Reklama i marketing drogerii musi być przede wszystkim estetyczna, kojarzyć się z pięknem, luksusem, elegancją. Po kosmetyki sięga się przede wszystkim po to, aby poprawić swój wygląd, zwiększyć atrakcyjność, pozbyć się niedoskonałości lub je zakamuflować. Konsumenta trzeba zainteresować ofertą, zachęcić do zakupu. Nie przekona się o skuteczności działania danego produktu, dopóki go nie przetestuje. Kluczowa będzie wobec tego odpowiednia reklama, aby przekonać do skorzystania z oferty, zaufania marce, zakupu konkretnych kosmetyków. Nie należy ograniczać się wyłącznie do jednego narzędzia, ale wykorzystać szereg dostępnych możliwości w celu zwiększenia efektywności kampanii reklamowej.
Reklama i marketing w drogerii online – od czego zacząć?
Zanim przejdzie się do opracowywania planu marketingowego, należy dobrze sprecyzować swoją grupę docelową, aby skierować działania promocyjne wyłącznie do potencjalnych klientów, osób rzeczywiście zainteresowanych ofertą. Młodej kobiety nie będzie interesować krem przeciwzmarszczkowy przeznaczony do cery dojrzałej. Stworzenie persony i zaprojektowanie lejka konwersji będzie bardzo pomocne. Wszystkie cechy i informacje tworzonej persony muszą pochodzić ze źródeł i badań, nie mogą być wymyślone. Warto wobec tego sięgnąć po różne narzędzia analityczne, wywiady z osobami pasującymi do profilu persony. Do stworzenia lejka sprzedażowego potrzebna jest dogłębna analiza swoich klientów, ich potrzeb, motywacji, zainteresowań, położenia. Następnym krokiem będzie dokonanie selekcji i wybranie jednej grupy. Przygotowanie treści reklam i mailingów dla stworzonej przez siebie persony jest skuteczniejsze niż kierowanie ich do ogółu społeczeństwa.
Bardzo ważną kwestią jest zadbanie o branding, stworzenie atrakcyjnej identyfikacji wizualnej. W branży beauty kluczową kwestią są oczywiście walory estetyczne, dlatego należy jak najlepiej zaprezentować swój produkt. Ma on zachęcać do zakupu, wskazywać na liczne korzyści płynące z wyboru konkretnego kosmetyku. W brandingu należy postawić na unikalność, wyróżnienie się z tłumu, przebicie ze swoją ofertą przez konkurencję, która w branży kosmetycznej jest ogromna. Celem brandingu jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy, zaufania i przywiązania do marki. Ma być odpowiedzią na potrzeby klientów, idealnie dostosowany do ich preferencji. Dla każdej marki znaczenie ma nie tylko nazwa i logo, ale też slogan, wszystkie one zostaną użyte później w kampanii reklamowej, zwiększą rozpoznawalność marki, zapadną w pamięć klientom.
Reklama i marketing w drogerii online
Każda drogeria internetowa potrzebuje dobrze zaprojektowanej strony www, która musi być przede wszystkim intuicyjna, łatwa w nawigacji, wzbogacona o unikalne treści pisane językiem korzyści, wysokiej jakości zdjęcia i banery. Już przy projektowaniu sklepu internetowego należy opierać się na działaniach SEO i zasadach UX. Strona ma być przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek internetowych. Do promowania e-drogerii niezbędna jest optymalizacja i pozycjonowanie witryny on-site oraz off-site. Wszystko to pomoże w uzyskaniu lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania Google, czyli w dotarciu do szerokiego grona odbiorców, zwiększeniu rozpoznawalności marki. Skuteczne pozycjonowanie przełoży się na wzrost prestiżu, wiarygodności marki i zaufania do niej. Konieczne jest pozyskanie wartościowych linków, umiejętne opracowanie content marketingu. Postawić należy na atrakcyjne, wartościowe, ciekawe treści. Pomoże w tym też blogowanie i storytelling. Warto też przeznaczyć budżet na artykuły sponsorowane w serwisach branżowych i tematycznych magazynach. Skupić należy na branży beauty, serwisach skupiających rzesze użytkowników.
