Materiały budowlane podobie jak inne sprzedawane dobra, aby przynosiły wymierne zyski, muszą być objęte szeregiem działań marketingowych. Stworzenie sieci dystrybucji to zdecydowanie za mało, aby odnieść sukces w świecie dzisiejszej konkurencji. Jak zaplanować i przeprowadzić skuteczną strategię reklamową?
Plan marketingowy, lejek konwersji i persona
Prowadzenie działalności na rynku materiałów budowlanych należałoby rozpocząć od przygotowania własnego planu marketingowego. Co ważne, plan ten powinien być częścią biznesplanu. W planie marketingowym należy dokładnie nakreślić zadania stawiane przed poszczególnymi pracownikami, a także określić budżet dla działań reklamowych i zrealizować analizę SWOT. Ważne jest też nakreślenie lejka konwersji, a więc ścieżki, jaką klient przebywa od pierwszego kontaktu z marką, aż po sfinalizowanie zakupu. W ramach planowania warto też nakreślić obraz persony, a więc obrazu potencjalnego klienta, jego oczekiwań, reakcji na działania marketingowe itd.
Branding
Kolejnym etapem jest budowa własnego brandu. Pojęcie to jest bardzo szerokie i zawiera w sobie m.in. naming, a więc stworzenie nazwy firmy. W ramach brandingu konieczne jest też zaprojektowanie własnego loga. Im będzie ono bardziej przejrzyste i łatwe do zapamiętania, tym lepiej dla Twojej firmy. Kolejnym etapem brandingu będzie wdrożenie nowego loga wraz z nazwą firmy. Musi się ono pojawić na stronie WWW, w sklepie, czy też – z biegiem czasu – na drukowanych ulotkach i w wielu innych kanałach reklamy.
Sklep jako narzędzie marketingowe
Struktura sklepu powinna być tak uporządkowana, aby osoba która go po raz pierwszy odwiedza wiedziała, jak można szybko dotrzeć do określonej kategorii produktowej. Wejście na stronę główną musi być powiązane z ogólną frazą (np. materiały budowlane). Dopiero odnośniki na stronie głównej powinny być tak zorganizowane, aby każdy z nich kierował do osobnej kategorii produktów. Idealnie zoptymalizowany pod kątem SEO sklep pozwoli klientowi od razu uzyskać dostęp do żądanych produktów (np. po wpisaniu frazy cement portlandzki).
Promocja sklepu w Google – pozycjonowanie strony
Sklep internetowy o profilu budowlanym musi być widoczny w Google, ponieważ to właśnie z tej wyszukiwarki korzysta 92% użytkowników i użytkowniczek wyszukiwarek internetowych. Google w ciągu jednej minuty obsługuje globalnie około 3,8 milliona zapytań. Pozycjonowanie powinno obejmować zarówno działania on-site jak i off-site. Jako optymalizację on-site rozumiemy prace związane z odpowiednim zastosowaniem słów kluczowych, optymalizacją grafiki, czy też uzupełnieniem w kodzie wpisów meta title i meta description. Z kolei w ramach działań off-site (jak sama nazwa wskazuje – poza serwisem) realizuje się tzw. link building, czyli pozyskiwanie wartościowego linkowania do strony. Przy pozyskiwaniu linków warto wziąć pod uwagę tematykę strony, wiek domeny, oraz jej parametry SEO, m.in. takie jak: współczynnik Trust Flow, Domain Rating, SPAM Score, współczynnik linków wychodzących do przychodzących, liczbę referujących domen i backlinków oraz ich strukturę.
Aby zobrazować jak wygląda sytuacja w branży budowlanej, poniżej przedstawiamy średniomiesięczny wolumen wyszukiwania poszczególnych fraz.
Ile osób miesięcznie szuka materiałów budowlanych w internecie?
