Internetowa rzeczywistość z dnia na dzień staje się dla nas elementem silnie zintegrowanym z życiem, które prowadzimy w realnym świecie. Coraz to nowe możliwości dostępne online, dostarczają użytkownikom sieci kolejnych okazji do pozostawania w wirtualnym świecie już nie tylko w celu zażycia rozrywki, ale także zarobkowym, towarzyskim, naukowym, a od długiego czasu także w celu zaspokojenia najbardziej podstawowych potrzeb, takich jak zakup odzieży czy żywności. I choć wydawać by się mogło, że oferując towar pożądany przez wielu użytkowników, na ilość sfinalizowanych transakcji właściciel witryny nie powinien narzekać, okazać się może, że jego szyki pokrzyżowało coś, co pozornie pokrzyżować ich nie mogło. Mowa tu o wizualnej sferze witryny, czyli o designie.
Design nie tylko dla szpanu, czyli jak kompozycja oddziałuje na odbiorcę
Wydawać by się mogło, że na takich stronach jak platformy sprzedażowe kluczowe znaczenie ma prezentowana oferta, a nie sposób, w jaki przedstawiono poszczególne produkty. Niestety, sam fakt możliwości zaoferowania klientowi poszukiwanego przez niego przedmiotu nie sprawi, że spędzi on na naszej stronie tyle czasu, ile stworzona przez nas droga od momentu wejścia na stronę do finalizacji zamówienia będzie wymagała. Klient sklepów internetowych to człowiek niecierpliwy, żyjący w ciągłym pędzie, pragnący odpowiedzi przed zadaniem pytania. Jeśli chciałby spędzać długie godziny w sklepie, z pewnością wybrałby się na nie w jakieś inne, możliwe do odwiedzenia w rzeczywistości miejsce. I tu właśnie rodzi się pytanie — jak wyglądać powinna przyjazna użytkownikowi strona internetowa?
Jasno i wyraźnie, czyli jak przejrzystość strony ma się do efektywności sprzedaży
Gdy się nad tym zastanowić to sklep internetowy niewiele pod względem organizacji różnić powinien się od tradycyjnego punktu usługowego, który odwiedzamy w galerii czy pasażu handlowym. Przyjemna kolorystyka, wyraźne rozlokowanie produktów na przestrzeni lokalu, podział na poszczególne kategorie ułatwiający odnalezienie interesującego nas produktu. Wszystkie te elementy sprawiają, że pozostajemy w sklepie może nie dłużej, niż w przypadku, w którym musimy każdego artykułu poszukiwać, ale na pewno zdecydowanie częściej, odnajdując to, czego potrzebujemy, opłacamy rachunek, a w niedługim czasie chętnie wracamy po następne artykuły. Tak właśnie oddziałuje na klienta dobrze zaprojektowana przestrzeń i dokładnie na takiej zasadzie powinna funkcjonować prawidłowo zaprojektowana strona internetowa.
Design ma znaczenie, czyli jak to przykuć uwagę internauty i jej nie stracić
O pozycjonowaniu SEO i optymalizacji stron pod wyniki wyszukiwarek Google pamięta raczej każdy, kto ze stronami internetowymi ma do czynienia na co dzień. Korzystanie z dostępnych narzędzi, dających możliwość znalezienia się na szczycie list wyszukiwania to oczywiście niemożliwy do pominięcia element każdego marketingowego plany, jednakże samo zostanie odszukanym, nie wieszczy jeszcze ogromnego sukcesu. Prawdziwe wyzwanie to sprowadzenie na stronę zainteresowanego i utrzymanie jego uwagi aż do momentu finalizacji transakcji, co pozwoli na zwiększenie wskaźnika konwersji i uniknięcie tak zwanych pustych wejść. Jak to osiągnąć?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
Przejrzystość oferty
Mając do zaoferowania odwiedzającemu stronę setki, często nawet tysiące produktów, nie możemy oczekiwać od niego, iż w poszukiwaniu jednej konkretnej rzeczy zmierzy się całym prezentowanym na stronie katalogiem. Po kilku minutach internauta zwyczajnie się znudzi i opuści domenę w celu odnalezienia bardziej przyjaznej i mniej wymagającej od niego witryny. Aby do tego nie dopuścić, warto umożliwić gościowi opcję filtrowania produktów według różnych kategorii, takich jak rodzaj artykułu, okazja, kolor, model czy fason. Lubianą przez użytkowników funkcją jest także sortowanie produktów na przykład według ceny lub ich dostępności.
Call To Action
Nic tak nie męczy i nie zniechęca jak konieczność nieustannego klikania w kolejne linki przekierowujące do kolejnych podstron. W końcu zakupy to powinna być przyjemność, a nie poszukiwania na miarę Świętego Graala. Zaletą dobrze zaprojektowanej witryny jest zamieszczenie na niej wyraźnie odznaczających się na tle pozostałych elementów przycisków Call To Action, czyli takich, przez których kliknięcie użytkownik znajdzie się dokładnie tam, gdzie chciał się znaleźć. Może to być formularz kontaktowy, koszyk, karta produktu. Wszystko osiągnięte jednym, szybkim ruchem. Prościej i wygodniej się już nie da.
Kolorystyka witryny
O tym elemencie w kontekście designy nie można zapominać. Barwy, w których odwiedzający witrynę zobaczy ofertę, mają ogromny wpływ na jego pierwszą, zaledwie pół sekundową ocenę, którą wystawi stronie. Jeśli ogólne wrażenie nie będzie wystarczające, to nie mamy co liczyć na to, że gość jeszcze kiedykolwiek do niej powróci.
Oczywiście nie chodzi tylko o wybór odcieni różu czy zieleni, co oczywiście, w zależności od sprzedawanego asortymentu ma znaczenie, ale o wyodrębnieniu istotnych elementów z całości. Wspomniane wcześniej przyciski Call To Action, odsyłające do konkretnych działań, powinny różnić się kolorystycznie od tła, na którym zostały umieszczone. Także ich lokalizacja nie jest obojętna. Usytuowanie głównego odsyłacza w stopce lub panelu bocznym raczej nie da obserwatorowi możliwości szybkiego zauważenia przycisku. Lepszym rozwiązaniem będzie zamieszczenie go w centralnej części okna, na poziomie głównego menu. Wyróżnić go można także przez nadanie mu odmiennej od pozostałych komponentów witryny wielkości.