Reklama i marketing marki odzieżowej – jak wypromować swoją markę ubrań?

W 2021 roku działało w Polsce 39,5 tys. sklepów odzieżowych (dane GUS na koniec roku), a wydatki na reklamę w branży fashion wzrosły o 24% osiągając wartość 115,3 mln PLN. Jak rozpocząć swoją przygodę i wypromować sklep z ubraniami lub markę odzieżową?

Sytuacja w ecommerce

W 2019 r. ecommerce stanowił 26% całej branży modowej, w 2020 r. było to już  38%. Zgodnie z prognozami udział handlu online ma wzrosnąć do 56%, do 2025 r. (źródło: eMarketer, online revenue vs. total retail, apparel and accessories). Oznacza to, że obecnie niemal 4/10 osób dokonuje zakupów online, jednak jak pokazują badania McKinsey, 60% ścieżek zakupowych w branży fashion obejmuje sklepy internetowe. Co warto wiedzieć o marketingu marki odzieżowej?

Jak reklamować markę modową?

Najważniejszy jest dobrze przygotowany plan marketingowy

Podstawą, na której zawsze buduje się marketing marki odzieżowej, jest dobrze przygotowany plan. Przedsiębiorca, który chce wypromować swoją markę i zyskać więcej klientów, musi wiedzieć dokładnie: do kogo chce trafić z przekazem, jakie działania chce podjąć i jaki mają przynieść skutek. Nasze cele powinny być realizowane zgodnie z koncepcją SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound).

Kampania marketingowa w dobie tak dużej dywersyfikacji kanałów informacji z potencjalnymi klientami, jak ma to miejsce obecnie, jest niesamowicie złożona. Aby móc ją faktycznie zrealizować i aby przynosiła efekty, pierwszym krokiem powinno być przygotowanie planu marketingowego i strategii.

Szczególnym elementem jest projekt lejka konwersji. Jest to droga, jaką przechodzi klient od pierwszego kontaktu z informacją o marce, do kupna produktu. Na tej drodze jest kilka etapów, na których klient podejmuje decyzje. Dobrze zaprojektowany lejek pozwala na przewidzenie z dużym prawdopodobieństwem, w jakim stopniu prowadzone działania reklamowe przyczynią się do zwiększenia zysków przedsiębiorstwa.

Więcej o lejku konwersji przeczytasz w poniższym linku:
https://warszawskagm.pl/blog/jakie-zasoby-marketingowe-wykorzystac-na-kazdym-z-etapow-lejka-konwersji/

Branding marki odzieżowej

Branding to ogół działań, których nadrzędnym celem jest zbudowanie marki. W branży odzieżowej kluczowa jest estetyka. Dobrym pomysłem może być nawiązanie współpracy z ciekawym projektantem, który pomoże stworzyć coś wyjątkowego, łatwo rozpoznawalnego, pośród wielu dostępnych na rynku produktów.

Przygotowując całą koncepcję marki nie można zapomnieć również o unikalnej propozycji sprzedaży (ang. unique selling proposition). USP to pewnego rodzaju nadrzędna wartość, określająca i definiująca wyjątkowość naszego produktu, pozwalająca wyróżnić się mu na tle pozostałych ofert w danej branży.

Więcej o USP przeczytasz tutaj:
https://warszawskagm.pl/blog/usp-unikalna-propozycja-sprzedazy/

Sprzedaż ubrań w Internecie

Jak wspomnieliśmy na początku, udział handlu online w branży fashion zwiększa się każdego roku. Pokazują to wyraźnie znane marki odzieżowe, które mają swoje sklepy stacjonarne, ale coraz większy procent ich zysków pochodzi właśnie ze sprzedaży w sieci. Sklep internetowy powinien już od samego wejścia zachęcać do zapoznania się z kolekcją. Ważna jest łatwa i intuicyjna nawigacja po stronie oraz koszyku zakupowym. Doświadczenie pokazuje, że konsumenci zazwyczaj nie mają ochoty szukać produktów na stronach, które „stawiają opór”. Nie mniej ważne są wysokiej jakości zdjęcia. Ubranie musi po prostu wyglądać dobrze. Niezłym pomysłem może być zatrudnienie jako modeli znanych osób – co pozytywnie wpłynie na zaufanie do marki.

