmetycznej warto postawić również na artykuły sponsorowane oraz teksty gościnne i blogowe w serwisach tematycznych. Dzięki takim działaniom znacząco zwiększymy rozpoznawalność naszej firmy, a poza tym wpisują się one w schemat działań SEO. Artykuły poradnikowe na temat kosmetyków jak najbardziej warto umieszczać na zewnętrznych serwisach, co zapewni nam linkowanie. Pamiętajmy jednak o tym, by takie teksty z naszym linkiem znalazły się w zaufanym i wartościowym miejscu.

Content marketing

Content marketing w przypadku firmy kosmetycznej to strzał w dziesiątkę. Można go realizować na kilka sposobów, np. poprzez prowadzenie własnego bloga, artykuły sponsorowane, wywiady, wpisy gościnne, ale też filmy na YouTube czy podcasty. Skuteczny marketing treści, oparty na tworzeniu wartościowych tekstów, infografik czy contentu wideo, pozwoli zwiększyć rozpoznawalności naszej marki kosmetycznej, a przy okazji zbudować jej profesjonalny wizerunek.

Social media i influencerzy

Reklama firmy kosmetycznej absolutnie powinna uwzględniać aktywność w social mediach. Dla przykładu marka Estee Lauder mocno reklamuje się na instagramie, a Kylie Cosmetics intensywnie działa z influencerami. Dzięki kontom na Facebooku, Instagramie, Pintereście czy TikToku zyskujemy łatwy dostęp do rzeszy odbiorców, a do tego mamy możliwość poszerzenia tego zasięgu przez płatne działania reklamowe, skierowane bezpośrednio do najbardziej zainteresowanych osób. Promocję w social mediach warto wzmocnić poprzez nawiązanie współpracy z influencerami, najlepiej z tymi, którzy związani są branżą beauty. Influencerów dobierajmy uważnie – powinni pasować do grupy docelowej oraz nie reklamować wszystkiego. Takie konta wyglądają jak tablice ogłoszeniowe, co zwiększa odporność odbiorców na przekaz reklamowy.

Kolejnym medium wartym uwagi jest YouTube – odwiedza go średnio 16 milionów Polek i Polaków. O jego potencjale doskonale wie marka L’Oreal Paris, która aktywnie prowadzi swój kanał. Dla przykładu L’Oréal Paris USA śledzi ponad 200 tys. osób. Znajdziemy tam wiele contentu poradnikowego, makeupowe tutorialne oraz playlisty dedykowane konkretnym grupom wiekowym.

Newsletter

Newsletter, czyli email marketing to jedna z najpopularniejszych i najskuteczniejszych form reklamy w Internecie. Do głównych zadań tego kanału komunikacji należy budowanie i podtrzymywanie relacji z klientami, a także sprzedaż oferowanych produktów. Newsletter w branży beauty sprawdza się dokonane, bowiem opiera się na wysokiej personalizacji wysyłanych komunikatów.

Programy partnerskie (afiliacyjne)

Programy partnerskie (afiliacyjne) to skuteczny sposób na zwiększanie sprzedaży naszych kosmetyków online, ale też budowanie sieci wirtualnych handlowców, w zamian za prowizję od sprzedaży. Przy czym ponosimy koszty dopiero wtedy, gdy sami zarobimy. Taka wirtualna współpraca z wydawcami najczęściej przybiera model Cost Per Sale – prowizja od sprzedaży albo Cost Per Lead – stała stawka za dostarczenie określonej akcji. Marketing afiliacyjny już od wielu lat cieszy się niesłabnącą popularnością, ponieważ stwarza ogromne możliwości promocyjne.

Remarketing

Remarketing to, najkrócej ujmując, działania mające na celu odnalezienie użytkowników, którzy już raz odwiedzili naszą stronę internetową, ale nie dokonali na niej zakupów lub też nie skontaktowali się z nami. W tym celu wyposaża się witrynę w odpowiedni skrypt, który zapisuje ciasteczko (cookie) u odwiedzających nas użytkownikach. Taki remarketing możemy realizować np. poprzez reklamy display lub reklamy w social mediach.

Targi i eventy branżowe

Marketing w branży beauty w dużej mierze opiera się na targach i eventach branżowych. Jest to więc doskonały sposób na rozreklamowanie naszej firmy kosmetycznej i dotarcie do konkretnych odbiorców, którymi mogą być różnego rodzaju formy, jak i osoby prywatne. Na takich eventach spotkamy z pewnością właścicieli salonów kosmetycznych, kosmetyczki i wizażystki, przedstawicieli sieci drogeryjnych i kosmetycznych, oraz innych pasjonatów branży beauty. A zatem jest to doskonałe miejsce za prezentację własnej marki kosmetycznej.

Akcje PR

Public relations (PR) to działania podejmowane w celu budowania spójnego wizerunku naszej firmy kosmetycznej wśród klientów, ale też pracowników i mediów. A zatem, akcje PR to po prostu kształtowanie relacji pomiędzy firmą a jej otoczeniem. Jest to więc pojęcie szersze niż sam marketing i promocja, przy czym działania te nie wykluczają się, a wręcz przeciwnie, uzupełniają się i wzmacniają cele. Dzięki akcjom PR jesteśmy w stanie zbudować zaufanie do naszej firmy kosmetycznej, co z kolei z pewnością przełoży się na sprzedaż kosmetyków.

Okoliczności i święta nietypowe

Doskonałym, bo skutecznym zagraniem marketingowym jest sięgniecie w celach promocyjnych po nietypowe święta i okoliczności. Dzięki takim oryginalnym działaniom jesteśmy w stanie zainteresować odbiorców naszymi produktami, w tym przypadku kosmetykami. Decydując się jednak na taką formę marketingu pamiętajmy, aby wybierać te święta, które pomogą w budowaniu pozytywnego wizerunku nasze firmy. Dlatego dobierajmy je ostrożnie i w sposób przemyślany.

Programy lojalnościowe

Programy lojalnościowe to jeden z elementów strategii marketingowej, który polega na nagradzaniu lojalnych klientów. A zatem jest to klasyczna sytuacja „win-win”. Z jednej strony wygrywa na tym klient, bo na przykład zbiera punkty, które później może wymienić na wartościowe nagrody. Z drugiej zaś strony wygrywamy my – nasz sklep, bo jeszcze mocniej emocjonalnie przywiązujemy do swojej marki klienta. Pamiętajmy przy tym, że takie programy lojalnościowe powinny mieć charakter całoroczny, nie sezonowy.

Marketing wirusowy i działania real time marketing

Marketing wirusowy to technika mająca na celu zwiększenie świadomości wśród odbiorców o danej marce lub produktach, poprzez zaciekawienie ich lub rozbawienie. Internauci z kolei sami chętnie przekazują dalej tę samą treść, rozprzestrzeniając ją niczym wirus. Stąd określenie tej strategii jako viral marketigniem. Ten rodzaj promocji online uchodzi za niezwykle skuteczny, biorąc pod uwagę jego zasięg.

Z kolei real time marketing to działania, które odnoszą się do bieżących wydarzeń – mogą to być np. posty w social mediach. Dobrze realizowany i angażujący real time marketing często przybiera formę viralową.

Wyciśnij z marketingu ile się da! Pomożemy Ci osiągnąć cele marketingowe i wygenerować sprzedaż! Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1170 720 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.