Rynek reklamowy w Polsce – udział klas mediów i ich dynamika

Rosnąca liczba przedsiębiorstw i wprowadzanych przez nie produktów sprawia, że firmy – aby zaistnieć bądź utrzymać się na rynku – w obecnych czasach muszą przykładać dużą wagę do marketingu. Odpowiednio przeprowadzona reklama jest najlepszym narzędziem do stworzenia pozytywnego wizerunku marki wśród opinii publicznej. Nic więc dziwnego, że rynek reklamowy w Polsce sukcesywnie rośnie w siłę, w 2021 roku przebijając wartość 10 mld złotych (dane Publicis Groupe).

Wartość i dynamika rynku reklamowego 

Osiągnięta w ubiegłym roku wartość rynku reklamowego w Polsce nie tylko zapisała się na kartach historii pod względem wartości (10,5 mld zł), ale również dynamiki wzrostu. 

Wydatki na reklamę poniesione w całym 2021 urosły aż o 16,2% w stosunku do roku 2020 i o 7% w odniesieniu do roku 2019. Co to oznacza? Rynek reklamy w Polsce nie tylko odbił po kryzysie wywołanym pandemią koronawirusa, ale również zanotował wzrost poziomu wydatków sprzed tych wydarzeń. Dla wielu właścicieli i menadżerów firm, zintensyfikowanie inwestycji w reklamę, np. uruchomienie sprzedaży online, stało się jedyną drogą do podtrzymania biznesu. W niektórych przypadkach pozwoliło również przegonić konkurencję, która nie zdecydowała się na taki krok. 

Dynamika zmiany rynku reklamowego według mediów

Do ogólnego wzrostu wartości rynku reklamowego w Polsce przyczyniły się poszczególne klasy mediów. Największym przyrostem mogły pochwalić się kina – 94,1%. Dwucyfrowe wzrosty odnotowały również Internet – 21,8%, telewizja – 11,5%, outdoor (reklama zewnętrzna) – 20% oraz radio – 13,9%. Najmniejszą dynamikę zmiany po czterech kwartałach 2021 roku zanotowała prasa, choć i tutaj pojawiły się wartości dodatnie. Zarówno magazyny, jak i dzienniki osiągnęły wynik +2%. 

Dynamika wzrostu rynku reklamowego w Polsce, według mediów (2021r.)

Zmiany wartości reklamy według mediów

Procentową dynamikę zmiany klas mediów wchodzących w skład rynku reklamowego, warto przełożyć na konkretne wartości liczbowe. Wysoki wzrost wydatków poniesionych na reklamę w kinach, z poziomu 34 mln zł w 2020 roku do poziomu 65 mln zł w 2021 roku, spowodowany był otwarciem multipleksów po kilkumiesięcznym lockdownie. 

W 2021 roku najwyższe budżety reklamowe w Polsce pochłonął Internet. Reklamodawcy wydali łącznie blisko 4,5 mld zł na reklamę w Internecie – głównie na reklamę display (banery na stronach, pop-upy, reklamy pełnoekranowe, reklamy w tle itp.) oraz video.

Najbliżej Internetu, pod względem wartości wydatków poniesionych na reklamę, znalazła się telewizja. W tym przypadku budżety reklamowe wzrosły do poziomu 4,454 mld zł, czyli o 461 mln zł więcej w porównaniu do roku 2020. Najaktywniejszymi reklamodawcami w telewizji był sektor handlu (zwiększenie budżetów na reklamę o około 150 mln zł) oraz sektor finansów (wzrost o prawie 65 mln zł). 

Reklama radiowa w okresie od stycznia do grudnia 2021 roku osiągnęła wartość 776 mln zł, dając wzrost o 94,9 mln zł w odniesieniu do wyniku z pandemicznego roku 2020.

W 2021 roku wydatki na reklamę OOH (ang. Out Of Home – reklama zewnętrzna) wyniosły 400 mln. I choć był to wzrost o 20% w stosunku do roku 2020, wciąż nie udało się dogonić wyniku z roku 2019, kiedy to na reklamę zewnętrzną przeznaczono łącznie 554 mln zł. 

Wzrost wydatków na reklamę w dziennikach i magazynach wyniósł łącznie 6 mln zł – magazyny urosły od wartości 193 mln do 196 mln, z kolei dzienniki – od 122 mln do 125 mln. W przypadku prasy również nie udało się osiągnąć wartości z roku 2019.

Udział klas mediów w rynku reklamowym w Polsce

W 2021 roku telewizja pierwszy raz została zepchnięta z pozycji lidera, ustępując miejsca reklamie w Internecie. Zbliżanie się Internetu do dotychczasowego lidera – telewizji – pod względem procentowego udziału w rynku reklamowym, można było zauważyć w ostatnich latach. W 2019 roku różnica procentowa pomiędzy telewizją a Internetem wynosiła 8,7% (na korzyść telewizji), natomiast w roku 2020 już tylko 3,4%. Aktualnie, według stanu na koniec 2021 roku, różnica stanowi zaledwie 0,3% – tym razem na korzyść reklamy internetowej. 

Nie jest to zaskakująca tendencja, jeśli wziąć pod uwagę wyniki badania przeprowadzonego przez NordVPN – przeciętny Polak przebywa w sieci niemal 51 godzin w tygodniu! Media społecznościowe, serwisy streamingowe, sklepy online – wszędzie tam drzemie potężny reklamowy potencjał.

Najmniejszą różnicę udziałów w rynku w analizowanych latach zanotowały radio i outdoor. W obu przypadkach odchylenie wyniosło 0,1% – w reklamie zewnętrznej delikatna zwyżka, z kolei w radiu lekki spadek w porównaniu do roku 2020. 

Spadek udziałów w rynku reklamowym w 2021 roku przypadł również prasie. Udział magazynów zmalał o 0,2%, tak samo jak dzienników. Kino powoli zyskuje na wartości, choć do poziomu z 2019 roku (1,6%) wciąż jest daleko. W 2020 roku reklama kinowa stanowiła 0,4% całego rynku, natomiast rok później – 0,6%. 

Jak kształtuje się rynek reklamowy w Polsce?

Przewidywania ekspertów pod koniec 2020 roku mówiły o wzroście rynku reklamy o 6,4%. Szacunki minęły się z rzeczywistością o 0,6%. Rynek reklamowy w naszym kraju w 2021 roku zanotował wzrost o 7% w porównaniu z rokiem 2020, osiągając historyczną wartość 10,5 mld zł. Nie oznacza to jednak, że na tym poziomie miałby się zatrzymać. Publicis Groupe w bieżącym roku spodziewa się kolejnego wzrostu na poziomie 4,5-6,5 proc. Ostateczny wynik poznamy już za kilka miesięcy. 

1280 847 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.