Reklama w Google i pozycjonowanie strony

Jeżeli sklep ma działać w sieci i przynosić zyski, to strona musi być widoczna w wyszukiwarkach. W Polsce korzysta się przede wszystkim z Google, który w ciągu jednej minuty obsługuje globalnie około 3,8 milliona zapytań. Dlatego witryna powinna pojawiać się na liście wyników wyszukiwania możliwie jak najwyżej pierwszej strony. Działania, które pozwalają to osiągnąć to linkbuilding i optymalizacja (dziłania on-site oraz off-site).

Widoczność strony można zwiększyć również dzięki płatnym kampaniom, na przykład Google Ads, reklamom produktowym w wyszukiwarce, czy narzędziom takim jak Wizytówka Google Moja Firma. Google ADS pozwala również realizować remarketing. Usługa ta polega na tym, że Google prezentuje powtórnie właściwie dobrane reklamy internautkom i internautom, którzy już byli na stronie sklepu, ale nie zdecydowanie się na zakup.

Więcej o promocji sklepu w Google znajdziesz w poiższym linku:
https://warszawskagm.pl/blog/jak-wypromowac-strone-w-google/

Reklama w czasopismach i serwisach modowych

Drukowane czasopisma i serwisy modowe wciąż cieszą się wielką popularnością, a jeszcze w 2016 roku stanowiły fundament reklamy w branży fashion. Wykorzystanie ich w swojej strategii może przynieść wiele korzyści. Warto zaangażować uzdolnionego autora i zlecić mu stworzenie serii ciekawych, dobrze napisanych artykułów sponsorowanych, które mają większą szansę trafić do czytelników i czytelniczek. Dobrej jakości content marketing można realizować także w obrębie własnej strony, tworząc zakładkę „blog”. Treści z bloga idealnie nadadzą się do social mediów.

Moda lubi treści, szczególnie gdy opatrzone są wysokiej jakości zdjęciami. Jak wskazuje Kapost – 70% konsumentów woli poznawać modę poprzez artykuły niż reklamy.

Social media

Social media to druga rzeczywistość. Dosłownie. Dla coraz większej grupy osób nawet bardziej rzeczywista, niż prawdziwy świat. W social mediach można pracować, budować relacje społeczne i robić zakupy. Marketing marki modowej absolutnie nie może więc ich pomijać. Obecność na Facebooku, Instagramie czy TikToku pozwala na nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z klientami i klientkami. Warto też zwrócić uwagę na możliwość prowadzenia tam sprzedaży. Płatne kampanie na Facebooku pozwalają na bardzo precyzyjne targetowanie – reklama trafi dokładnie tam, gdzie ma największą szansę zadziałać.

Świetnym pomysłem zrealizowanym przez TopShop, a następnie H&M i Burberry było transmitowanie wirtualnych pokazów mody, które umożliwiały widzom kupowanie ubrań prosto z wirtualnego wybiegu.

Influencer marketing

Angażowanie influencerów w reklamę producentów odzieży ma już za sobą długą tradycję. Pytanie, czy w dzisiejszych czasach, w których ilość internetowych idoli jest tak duża, że na zjawisko to wydaje się coraz bardziej rozmyte, ma jeszcze jakikolwiek sens. Jak najbardziej tak! Trzeba jednak dobrze ich wybrać. Odbiorcy danego influencera/-ki powinni dokładnie odpowiadać naszej grupie docelowej.

Newsletter

Sposobem na nawiązanie komunikacji z klientem jest też newsletter. Wystarczy uzyskać od niego adres e-mail i zgodę na przesyłanie materiałów. Dlaczego to takie ważne? Zapisanie się do newslettera pozwala poczuć się częścią większej całości, którą jest społeczność związana z firmą. Aby to osiągnąć, trzeba jednak coś zaoferować – najlepiej coś, czego nie dostają inni. Informacje o zbliżających się promocjach, czy kody rabatowe z całą pewnością sprawdzą się doskonale. Newsletter mailowy nadal przynosi największe zwroty z inwestycji – 73% respondentów badania SaleCycle ocenia ten kanał jako doskonały, dzięki dużej możliwości personalizacji marketingu oraz trafianiu do najbardziej osobistej przestrzeni internetu – skrzynki email.

Programy partnerskie

Nie można też bagatelizować możliwości, jaką są programy partnerskie. Jest to właściwie sposób reklamy, który wymaga najmniej wysiłku. W najprostszej wersji wygląda to tak, że osoba biorąca udział w programie otrzymuje specjalny, personalny link. Jeżeli ktoś wejdzie do sklepu z tego linku i dokona zakupu, to pewien procentu zysku wędruje na konto partnera (osoby polecającej). To po stronie partnera leży cała promocja i wymyślanie kreatywnych sposobów na przyciągnięcie jak największej ilości osób.

Kampanie PR i CSR

W ostatnim czasie coraz większe znaczenie mają kampanie PR, szczególnie te, które uwzględniają CSR firmy. Duże znaczenie ma zaangażowanie w kampanie społeczne. Najlepsze strategie PR często skonstruowane są w taki sposób, by pokazać, że nie chodzi tylko o sprzedaż, ale wartości jakimi kieruje się marka. Duże znacznie przykłada się do społecznej odpowiedzialności biznesu i jego wpływu na kształtowanie postaw wśród konsumentów. Kampanie CSR marek odzieżowych często odnoszą się do kwestii środowiskowych i ważnych problemów społecznych. To dobry trend, szczególnie gdy spojrzymy na badania przeprowadzone przez Princeton University, które jasno wskazują, że branża fashion jest odpowiedzialna za większą emisję dwutlenku węgla niż wszystkie loty międzynarodowe i transport morski.

Według badania McKinsey 67% ankietowanych konsumentów uważa, że ​​stosowanie zrównoważonych materiałów jest ważnym czynnikiem zakupowym, a 63% uważa zrównoważony rozwój marki za istotny czynnik zakupowy.

Działanie na tej samej płaszczyźnie wartości co nasi odbiorcy jest kluczowe. Społeczna odpowiedzialność biznesu to przyszłość w wielu branżach. Doskonałym przykładem jest zaangażowanie się marek modowych w tzw. Pride Month, podczas którego można okazać wsparcie dla wykluczonej społeczności LGBT. Świetne kampanie w tej dziedzinie, w ubiegłym roku zorganizowała np. marka Kubota oraz Many Mornings, o czym więcej dowiecie się w poniższym artykule:
https://warszawskagm.pl/blog/pride-month-w-komunikacji-marketingowej/

Kampanie Viralowe

Kampanie viralowe czyli takie, które internauci sami podają dalej są doskonałym pomysłem na marketing w branży fashion. Planujmy je jednak ostrożnie, aby nie osiągnąć odwrotnego rezultatu niż zamierzony. Słynna reklama viarlowa, w której dziewczyna z USA poszukiwała Wojtka z Polski powinna być dla wszystkich przestrogą, aby takie kampanie były dobrze przemyślane i nie spowodowały, że internauci poczują się oszukani.

Customer Service

Według badań Salesforce 89% konsumentów chętniej dokona kolejnego zakupu ze względu dobrą obsługę klienta, a prawie 60% konsumentów twierdzi, że dobra jakość customer service ma kluczowe znaczenie dla poczucia lojalności wobec marki. To niezwykle ważny czynnik dla pomyślności rozwoju i skalowania biznesu modowego, o czym więcej się dowiesz w poniższym linku:
https://warszawskagm.pl/blog/customer-service-fakty-i-statystyki-ktore-zmienia-twoje-podejscie-do-klienta/

Reklama w telewizji

Reklama w telewizji może się wydawać doskonałym rozwiązaniem dla marek, które dysponują większym budżetem. W 2020 roku statystyczny Polak dziennie spędzał przed telewizorem średnio 4 godziny, 20 minut. Jest to czas kiedy z łatwością dotrzemy do odbiorców z przekazem reklamowym – szczególnie na kanałach tematycznych (jak np. TVN Style, Fashion TV, czy Polsat Café), oraz w okolicy programów takich jak Top Model, Związki z modą, Między nami kobietami czy Gwiazdy na dywaniku. Reklama telewizyjna wcale nie musi być niezwykle droga – kupując ją z nami możesz liczyć na duże zniżki i zamówić banery sponsorskie czy reklamy w TV w cenie już od 150 zł! Zapytaj nas o szczegóły.

Chcesz wypromować swoją markę odzieżową lub sklep z ubraniami? Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1280 854 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.