Jak wypromować restaurację, bistro, bar lub pizzerię?

Prowadzenie restauracji, choć wymaga dużo pracy i poświęceń, może być niezwykle opłacalnym przedsięwzięciem, o ile podejdziemy do tego w sposób profesjonalny. Podstawą jest dobry biznesplan, który powinien uwzględnić marketing gastronomiczny. Plan na strategię marketingową powinniśmy zacząć od zrobienia persony, czyli profilu idealnego klienta. Pozwoli nam to zrozumieć kto będzie korzystał z lokalu gastronomicznego, jakie są jego potrzeby, zainteresowania i ważne wartości. Dzięki temu mamy gotowy zestaw informacji i łatwiej nam będzie odpowiedzieć na następujące pytania:

  1. Dlaczego dana osoba ma wybrać naszą restaurację?
  2. Z jakich mediów korzyta klient idealny? Czy czyta prasę lokalną, blogi, przegląda social media, a może bywa na portalach podróżniczych – jakich? (istotny punkt, gdy personą jest turysta).
  3. Co sprawia, że mamy przewagę nad innymi w okolicy?
  4. Z czego restauracja ma być znana?
  5. Jakie są najważniejsze wartości, którymi powinniśmy kierować się na co dzień?

Zgodnie z badaniami Convince and Convert, wybierając restaurację, pokolenie Z i milenialsi są o 99% bardziej skłonni polegać na mediach społecznościowych i recenzjach online niż pokolenie X i pokolenie Boomers, a 33% pokolenia Z twierdzi, że reklamy skłaniają ich do próbowania nowych rzeczy i poznawania nowych miejsc (w porównaniu z 21% ogółu społeczeństwa).

13% konsumentów ma swoje ulubione restauracje i uważa, że jest wobec nich lojalnymi klientami. Dla 11 % podstawowym kryterium wyboru restauracji jest relacja z personelem i wartości jakimi kieruje się lokal. Jak zatem zaplanować działania marketingowe, aby zyskać nowych, lojalnych gości?

Lejek konwersji

Jeśli już wiemy do kogo kierujemy działania marketingowe, pora na zaprojektowanie lejka konwersji. Działania nie mogą być podejmowane pojedynczo, ale powinny składać się na kompleksową strategię marketingową, wykorzystującą różne kanały. Tylko w ten sposób osiągniemy sukces. Połączenie tradycyjnych metod marketingowych w zestawieniu z nowoczesnymi technikami pozwoli dotrzeć do szerokiego grona osób, wpisujących się w nasz target. Plan takiego wykorzystania kanałów to nic innego jak lejek konwersji.

Jak reklamować restaurację, bistro lub pizzerię?

Rynek usług gastronomicznych w Polsce wydaje się być nieco zatłoczony, dlatego bez dobrej strategii marketingowej przebicie się przez tak liczną konkurencję może okazać się niemożliwe. Przy promocji restauracji należy więc uwzględnić takie aspekty, jak:

1. Własna strona internetowa

Strona internetowa jest obecnie podstawowym narzędziem marketingowym, które sprawdza się praktycznie w każdej branży. Należy, zatem ją stworzyć i to najlepiej jeszcze przed otwarciem restauracji. Taka strona www musi działać bez zarzutów, być funkcjonalna i oczywiście na bieżąco aktualizowana. Co zatem powinno się na niej znaleźć? Wszystko to, czego może szukać potencjalny klient, czyli przede wszystkim:

  • dane kontaktowe – adres, telefon,
  • mapa dojazdu do restauracji,
  • wskazanie obszaru jaki restauracja obsługuje na wynos, z dostawą,
  • aktualne menu z wysokiej jakości zdjęciami –  często „kupujemy oczami” dlatego trzeba oddziaływać na zmysł wzroku,
  • informacje o promocjach / lunchach w danym dniu,
  • informacje o różnych wydarzeniach, które będą miały miejsce w restauracji – angażuj lokalną społeczność i turystów!
  • galeria zdjęć wnętrza restauracji,
  • odnośniki do mediów społecznościowych,
  • wtyczka umożliwiająca zmianę języka,
  • aktualności / blog firmowy – dziel się ciekawostkami, przepisami, pokazuj zespół i działanie restauracji od kuchni.

Strona internetowa powinna zawierać również funkcjonalność składania zamówień online – wielu klientów nie lubi tego dokonywać telefonicznie i preferuje wygodne rozwiązania ecommerce. Wprowadzenie takich możliwości przyczyni się do poprawy konwersji i przyrostu zamówień.

