W Polsce istnieje około 241 500 firm TSL (transport – spedycja – logistyka). Przychody wszystkich firm TSL biorących udział w rankingu RP w 2020 roku wyniosły 65,98 mld zł, co oznacza 6,2-procentowy wzrost r/r. To tendencja utrzymująca się od lat, co znaczy, że zapotrzebowanie na transport, spedycję i obsługę logistyczną stale rośnie. Przedsiębiorstwa logistyczna potrzebują działań marketingowych nie tylko ze względu na rosnącą konkurencję wśród operatorów spedycyjnych, magazynowych czy transportowych, ale również ze względu na ogromne braki kadrowe na rynku. Szacuje się, że w Polsce brakuje około 100 tys. kierowców zawodowych, dlatego marketing firm logistycznych powinien uwzględniać działania employer brandingowe.
Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest obchodzenie świąt, które są wyjątkowe i ważne dla branży logistycznej. Uznając i uczestnicząc w tych świętach, firmy TSL mogą zademonstrować swoje zaangażowanie w branży, budować relacje z klientami, partnerami oraz pracownikami. Jakie święta nietypowe warto odnotować w swoim kalendarzu marketingowym?
Dzień Kierowcy Zawodowego (13 maja)
Firmy logistyczne powinny obchodzić Międzynarodowy Dzień Kierowców Zawodowych jako sposób na uznanie znaczącej roli, jaką odgrywają kierowcy zawodowi w branży oraz podziękowanie im za codzienny wkład w rozwój logistyki. Wydarzenie może stanowić element employer brandingowy i wiązać się z dodatkowymi atrakcjami dla pracowników – szczególnie w firmach zajmujących się transportem drogowym, spedycją drogową oraz transportem intermodalnym. Takie inicjatywy są ważne dla poczucia satysfakcji, zaangażowania i integracji wewnątrz organizacji. W Dzień Kierowcy Zawodowego, warto zorganizować poczęstunek, konkursy dla pracowników i zabawy integracyjne.
Dzień Spedytora (23 maja)
Dzień Spedytora, podobnie jak Dzień Kierowcy Zawodowego, powinien stanowić ważny element strategii budowania nie tylko marki, ale przede wszystkim zespołu. Firmy spedycyjne oraz współpracujący z nimi przewoźnicy, mogą wykorzystać tę szansę aby docenić swoich pracowników oraz partnerów biznesowych, zorganizować dla nich miłą niespodziankę i sprawić by ten dzień był naprawdę wyjątkowy.
Światowy Dzień Morza (28 września)
Obchodzony corocznie w ostatni czwartek września, Światowy Dzień Morza uznaje znaczenie transportu morskiego oraz przemysłu stoczniowego w globalnym handlu. Spedytorzy morscy i oceaniczni, armatorzy, operatorzy portowi, huby logistyczne, czy agencje celne, mogą wykorzystać ten dzień do zaprezentowania swojej wiedzy i podkreślenia roli, jaką odgrywają w utrzymaniu ruchu towarów. Na świecie święto to oznacza liczne uroczystości organizowane na statkach lub w portach, na które zaprasza się klientów oraz partnerów biznesowych.
Międzynarodowy Dzień Celnictwa – 26 stycznia
Obchodzony 26 stycznia, Międzynarodowy Dzień Celnictwa celebruje pracę urzędników celnych na całym świecie. Dzień ten jest również okazją na docenienie pracowników agencji celnych, którzy każdego dnia reprezentują swoich klientów przed urzędami celno-skarbowymi oraz pomagają w dopełnianiu wszelkich formalności importowo-eksportowych. W agencjach celnych, warto również obchodzić rocznicę utworzenia polskiej Służby Cywilnej, obchodzonej 17 lutego.
Dzień Logistyki – 28 czerwca
Narodowy Dzień Logistyki to jedno z ważniejszych świąt całej branży logistycznej. W ten dzień celebrować mogą wszystkie gałęzie logistyki, a z racji czerwcowej pogody, święto można doskonale wykorzystać na wyjazdowe integracje zespołowe.
Dzień Kolejarza – 29 listopada
Dzień kolejarza to typowo polskie święto, które obchodzimy 25 listopada, w dniu wspomnienia patronki kolejarzy – św. Katarzyny Aleksandryjskiej.
Dzień Lotnictwa Cywilnego – 7 grudnia
Obchodzony 7 grudnia, Światowy Dzień Lotnictwa Cywilnego honoruje historię, rozwój lotnictwa oraz osiągnięcia technologiczne w zakresie transportu i spedycji lotniczej.
Dzień Dojazdu Rowerem do Pracy – 19 maja
Odbywający się w trzeci piątek maja, Narodowy Dzień Roweru do Pracy promuje wykorzystanie rowerów jako środka dojazdów do pracy. Firmy logistyczne, które świadczą usługi kurierów rowerowych, mogą wykorzystać ten dzień do zaprezentowania swoich ekologicznych opcji dostawy i promowania korzyści płynących z korzystania z rowerów w przestrzeni miejskiej.
Święta, które mogą obchodzić spedytorzy międzynarodowi oraz armatorzy
Chiński Nowy Rok – święto ruchome
Firmy logistyczne, które mają powiązania biznesowe z Chinami lub innymi krajami azjatyckimi, mogą skorzystać z obchodów chińskiego Nowego Roku. Jest to okazja do wzmocnienia relacji z klientami, dostawcami i partnerami, którzy obchodzą to święto. Chiński Nowy Rok znany jest również jako Festiwal Wiosny i oznacza początek Księżycowego Nowego Roku. Święto przypada każdego roku na inną datę, ponieważ opiera się na kalendarzu księżycowym.
Tydzień Małych Przedsiębiorstw – maj
Odbywający się co roku w maju, Krajowy Tydzień Małych Przedsiębiorstw celebruje wkład małych firm w gospodarkę. Firmy logistyczne, które współpracują z małymi firmami mogą wykorzystać ten tydzień do zaprezentowania swojej wiedzy i promowania swoich usług w tym ważnym sektorze.
Dzień Produkcji – październik
Obchodzony w pierwszy piątek października, Narodowy Dzień Produkcji świętuje znaczenie produkcji w gospodarce. Firmy logistyczne specjalizujące się w logistyce produkcji mogą wykorzystać ten dzień do zaprezentowania swojej wiedzy i doświadczenia.
Inne święta
Planując działania marketingowe w branży logistycznej, warto brać pod uwagę nie tylko gałęzie logistyki, w których działa przedsiębiorstwo, ale również jakich klientów obsługuje firma. Zajmując się branżą automotive, warto wziąć pod uwagę wszelkie święta ważne dla motoryzacji, w branży FMCG święta branży spożywczej, czy kosmetycznej.
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem