Rynek reklamowy w Polsce – kto wydaje najwięcej na reklamę w TV?

Pozycja reklamy w telewizji wciąż plasuje się w Polsce na wysokim poziomie, walcząc o tytuł lidera z reklamą w najnowszym medium – Internecie. Według najświeższego Raportu o Rynku Reklamy i Mediów, opublikowanego przez Publicis Groupe Polska, udział telewizji w rynku reklamowym w I kwartale 2022 roku wyniósł 40,6%. Wartość budżetów telewizyjnych osiągnęła w tym czasie 960,1 mln zł. 

Zainteresowanie reklamodawców tym medium jest ściśle związane z wciąż utrzymującym się zamiłowaniem Polaków do spędzania czasu przed telewizorem. W ubiegłym roku statystyczny Polak poświęcił dziennie 4 godziny 6 minut i 34 sekundy na oglądaniu kanałów w TV, o czym mówią dane Nielsen Audience Measurement.

Jakie sektory dominują na rynku reklamy telewizyjnej?

Niewątpliwym liderem wśród reklamodawców w telewizji w Polsce są koncerny farmaceutyczne. Producenci leków OTC (ang. Over-The-Counter Drug – produkty dostępne bez recepty) od lat wiodą prym w rankingach, wymiennie zajmując topowe pozycje. Przeważają firmy o polskich korzeniach, eksportujące swoje produkty również do wielu krajów Europy – zwykle Środkowo-Wschodniej. Oferowana przez nich szeroka gama produktów pozwala na uniknięcie sezonowości – produkty farmaceutyczne bez recepty wybierane są przez Polaków niezależnie od pory roku. 

W sezonie wiosenno-letnim wzrasta popularność leków na alergię, środków do stosowania po ukąszeniach owadów czy preparatów na chorobę lokomocyjną, przyjmowanych podczas wakacyjnych podróży. W pozostałej części roku przeważa sprzedaż środków dla złagodzenia objawów przeziębienia i grypy oraz produkty wpływające na poprawę odporności. Wachlarz dostępnych na rynku leków OTC pozwala na dotarcie do odbiorców z każdej grupy wiekowej, zaspokajając ich odmienne potrzeby. 

Drugie miejsce zajmuje branża handlowa. Głównymi reklamodawcami w tej branży są sieci sklepów z elektroniką oraz sklepy dyskontowe, choć sklepy meblowe również posiadają znaczącą część udziałów. Według badań przeprowadzonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w samym maju 2019 roku, branża ta przeznaczyła na reklamę w telewizji 223,7 mln zł. Z kolei w ubiegłym roku, sektor handlowy stanowił najważniejszą siłę napędową rynku reklamy. Budżety przeznaczone przez sektor handlowy na reklamę w 2021 roku wzrosły najbardziej dynamicznie w stosunku do roku poprzedniego – jak wynika z raportu Publicis Groupe Polska, wzrost wyniósł 26,6 proc. Przełożyło się to również na reklamę w telewizji.

Podium uzupełniają podmioty z branży FMCG (ang. Fast Moving Consumer Goods – produkty szybkozbywalne, kupowane często i regularnie). Gałąź tą charakteryzuje niezwykła odporność na kryzysy. Niezależnie od panujących okoliczności, nie sposób zrezygnować z podstawowych produktów żywnościowych. Wyróżnia ją również duża dynamika wzrostu – na rynku wciąż pojawiają się nowi producenci. Produkty należące do tej grupy są łatwo dostępne, stykamy się z nimi podczas codziennych zakupów, dlatego też o uwagę odbiorców walczą nawet liderzy branży o ugruntowanej w świadomości odbiorców pozycji.

Jakie korporacje przeznaczają największe budżety na reklamę w telewizji?

Analitycy z Publicis Groupe wielkość rynku reklamy TV w pierwszej połowie bieżącego roku oszacowali na poziomie 2 114,4 mln zł. W raporcie Nielsena, podsumowującym wydatki poniesione na reklamę w maju 2022 roku, przoduje Aflofarm. Miejsce drugie zajęła Kompania Piwowarska, z kolei pozycję trzecią – Lidl Polska. Pepsico i Polpharma zamykają pierwszą piątkę najaktywniejszych reklamodawców. 

Dokładne wartości budżetów (wyrażone w PLN brutto), przeznaczonych przez korporacje na reklamę w TV w maju bieżącego roku, prezentuje poniższa lista:

  • Alfofarm – 131 580 623,
  • Kompania Piwowarska – 80 337 135,
  • Lidl Polska – 61 655 341,
  • Pepsico – 58 663 556,
  • Polpharma – 54 622 583,
  • Natur Produkt Pharma – 53 487 873,
  • Ferrero – 53 219 762,
  • Orange S.A. – 47 959 982,
  • Grupa Żywiec S.A. – 46 743 870,
  • Sanofi-Synthelabo – 39 983 864.

Źródło: Nielsen

Reklama w telewizji – czy tylko dla największych?

Telewizja wciąż uchodzi za prestiżowe medium, zarezerwowane dla najpotężniejszych graczy na rynku. Jeśli jednak planujesz dotarcie do szerokiej grupy odbiorców oraz planujesz zbudować świadomość marki, powierzenie reklamy w TV specjalistom, pozwoli na zwrócenie kosztów reklamy nawet kilkukrotnie. 

Rozważasz reklamę w telewizji, jednak nie masz pewności, czy to dobra inwestycja dla Twojego biznesu?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1170 720 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.