W e-commerce coraz częściej stawia się na marki własne. Takie, które budowane są od zera przez ich właściciela, ale… bez zaplecza produkcyjnego. Wiele marek podbija rynki, pomimo tego, że ich właściciel nie stoi za produkcją. Formuła private label pozwala, aby każdy człowiek mógł stworzyć własną markę, bez konieczności organizowania zaplecza produkcyjnego. Jak to działa? Czym jest private label? Czy się opłaca?
Czym jest marka własna?
Podczas zakupów w dużych marketach na pewno widziałeś/-aś produkty, które można dostać tylko w jednej sieci sklepów i nie są one dostępne nigdzie indziej. Pewnie na ich opakowaniach znalazłeś/-aś też napis: „wyprodukowano dla…”. Są to właśnie produkty marek własnych, danych sieci handlowych. Nikt nie spodziewa się przecież, że Rossmann lub Biedronka mają swoje fabryki, w których produkują żywność, kosmetyki czy środki czyszczące. Produkty te są tworzone w wyspecjalizowanych fabrykach przez doświadczonych producentów, ale są oznaczone logo zleceniodawcy. W ten sposób producent pozostaje w cieniu, a produkty są sprzedawane pod zupełnie nową marką.
To rozwiązanie, które nie jest zarezerwowane wyłącznie dla wielkich graczy. Coraz więcej producentów zdaje sobie sprawę, że współpraca na zasadzie private label lub white label jest dla nich opłacalna i zwiększa szansę na zdominowanie rynku, więc decyduje się na podjęcie jej nawet z początkującymi przedsiębiorcami. To też świetna okazja dla wszystkich, którzy marzą o własnej marce, ale nie mają środków finansowych, by stworzyć dla niej zaplecze produkcyjne.
Zalety posiadania marki własnej
- Pełna kontrola nad marką – właściciel marki decyduje o tym, jak będzie wyglądał ostateczny produkt. To on decyduje jaki będzie branding, strategia komunikacji marki i jak będzie zorganizowana logistyka związana ze sprzedażą (swoboda zawierania umów dystrybucyjnych). Dzięki temu produkt może zdecydowanie wyróżniać się na tle konkurencji, a właściciel w pełni zarządzać kierunkiem rozwoju marki.
- Wysoka zdolność adaptacji – mniejsze marki mogą szybciej odpowiadać na potrzeby rynku. Mała marka może reagować na potrzeby swoich klientów oraz klientek i wprowadzać w krótkim czasie produkty, które są przez nich poszukiwane. Duża firma każde swoje działanie musi poprzeć odpowiednimi badaniami, testami oraz decyzjami na wielu szczeblach, aby mieć pewność, że zapotrzebowanie jest na tyle duże, by opłacało się rozpocząć produkcję.
- Kontrola produktu – właściciel marki sam nie produkuje towarów, ale ma kontrolę nad produktem i stanem magazynowym. Może on wpływać na skład i jakość produktu, który będzie sprzedawał pod swoją etykietą.
- Kontrola nad marżą – właściciel marki może też decydować o cenie produktu. Zmieniając jego skład, jakość czy opakowanie, ma on bezpośredni wpływ na to, ile będzie kosztował finalny produkt. Może on też kontrolować jego rentowność, czego w dużym stopniu nie doświadczy, decydując się na ecommerce polegającym na odsprzedaży produktów z hurtowni.
Wady posiadania marki własnej
- Zależność od producenta – skoro produkcja leży w rękach zewnętrznego podmiotu, to do współpracy powinno wybierać się tylko takich producentów, którzy mają już ugruntowaną pozycję i nie trzeba obawiać się tego, że nagle zakończą swoją działalność lub ze względu na dużą ilość zleceń lub braki kadrowe, nie będą nadążać z uzupełnianiem stocku magazynowego. Producent powinien zapewnić również wsparcie w zakresie dokumentacji, rejestracji produktów czy uzyskaniu odpowiednich certyfikatów (dotyczy wybranych kategorii produktów np. certyfikat CE dla zabawek, czy zgłoszenie w GIS suplementu diety).
White label a private label – jaka jest różnica pomiędzy nimi?
Różnica pomiędzy white label a private label jest niewielka, ale bardzo znacząca. W pierwszym przypadku otrzymujesz produkt bez etykiety. Twoim dodatkowym zadaniem jest więc jego właściwe opisanie oraz konfekcjonowanie. Możesz to zlecić innym firmom, ale nie zmienia to faktu, że jest to dla Ciebie dodatkowy obowiązek. W przypadku private label otrzymujesz od producenta gotowy produkt, powstały pod Twoją marką.
Jakie produkty najczęściej powstają w formule private label?
Jednymi z najczęściej produkowanych towarów w formule private label są suplementy diety, kosmetyki (kremy, perfumy, mydła, żele, szampony, sera), olejki eteryczne oraz olejki CBD, świece, akcesoria do telefonów, akcesoria do fitness, akcesoria ogrodowe, obuwie, ubrania, okulary, gry i zabawki oraz produkty spożywcze – słodycze, alkohole i przetwory.