Umowa na pozycjonowanie strony internetowej – na co zwrócić uwagę?

Podpisałeś/-aś umowę na pozycjonowanie strony i nie widzisz żadnych efektów? A może dopiero zamierzasz podpisać umowę lecz martwią Cię niektóre z paragrafów? Oto jakie zapisy można znaleźć w umowach na pozycjonowanie stron internetowych, które mogą budzić naszą wątpliwość:

  1. Zobowiązanie do współpracy przez rok lub dwa lata z karą umowną za zerwanie współpracy,
    • Zerwanie współpracy wiąże się z sankcjami w wysokości dwu- lub trzykrotnego maksymalnego wynagrodzenia na rzecz agencji pozycjonującej,
  2. Zapis o braku gwarancji efektów działań pozycjonerskich,
  3. Obowiązek zaimplementowania zmian strukturalnych strony oraz jej treści zgodnie z zaleceniami usługobiorcy,
  4. Zapis o usunięciu linkowania w przypadku rozwiązania umowy – lub brak doprecyzowania co z nimi się stanie po jej ustaniu.

Czy słusznie jest akceptować takie klauzule i dlaczego pojawiają się w umowach?

Rozwiązanie umowy o pozycjonowanie strony – kary umowne

Pozycjonowanie to zadanie długoterminowe, w przeciwieństwie do kampanii w Google ADS, nie możemy z miesiąca na miesiąc pojawić się na najwyższych (tzw. organicznych) pozycjach. Aby dojść do takich pozycji należy stale dbać o pozycjonowanie między innymi przez pozyskiwanie wartościowego linkowania ze źródeł tematycznie powiązanych z serwisem. Zazwyczaj wiąże się to z inwestycjami firmy pozycjonerskiej na rozbudowę własnego zaplecza czy na zakup mediów. Z tym związane jest zobowiązanie do współpracy. Ale czy warto „zawiązywać sobie pętle na szyi?” Przy takim zapisie musimy liczyć się z tym, że w przypadku braku efektów jesteśmy „uwiązani” umową przez rok lub dwa.

Zapis o braku gwarancji efektów

Zapis o braku gwarancji efektów pojawia się w większości umów o pozycjonowanie strony i tak jak w przypadku poprzedniego punktu, zapis może budzić wątpliwość, tak w tym jest on całkowicie zasadny. Google nigdy nie udostępniło swojego algorytmu, a jedynie wskazówki dla webmasterów. To na czym opierają się agencje pozycjonerskie to własne, wypracowane metodą prób i błędów metody oraz zbiór dobrych praktyk powstałych na różnych case-study.

Google stale aktualizuje swoje algorytmy, co znacznie utrudnia bieżące działania. Niejednokrotnie aktualizacja algorytmu, diametralnie zmieniła pozycje danego serwisu w wynikach wyszukiwania. Tak więc pozycjonerzy praktycznie nigdy nie są w stanie dać 100% gwarancji osiągnięcia i utrzymania danej pozycji.

Obowiązek implementowania zaleceń

Jednym z bardzo ważnych czynników w pozycjonowaniu jest prędkość działania i jakość strony. Niemniej ważne jest również odpowiednie nasycenie treściami oraz ich rozmieszczenie. Jeśli więc nie podoba nam się propozycja zmian zasugerowana przez agencję, negocjujmy rozwiązania lub treści alternatywne, jednak nie warto ich odrzucać.

Usuwanie linkowania przy zerwaniu / ustaniu umowy

Wiele agencji (nawet tych czołowych), kończąc współpracę z danym klientem usuwa linkowanie do jego strony. Dlatego przed podpisaniem umowy koniecznie upewnijmy się, że opłacona przez nas praca nie pójdzie na marne i nie zostanie usunięta.

Więcej dowiesz się w sekcji FAQ:

Przejdź do FAQ

Wyciśnij z marketingu ile się da! Pomożemy Ci osiągnąć cele marketingowe i wygenerować sprzedaż! Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
640 427 Warszawska Grupa Mediowa

Potrzebujesz pomocy przy promocji swojej firmy?
Napisz do mnie na:
a.stachowicz@warszawskagm.pl
lub skorzystaj z naszego chatu online.
Arkadiusz Stachowicz

Odwiedź profil Linkedin

Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.