- Materiały budowlane – 33 100
- Materiały budowlane ceny – 720
- Pokrycia dachowe – 9 900
- Rynny – 8 100
- Systemy rynnowe – 880
- Styropian podłogowy – 8 000
- Izolacja stropów – 210
- Drewno konstrukcyjne – 9 900
- Sklejki – 12 100
- Zaprawy cementowe – 50
- Tynki – 8 100
- Zbrojenie – 2 400
- Cegły – 12 100
- Pustaki ceramiczne – 1 900
- Pustaki szklane – 1 000
- Kleje uszczelniające – 10
- Uszczelniacze dekarskie – 110
- Regips – 4 400
- Płyty budowlane – 590
- Rusztowania – 12 100
- Akcesoria budowlane – 260
- Betoniarki – 18 100
- Taczki – 14 800
- Wyciągarki – 3 600
- Akcesoria ogrodnicze – 480
- Narzędzia ogrodnicze – 4 400
- Farby do ścian – 18 100
Więcej o pozycjonowaniu i promocji strony w Google znajdziesz w poniższym linku:
https://warszawskagm.pl/blog/jak-wypromowac-strone-w-google/
Czas zaprzyjaźnić się z Google Ads!
Skuteczny marketing materiałów budowlanych można pogłębić dzięki Google Ads. W ramach tego narzędzia przedsiębiorca zyskuje możliwość skorzystania z ukierunkowanych reklam sponsorowanych w wynikach wyszukiwania, a także z banerów reklamowych w sieci partnerskiej Google Ads, czy reklamy wideo. W ramach Google Ads można też korzystać z zaawansowanych usług związanych z reklamą produktową – Google Merchant Center.
Wizytówka Google Moja Firma
Rejestracja w serwisie Google Moja Firma to klucz do skutecznego marketingu. Profil w usłudze pozwala na udostępnienie innym użytkownikom Sieci dostępu do swej lokalizacji, danych kontaktowych, czy chociażby linka do strony. Za pomocą Google Moja Firma Użytkowniczka czy Użytkownik będzie mógł kompletować opinie na temat swojego sklepu z materiałami budowlanymi, a także wejść w interakcję ze swymi potencjalnymi i dotychczasowymi klientami. Wizytówka wyświetlana jest w wynikach wyszukiwania i mapach Google – ułatwia dojazd do firmy w przypadku sklepów stacjonarnych, a także sprawdzenie informacji dotyczących godzin otwarcia, udogodnień, czy polityki bezpieczeństwa w związku z pandemią COVID-19.
Content marketing
Skuteczna reklama materiałów budowlanych winna opierać się również na treści. W tym celu warto postawić na profesjonalną i merytoryczną treść udostępnianą na tematycznych blogach, w ramach działań PR lub artykułów sponsorowanych. W związku z działaniem w branży budowlanej, można udostępniać treści w różnego rodzaju branżowych magazynach, a także na blogach o tematyce remontowej i architektonicznej. Ważne, aby treści te kształtowały wśród klientów obraz profesjonalisty i fachowca.
Content marketing realizujmy także w obrębie własnego sklepu, co daje gotowe materiały do wykorzystania w social mediach, a także wspiera widoczność strony w Google poprzez zwiększanie ilości treści, landingów i związanych z nimi słów kluczowych. Marketing treści powinien być atrakcyjny i wartościowy – twórzmy zatem materiały o charakterze poradnikowym, eksperckim, przeplatając je ciekawostkami i nowościami. W branży budowlanej oprócz artykułów doskonale sprawdzą się także treści wideo.
Social Media
Bez mediów społecznościowych marketing materiałów budowlanych nie może być skuteczny. Istotą działań w social media jest dotarcie do potencjalnych klientów, a także podtrzymywanie relacji z osobami, które weszły już w styczność z naszą firmą. Dzięki mediom społecznościowym można efektywnie targetować reklamy i docierać do osób pasujących do grupy docelowej.
Dla sklepu lub firmy z branży materiałów budowlanych najważniejszymi mediami będą Facebook, Instagram, a także Pinterest na którym często szukamy inspiracji, przygotowując się do budowy domu, czy remontu mieszkania.
Newsletter
To kolejne, ważne narzędzie marketingowe, o którym niestety wielu marketerów i handlowców zapomina. Jego celem jest przedstawienie aktualnej oferty, powiązanych z nią promocji, oraz dystrybucja wartościowego contentu. Zaletą newslettera jest możliwość dostosowania jego treści do potrzeb konkretnych użytkowników (np. personalizacja treści), a także podtrzymanie relacji z osobami, które w jakimś stopniu korzystały z funkcji dostępnych w e-sklepie.
Programy partnerskie
Istotą programów partnerskich jest wsparcie działu marketingu. W ramach nich udostępniamy materiały reklamowe zewnętrznym względem osobom – influencerom, blogerom czy większym wydawcom, którzy mogą zarabiać prowizje w zamian za polecenie firmy i jej produktów. Rozliczenie koordynują ciasteczka pochodzące z indywidualnych linków partnerskich lub kody rabatowe udostępniane w ramach programu.
Remarketing
Remarketing to prosty sposób na to, by reklama materiałów budowlanych dotarła do tych osób, które z różnych przyczyn nie skorzystały z oferty, a weszły w styczność ze sklepem. Działania remarketingowe są ukierunkowane np. na te osoby, które dodały produkty do koszyka, bez finalizacji transakcji. W ramach takich działań klient może uzyskać dostęp do np. specjalnej oferty, w ramach której artykuły zostaną mu zaoferowane z pewną zniżką.
Ciekawe akcje PublicRelations
Kolejnym, ważnym elementem reklamowym, dzięki któremu sklep budowlany może dotrzeć do nowych odbiorców jest działanie w ramach PR, czyli Public Relations. Mówiąc wprost – są to różnego rodzaju akcje promocyjne i wizerunkowe. Sklep prowadzący może np. zaangażować się w kwestie wsparcia rodzin, które nie mają środków na remont domu lub mieszkania, nieodpłatnego uczestnictwa w lokalnych akcjach (np. remont chodnika), co jest ważnym elementem CSR przedsiębiorstwa. Organizować również eventy charytatywne, czy branżowe, pokazy instruktażowe, akcje promocyjne z okazji świąt nietypowych, o których informujmy dystrybuując odpowiednią informację prasową.
Smarketing – połączenie sprzedaży i marketingu
Dział sprzedaży w firmie zajmującej się sprzedażą materiałów budowlanych również powinien być ukierunkowany na marketing. Wyjście naprzeciw potrzebom klienta – i to również z uwzględnieniem procesu sprzedażowego – to kolejny czynnik, który może korzystnie wpłynąć na rozszerzanie liczby aktualnych klientów. Ze smarketingiem łączy się też pojęcie budowy sieci dystrybutorów, a więc podmiotów, które zajmują się sprzedażą naszych materiałów budowlanych. Dzięki nim, dotarcie do konkretnego klienta jest dużo łatwiejsze niż dotychczas.
Reklama w TV
Telewizyjna reklama materiałów budowlanych jest dziś często niedoceniana. A szkoda, bo jest ona nadal bardzo skuteczną platformą marketingową! Oczywiście sprzedawca materiałów budowlanych nie musi wykupować reklam. Może on brać aktywny udział w programach TV, których tematyką jest np. budowa i remont domu, architektura, a także lokować swoje produkty w serialach, programach czy nawet filmach. Reklama w telewizji przygotowana przez profesjonalny dom mediowy, wcale nie musi być droga – wystarczy skorzystać z dopasowanych form, nadawanych w kanałach tematycznych (np. HGTV, Domo+) czy w okolicy programów takich jak „Dorota Was Urządzi”, „Zgłoś remont”, „Dom marzeń”, „Nasz Nowy Dom”, czy „Domowe rewolucje”.
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem