Podstawową i najważniejszą cechą marketingu internetowego jest możliwość śledzenia efektów działań. Pojęciem, które pozwoli nam sprawnie optymalizować i mierzyć kampanię, jest konwersja.
Konwersja – co to?
Konwersja to nic innego jak dokonanie czynności przez klienta czy odbiorcę działań marketingowych, które ustalone były jako cel. Konwersja będzie zatem pomagać w mierzeniu sukcesu i skuteczności działań marketingowych. Za konwersję będziemy przyjmować różne działania użytkowników, w zależności od przyjętej strategii, czy celu działania strony internetowej.
Co może być konwersją?
- Zakup – jeśli prowadzimy sklep internetowy będzie to dokonanie zakupu, ponieważ to zakup będzie celem w jakim podjęliśmy dane działania
- Połączenie telefoniczne – jeśli reklamujemy usługi to konwersją może być połączenie telefoniczne
- Wypełnienie formularza kontaktowego (czyli tak zwany lead),
- Zapis na newsletter,
- Kliknięcie w baner,
- Pobranie pliku lub aplikacji.
Wskazane tu konwersje będziemy nazywać konwersjami standardowymi. Jednak możliwości śledzenia pożądanych akcji jest znacznie więcej i tak na przykład konwersją może być przeskrolowanie strony do danego fragmentu, przejście przez 3 zakładki podczas jednej sesji, skopiowanie adresu email itp. W takich przypadkach mówimy o konwersjach niestandardowych – określanych w języku angielskim “custom conversions” czyli właśnie takie konwersje, które są szyte na miarę naszych potrzeb.
Czym jest współczynnik konwersji?
Jak już wiemy konwersja będzie pomagała nam śledzić efekty działań marketingowych, a także ich skuteczność. Najlepszą miarą skuteczności reklamy będzie współczynnik konwersji.
Współczynnik konwersji – definicja
Współczynnik konwersji – to stosunek interakcji z naszą stroną do ilości dokonanych konwersji.