2. Pozycjonowanie strony – SEO

Dzięki pozycjonowaniu strona www restauracji będzie pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych w tej chwili jest już standardowym działaniem w marketingu cyfrowym. O co w tym chodzi? Przede wszystkim o właściwy dobór słów kluczowych, które będą korzystne dla widoczności takiej strony internetowej restauracji, co zdecydowanie pomoże w jej promocji. Niezwykle istotna jest również właściwa struktura samej strony, jak i tytułów czy nagłówków na niej umieszczonych. Jeśli na przykład do tytułu czy nagłówka dodamy nazwę miejscowości, czy dzielnicy miasta to działanie takie znacząco poprawi pozycję witryny w wynikach wyszukiwania lokalnego.

Z jakich elementów składa się pozycjonowanie strony?

On-site

On-site czyli optymalizacja strony. Oprócz planu wykorzystania odpowiednich słów kluczowych, istotne tutaj będą czynniki, które można podzielić na kilka głównych kategorii (podział Google Lighthouse):

  • Performance – czas między rozpoczęciem procesu ładowania strony, a czasem renderowania elementów graficznych (czyli wyświetlenia treści wizualnej strony),
  • Accessibility – czyli struktura strony, jej dostępność na telefonach i tabletach, a także dla osób z niepełnosprawnością,
  • Najlepsze praktyki – poprawność działania HTTPS, zabezpieczenie linków wychodzących, HTML doctype, czy mapa strony.
  • SEO – uzupełnienie nagłówków, metaopisów, indeksowanie, odpowiednia wielkość czcionek, czy kanoniczność strony.

Więcej o optymalizacji strony przeczytasz klikając tutaj.

Off-site

Off-site czyli tzw. linkbuilding. To nic innego jak budowanie autorytetu strony poprzez linkowanie do niej z wartościowych serwisów. Aby pozyskać takie linkowanie można zamawiać artykuły sponsorowane (które jednocześnie budują rozpoznawalność restauracji – dwie pieczenie na jednym ogniu), lub zlecić to profesjonalnej agencji marketingowej. Pamiętajmy, że linki muszą jednak pochodzić ze stron o odpowiednich parametrach – liczy się również gdzie i jak będą umieszczone w obrębie serwisu. Więcej o linkbuildingu przeczytasz klikając tutaj.

Pozycja zerowa

Ostatnim trendem w pozycjonowaniu jest próba osiągnięcia tzw. pozycji zerowej. Pozycja zerowa to fragment treści strony internetowej, który wyświetla się na górze wyników wyszukiwania i zawiera odpowiedź na zadane pytanie w wyszukiwarce, bez wchodzenia na stronę www. Wyświetlenie się na pozycji zerowej stanowi mocne wyróżnienie strony i potwierdzenie, że Google uznaje nas za autorytet.

3. Kampanie w Google Ads

W celu podniesienia widoczności witryny restauracji w wynikach wyszukiwania Google, warto sięgnąć po Google Ads, czyli płatną reklamę w Google. Z wyszukiwarki Google korzysta aż 93% polskich internautów (stan z czerwca 2020 r.). Jeśli więc chcemy, aby nasz lokal można było szybko znaleźć w Internecie, koniecznie musimy sięgnąć po reklamę w Google Ads. Dzięki modelowi PPC (Pay-Per-Click) płaci się tylko wtedy, gdy nowy użytkownik kliknie w taką reklamę i przejdzie na stronę www restauracji.

Przy opracowywaniu strategii, warto mieć na względzie, że pozycjonowanie strony to proces długotrwały. Jeśli chcemy w wynikach wyszukiwania zaistnieć od razu, wybierzmy kampanie płatne Google ADS.

Wykres efektów pozycjonowania strony vs. kampanii ADS

Wykres efektów pozycjonowania strony vs. kampanii ADS

Google ADS umożliwia wyświetlenie reklam w postaci linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania (4 pozycje nad oraz 4 pozycje pod linkami organicznymi), a także reklam w postaci display (banery / video reklamowe). Pamiętajmy jednak, że poprawne ustawienie i skonfigurowanie reklam będzie kluczowe dla opłacalności przedsięwzięcia. Bez odpowiedniej analityki, znajomości panelu Google ADS, ustawienia śledzenia konwersji, oraz stałej optymalizacji reklam, narażamy się na przepalenie budżetu.

4. Google Moja Firma

Każdy restaurator powinien założyć w pełni darmową wizytówkę Google Moja Firma. Pozwala ona na łatwe wyszukanie lokalu w danej okolicy np. poprzez Google Maps. W ramach wizytówki możemy podać adres strony internetowej, dane teleadresowe, opis restauracji, menu, dojazd do niej, czy pokazać wysokiej jakości zdjęcia wnętrza lokalu, pracowników oraz serwowanych dań.

5. Dbanie o opinie

Google Moja Firma umożliwia również zbieranie opinii, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Jak pokazują różne badania 25-35% klientów przed odwiedzeniem restauracji sprawdzi jej opinie w Google, na Facebooku, Tripadvisorze lub w innej aplikacji.

Odpowiadajmy zarówno na te pozytywne, jak i krytyczne recenzje. Absolutnie nie można dać się sprowokować. W przypadku negatywnych opinii, najlepiej przyjrzeć się sytuacji, obiecać poprawę i zaprosić ponownie.

6. Kampanie reklamowe w serwisach lokalnych

Do promocji zaangażujmy również lokalne media, które przy tego typu biznesie okazują się być niezwykle skuteczne. Promować się można przez radio, gazety, portale, blogi i broszury umieszczane na przykład w sklepach czy punktach informacyjnych. W tym celu zamawia się artykuły sponsorowane, które na ogół trafiają do szerszego grona odbiorców w regionie. Warto pojawić się również w loklanych przewodnikach, zestawieniach czy rankingach restauracji czy pizzerii.

7. Social media – Facebook i instagram – influencerzy

Media społecznościowe należą do najchętniej odwiedzanych serwisów internetowych. Szacuje się, że na Facebooku dziennie spędzamy średnio 58 minut, a na Instagramie 53 minuty. Social media odwiedzają ludzie w każdym wieku, warto zatem  wykorzystać to w celach promocyjnych.

Facebook czy Instagram to doskonałe narzędzie do wykorzystania zalet marketingu szeptanego, bowiem ich użytkownicy polecają sobie nawzajem lokale godne uwagi przez: zostawienie opinii, ocenę – w postaci gwiazdek i komentarzy, polubienie czy udostępnienie posta. Instagram bazuje głównie na zdjęciach i Instastories, natomiast Facebook pozwalana na wykorzystanie chociażby: grafik, memów, linków, filmików. Można na swoim profilu udostępnić np.:

  • zdjęcia dań,
  • menu,
  • przepisy,
  • informacje o zbliżających się wydarzeniach w restauracji, promocjach czy happy hours,
  • życie restauracji „od kuchni”,
  • ciekawostki i tipy.

W promocji miejsca pomogą influencerzy. Jeśli Twój lokal gastronomiczny nastawiony jest na turystów, nawiąż współpracę z influencerami działającymi w tym obszarze. Analogicznie, jeśli np. prowadzisz lokal wegański, zaproś blogerów z tej tematyki i nawiąż współpracę z organizacjami działającymi na rzecz zwierząt – mów tym samym językiem wartości.

8. Obecność na portalach do zamawiania jedzenia

Każdego roku coraz więcej osób zamawia jedzenie z dowozem. W połowie 2019 r. było to ok. 25 mln Polaków. Zgodnie z prognozą Stava, wydatki Polaków i Polek na jedzenie z dowozem, w bieżącym roku osiągną wartość 8,8 mld PLN, a w 2025r. przekroczą wartość 10 mld PLN. Na początku bieżącego roku ok. 20% restauracji w kraju oferowało dowóz jedzenia – najwięcej w dużych miastach. W związku z sytuacją kryzysową wywołaną koronawirusem ich liczba znacząco wzrosła. Zaznaczmy więc swoją obecność na portalach do zamawiania jedzenia, zwłaszcza tych najbardziej znanych, jak chociażby: Pyszne.pl, PizzaPortal.pl, Uber Eats, Glovo, Food.bolt.eu, czy Papu.io.

9. Eventy, imprezy promocyjne

Skutecznym sposobem na rozreklamowanie restauracji, zwłaszcza nowo powstałej, jest zorganizowanie jakiegoś eventu lub imprezy promocyjnej. Może to być impreza karnawałowa, sylwester, dzień pizzy, czy międzynarodowy dzień piwa – korzystaj z kalendarza świąt nietypowych i wykorzystuj każdą okazję! Niezwykłą popularnością zawsze cieszą się wydarzenia o charakterze lokalnym. Zaplanuj promocję wokół dużego wydarzenia w pobliżu, takiego jak lokalne wydarzenie sportowe, koncert lub festiwal, zaangażuj się w życie lokalnej społeczności i akcje charytatywne, które mogą ważne dla Twoich klientów.

