Podział rynku telewizyjnego w Polsce i oglądalność kanałów

Kampanię reklamową w telewizji cechuje przede wszystkim dobry spot reklamowy – taki, który przyciąga uwagę, wzbudza zainteresowanie, wywołuje emocje i w efekcie skłania do zakupu. Aby reklama wygenerowała jak największy zysk, należy – równie mocno co na aspektach wizualnych i przekazie – skupić się na dobraniu odpowiednich pór i miejsc jej emisji. W zależności od tego, jaki produkt reklamujemy i kto stanowi naszą grupę docelową, rozsądniejszym wyborem może okazać się przerwa w nadawaniu popularnego serialu niż transmisji meczu piłki nożnej. 

Wskaźniki popularności TV

Według danych pochodzących z badania przeprowadzonego przez firmę Nielsen Media Research, opracowanych przez Departament Monitoringu KRRiT, w I kwartale bieżącego roku statystyczny Polak na oglądanie telewizji poświęcił 4 godziny 21 minut dziennie. 

Dzięki badaniom telemetrycznym (o których pisaliśmy tutaj) możemy uzyskać szczegółowe informacje o stanie rynku telewizyjnego, z podziałem na poszczególne programy, analizując różne wskaźniki pomiaru. Jednak zanim opowiemy o wynikach oglądalności poszczególnych kanałów TV, powiedzmy o wskaźnikach czyli SHR i AMR.

Czym jest SHR i AMR?

SHR lub też SHR% – to udział widowni danego kanału w rynku telewizyjnym (ang. Audience Share) czyli odsetek widzów, którzy oglądali dany program w stosunku do wszystkich widzów oglądających w danym okresie telewizję. 

AMR – (ang. Average Minute Rating) to średnia oglądalność minutowa – wskaźnik opisujący średnią wielkość widowni oglądającej konkretną audycję lub program telewizyjny w dowolnie określonym odcinku czasu.

Popularność kanałów telewizyjnych w Polsce (2022r.) – gdzie warto się reklamować?

Na pierwszym miejscu niezmiennie, w stosunku do I kwartału roku 2021, pozostała telewizja TVP1 z wynikiem 8,19%. Drugie miejsce, także bez zmian, zajął Polsat  – 7,58%, z kolei TVN wspiął się na pozycję trzecią z wartością 7,03%. TVP2 zanotowała spadek o jedno oczko – 7,02%, natomiast miejsce piąte i szóste przypadły kanałom informacyjnym – TVN24 (5,96%) i TVP INFO (5,78%). 

Na pierwszych dwadzieścia pozycji uwzględnionych w zestawieniu aż 15 stanowiły programy NTC tj. Naziemnej Telewizji Cyfrowej. Pozostałe 5, nadawane drogą satelitarną i kablową, to TVN24, TVP Seriale, Polsat 2, TVN24 BiS, Polsat News.

Analizując najświeższe dane Nielsena z września 2022 roku, na czele rankingu oglądalności uplasowała się TVP1 z wynikiem 508 563 AMR. Kolejne miejsce zajęła TVP2, awansując z poprzednio zajętego miejsca czwartego, osiągając 420 057 AMR. Najniższy stopień podium, z niewielką stratą do poprzednika, dopełnił Polsat – 420 018 AMR. Czwarte miejsce należało do stacji TVN z wynikiem 415 510 AMR. Pierwszą piątkę zamknął natomiast TVN24 – 329 302 AMR.

Oglądalność telewizji w Polsce w grupie komercyjnej

Nieco inaczej kształtuje się ranking w komercyjnej grupie wiekowej 16-49, co warto wziąć pod uwagę w zależności od reklamowanego produktu i zdefiniowanej grupy docelowej. Liderem w tej kategorii wiekowej okazał się TVN – 186 215 ARM, następnie Polsat – 151 438 AMR i TVP2 – 113 300 AMR. TVP1 poza podium, na miejscu czwartym, z wynikiem 110 481 AMR. Pozycję piątą objął z kolei TVN7, który w ogólnym rankingu trafił na miejsce ósme. TVN7 osiągnął oglądalność 75 538 AMR.

Jakie audycje gromadzą najwięcej widzów?

Od stycznia do marca 2022 roku największym zainteresowaniem telewidzów cieszyły się audycje wyemitowane przez TVP1, zajmując 11 z 20 pierwszych pozycji. Hitem oglądalności tej stacji był niewątpliwie mecz pomiędzy reprezentacją Polski i Szwecji o awans do Mistrzostw Świata w piłce nożnej. Transmisję obejrzało ponad 4,56 mln widzów, jednocześnie dając wynik 35,35% SHR. 

Drugim najchętniej oglądanym programem okazał się serial “M jak Miłość”, a konkretniej odcinek emitowany 11 stycznia. Serial goszczący na antenie TVP2 od 2000 roku wciąż znajduje się w czołówce pod względem oglądalności – tego dnia przed telewizorami zgromadził 3,81 mln osób (SHR 29,69 proc. udziału).

Wśród czołówki znalazł się również reprezentant TVN – 23 stycznia “Fakty” obejrzało 3,26 mln widzów, SHR% wyniósł 23,70%. Czwartą i piątą pozycję rankingu zajęły programy emitowane przez TVP1 – “Wiadomości” z wynikiem niemal 3,03 mln widzów (audycja z dnia 27 lutego) oraz transmisja skoków narciarskich podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie (wydarzenie transmitowane 6 lutego), która zebrała 3 mln oglądających. 

Na miejscu szóstym pod kątem oglądalności uplasowała się audycja TVN – koncert “Razem z Ukrainą”. Charytatywny koncert zorganizowany w szczytnym celu obejrzało 2,8 mln Polaków. 

Interesuje Cię reklama w telewizji?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1280 853 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.