Jak reklamować sklep z kosmetykami?
Jeśli wciąż zastanawiasz się jak reklamować sklep z kosmetykami, istotne będzie to, aby pozycjonować różne frazy, przede wszystkim long tail, dobierać je na podstawie Google Trends, czyli dopasowywać do zmieniających się zainteresowań klientów. W celu zwiększenia skuteczności reklamy warto zainwestować w Google Ads, czyli linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania. Do wykorzystania są reklamy tekstowe, graficzne, remarketing, reklamy produktowe. Banery reklamowe w sieci partnerskiej mają ogromną wartość, dlatego warto je wykorzystać do promowania drogerii internetowej. W przypadku Google Ads można dokładnie sprecyzować kryteria reklamy, aby dotrzeć bezpośrednio do wybranej grupy docelowej. Ponadto do dyspozycji jest szereg narzędzi analitycznych, które umożliwiają między innymi śledzenie ścieżki konwersji. Potrzebna będzie też wizytówka w Google Moja Firma, czyli firmowy profil będący źródłem najważniejszych informacji o firmie, które wyświetlają się w wyszukiwarce i Mapach Google. Pomoże to również w zdobywaniu opinii klientów i zwiększeniu zaufania do marki, jeśli będzie się na nie odpowiadać.
Social media, blogosfera i influencerzy
W branży beauty grzechem byłoby nie zaangażować do promowania swojej marki i produktów blogerów, influencerów. Warto też prowadzić firmowego bloga, zamieszczać na nim regularnie ciekawe i wartościowe wpisy, wchodzić w interakcje z czytelnikami. Świetnie sprawdzą się poradniki urodowe, można przykładowo układać różne propozycje pielęgnacyjne z wykorzystaniem swoich kosmetyków. Czytelnicy chętnie dowiedzą się o sposobie stosowania produktów, ich działaniu i o efektach. W przypadku bloga istotne będzie pełne zaangażowanie, jeśli ma on stać się skutecznym narzędziem reklamowym, pomóc w budowaniu świadomości marki kosmetyków. Drugą kwestią jest znalezienie poczytnych blogów i cenionych influencerów (przede wszystkim nano i mikro, którzy są najbardziej zaangażowani w promowanie produktów), którzy staną się ambasadorami marki. W zwiększeniu ruchu na stronie pomogą artykuły sponsorowane/gościnne zawierające link do witryny docelowej, czyli e-drogerii. Czytelnicy blogerów i widzowie vlogerów darzą zaufaniem swoich ulubionych twórców internetowych, dlatego z chęcią skorzystają z ich poleceń. Influencerzy wnoszą wiele korzyści do promocji marki, więc warto zdecydować się na afiliację. Będą promować produkty z oferty sklepu w zamian za prowizję od sprzedaży i dodatkowe bonusy. Liczba poleceń serwisu zdecydowanie wzrośnie dzięki programom partnerskim.
Prowadzenie profili na Facebooku i Instagramie zapewnia możliwość dokładnego targetowania reklam, nawiązania i podtrzymania relacji z klientami. Regularne dodawanie postów i odpowiadanie na komentarze to podstawa. W promowaniu marki pomoże też robienie konkursów z nagrodami, co zwiększy zainteresowanie marką i przywiązanie do niej. Za pomocą profili social media można informować o aktualnych promocjach, nowościach, ważnych wydarzeniach. Jest to świetne narzędzie do wchodzenia w interakcje z odbiorcami treści. Warto też postawić na sprzedaż przez Facebooka i Instagrama, co przełoży się na jeszcze większe zyski. W budowaniu relacji i podtrzymywaniu stałej komunikacji z klientem pomoże też newsletter. Warto wobec tego zachęcić do zapisania się do niego, co przełoży się na powiększenie bazy mailingowej.