User Experience (UX) stanowi jeden z filarów projektowania stron internetowych. Witryny przyjazne dla użytkowników tworzą dobre doświadczenia, co przekłada się na wysoki współczynnik konwersji. Jak ocenić, czy strona jest użyteczna? W tym celu przeprowadza się badania UX. Sprawdź listę najczęściej stosowanych technik badawczych i narzędzi w pomiarach User Experience.
Dlaczego użyteczność strony ma tak duże znaczenie?
Każdy internauta odwiedzający stronę internetową jest potencjalnym konsumentem. O tym, czy rzeczywiście nim zostanie, decyduje szereg czynników, w tym User Experience.
Gdy strona ładuje się powoli, jest nieczytelna, nie pozwala na znalezienie poszukiwanych informacji, wtedy szanse na pozyskanie konsumenta maleją. Z kolei wtedy, gdy zostanie zaprojektowana tak, aby zapewniać komfortową i intuicyjną obsługę, będzie skutkować w udanych konwersjach i kolejnych wizytach. Zatem User Experience to dla strony bardzo istotny czynnik, co powoduje, że badania UX są również niezwykle ważne dla jej sukcesu.
Badania UX strony internetowej
Badania User Experience dają odpowiedź na pytanie – jakie są zachowania użytkowników strony? Dzięki temu można dopasować ją do ich potrzeb, by korzystanie z niej dawało jak najwięcej satysfakcji.
Główne cele badań UX to:
- sprawdzenie zachowań użytkowników strony,
- zgromadzenie danych o potrzebach odbiorców docelowych,
- uzyskanie informacji o problemach, jakie napotykają użytkownicy w trakcie korzystania ze strony,
- zaprojektowanie optymalnych rozwiązań UX.
Rodzaje badań User Experience
Podczas badań użyteczności stosowane są różne techniki, które dostarczają bezcennej wiedzy na temat User Experience strony internetowej.
1. Ankiety
Jednym z najprostszych i najszybszych do przeprowadzenia badań UX są ankiety kierowane do użytkowników strony. Prowadzone za pomocą dedykowanych narzędzi online pozwalają na uzyskanie informacji o doświadczeniach związanych z odwiedzeniem witryny.
2. Indywidualne wywiady pogłębione
IDI (od ang. Individual in Depth Interview), czyli indywidualne wywiady pogłębione polegają na rozmowie użytkownika i moderatora według wcześniej przygotowanego scenariusza. Badania IDI zawierają dużo pytań otwartych, co umożliwia dokładne poznanie zachowań respondenta.
3. Badania grup fokusowych – zogniskowane wywiady grupowe
Polegają na zapoznaniu się z opiniami grupy użytkowników, którzy mogą nawzajem skonfrontować swoje doświadczenia. Najczęściej prowadzone są w mniejszych grupach składających się z 5-10 osób.
4. Badania zdalne
Prowadzone zdalnie, czyli bez osobistego kontaktu z respondentami, na przykład w domu, biurze. Polegają na obserwowaniu ich zachowań podczas wykonywania określonych zadań na stronie.
Badania zdalne dzieli się na:
- badania moderowane – z udziałem moderatora, który śledzi zachowanie i prowadzi rozmowę z badaną osobą,
- badania niemoderowane – realizowane bez udziału moderatora, za pomocą specjalnych narzędzi nagrywa się użytkownika i dokonuje pomiaru efektów badania.
5. Testy A/B
Badania UX polegające na zaprezentowaniu dwóch różnych wersji tej samej strony internetowej. Respondent ma wskazać lepszy wariant.
6. Eyetracking
Badania eyetrackingowe, czyli okulograficzne polegają na śledzeniu ruchów gałki ocznej osoby korzystającej ze strony internetowej. Na ich podstawie można wskazać elementy, które najszybciej przyciągają wzrok, co pomaga w zaprojektowaniu użytecznej witryny.
7. Clicktracking
Badania służące do pomiaru kliknięć, aby sprawdzić, w które miejsca użytkownicy klikają najczęściej.
8. Sortowanie kart
Sortowanie kart, czyli card sorting to badanie polegające na ustawieniu elementów w grupach lub w danej hierarchii. Pozwala na ocenę, które elementy strony są dla użytkowników najistotniejsze.
9. Paper prototyping
Badania realizowane z użyciem papierowych makiet interfejsu strony internetowej. Za ich pomocą można wykrywać błędy funkcjonalności witryn.
10. Analizy eksperckie
Prowadzone przez specjalistów w dziedzinie UX poprzez zaawansowane metody jak:
- analizy heurystyczne,
- listy kontrolne,
- badania cognitive walkthrough.
Narzędzia pomocne w badaniach UX
Do mierzenia UX stron internetowych można wykorzystać dedykowane narzędzia. Automatyzują procesy badawcze i pomagają w szybkim uzyskaniu wartościowych danych.
Hotjar
Narzędzie umożliwiające nagrywanie ruchu na stronie internetowej i jego monitorowanie za pomocą heatmap. Hotjar pozwala również na prowadzenie ankiet online.
UserZoom
Zestaw narzędzi do badań UX poprzez śledzenie zachowań użytkowników na stronie internetowej. Umożliwia prowadzenie wielu testów, w tym testów zdalnych, sortowania kart, a także tworzenie ankiet, testowanie nawigacji.
Google Forms
Pomocne narzędzie od Google służące do tworzenia ankiet, udostępniania ich online oraz analizy wyników.
SurveyMonkey
Popularny serwis do tworzenia ankiet i prowadzenia testów, na przykład testów A/B.
Google Optimize
Pozwala na zoptymalizowanie działania strony internetowej poprzez porównywanie jej różnych wariantów w ramach testów A/B.
Google PageSpeed Insights
Przydatne narzędzie do pomiaru szybkości ładowania stron na różnych urządzeniach.