10. Programy lojalnościowe i Happy Hours

Klientów do restauracji przyciągają różne programy lojalnościowe. Pieczątki czy naklejki zbierać można w sposób tradycyjny lub za pomocą specjalnej aplikacji mobilnej takiej jak np. Kekemeke czy Opencard. Niezwykle skuteczne okazują się też być Happy Hours – w wyznaczanych godzinach, najczęściej 2-3 godziny przed zamknięciem, dania są tańsze – czasem nawet o 50%.

Zgodnie z raportem Toasttab 49% gości preferuje darmowe produkty, a 47% preferuje zniżki gotówkowe jako czynnik nagradzający za lojalność.

11. Aplikacje

73% gości twierdzi, że nowoczesna technologia restauracyjna poprawia ich wrażenia na temat lokalu, a 95% restauratorów zgadza się z tym iż takie rozwiązania zwiększają ich efektywność biznesową – dlatego prowadząc restaurację grzechem byłoby nie skorzystać z udogodnień, jakie zapewniają nam aplikacje mobilne. Pomogą nam one w obsłudze zamówień POS, czy zamówień na wynos, zarządzaniu zasobami w gastronomii, rezerwacjach i kolejkowaniu stolików, monitorowaniu wzmianek i opinii o restauracji, czy organizacji zadań. Jeśli chcesz poznać aplikacje dla restauratorów, kliknij tutaj.

12. Customer Service

W artykule wspomnieliśmy wcześniej o opiniach. Customer service to właśnie jakość obsługi klienta. Składa się na nie wsparcie jakie oferujemy, sposób w jaki obsługujemy klientów czy jak uprzyjemniamy proces zamawiania posiłków. W obecnych czasach customer service jest kluczowym elementem budowania marki. Ważne jest odpowiednie przeszkolenie personelu, a także sprawne obsługiwanie zamówień czy reagowanie na zapytania i komentarze w social mediach.

Badania Zendesk wyraźnie podkreślają istotę customer service, bowiem 60% konsumentów twierdzi, że dobra jakość ma tu kluczowe znaczenie dla poczucia lojalności wobec marki. Badania PeekQuick wskazują z kolei, że 91% klientów, którzy nie byli zadowoleni z obsługi klienta więcej nie wraca do danego lokalu. Więcej o budowaniu lojalności i customer service przeczytasz – tutaj.

13. Real time marketing

Real time marketing czyli działania (posty w social mediach, wydarzenia, promocje, nazwy dań), które odnoszą się do bieżących wydarzeń. Mogą być to zarówno sytuacje związane z branżą restauracyjną, jak i wydarzeniami sportowymi, politycznymi czy historycznymi. Dobrze realizowany real time marketing jest bardziej angażujący i często przybiera formę viralową (taką, którą internauci chętnie podają sobie dalej).

Pamiętacie posty o legunach, „pozdrawiam, pysznej kawusi”, „ęśąćż” czy san escobar? Takie okazje czynią doskonałą przestrzeń do zrobienia zasięgów i promocji. Ważny jest refleks i sprytne wykorzystanie okazji. Aby przyjrzeć się czym jest RTM w social mediach, weźmy pod lupę przykładowe posty popularnych restauracji (Pizza Hut, Bobby Burger, PizzaPortal.pl).

Jak reklamować restaurację – na ratunek sprawdzona agencja marketingowa

Chcąc skutecznie wypromować restaurację, warto nawiązać współpracę z doświadczoną agencją marketingową działającą w branży gastronomicznej, która opracuje skuteczną strategię marketingową. Takie rozwiązanie jest z pewnością optymalne, bowiem pozwala w pełni wykorzystać wszystkie wyżej wymienione narzędzia marketingowe, a także sięgnąć po kolejne, nowe. Napisz do nas! Chętnie wypromujemy Twój lokal i sprawimy, że będzie tętnił życiem i przynosił satysfakcjonujące dochody.

Wyciśnij z marketingu ile się da! Pomożemy Ci osiągnąć cele marketingowe i wygenerować sprzedaż! Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1170 720 Warszawska Grupa Mediowa
2 komentarze
  • Bardzo ciekawe propozycje przygotowaliście 🙂 U mnie w restauracji najlepiej sprawdza się obecność na Tripadvisorze bo dość turystyczny punk jest zaraz obok. Zomato przez jakiś czas też działało ale chyba ostatnio trochę słabiej. Na pewno poszukamy jeszcze miejsc na publikacje o nas na blogach.

  • ja reklamowałam się głównie na facebooku ale przez covid19 trochę siadła sprzedaż. Na pewno zadbam o wprowadzenie programu lojalnościowego żeby podtrzymać klientów, może jakieś wydarzenia zorganizuję…

Leave a Reply

C

P

Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.