Reklama i marketing łodzi, jachtów i skuterów wodnych

Marketing łodzi i jachtów – jak je reklamować?

Polska zajmuje wysoką pozycję zarówno na europejskim, jak i światowym rynku produkcji jachtów oraz innych rekreacyjnych oraz sportowych jednostek pływających. Główną specjalizacją polskich stoczni są jachty motorowe do 9 metrów. Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, roczna produkcja jachtów motorowych i żaglowych w Polsce wynosi ok. 22 tysięcy jednostek, z czego zdecydowana większość (95%) trafia poza granice kraju. Głównymi kierunkami eksportu polskich towarów w tej branży są Niemcy, Francja, Holandia oraz USA, niemniej jednak licznymi odbiorcami polskich jednostek są również obywatele Turcji, Rosji, Kanady, Australii, Chin, Japonii, Tajlandii i krajów Bliskiego Wschodu.

Tak duże zainteresowanie polskimi jachtami pozwoliło na osiągnięcie wartości eksportu na poziomie 2 mld złotych w 2020 roku. Tym samym był to wzrost o 400 mln w stosunku do roku 2018. Pozycji Polski, jako jednego z liderów produkcji tej grupy towarów, nie zachwiała nawet pandemia. W okresie od stycznia do września ubiegłego roku, eksport osiągnął o 38% wyższą wartość niż w tym samym okresie w roku 2019, co podkreślają eksperci z PIE. Na imponujące wyniki i dobrą reputację w branży pracuje około tysiąca polskich firm, zatrudniających niemal pięćdziesiąt tysięcy pracowników.

Marketing dóbr luksusowych

Jachty cieszą się stale rosnącą popularnością. W opublikowanym przez KPGM raporcie “Rynek dóbr luksusowych w Polsce” wykazano, że rok 2020 był dla sektora jachtów bardziej łaskawy w porównaniu z innymi segmentami rynku dóbr luksusowych.

Prowadzenie działań reklamowych w tym sektorze wymaga jednak opracowania odmiennych strategii, w porównaniu do produktów skierowanych do szerszego grona konsumentów. W przypadku dóbr luksusowych marketing oparty jest o model 8P, czyli performance (skuteczność), pedegree (rodowód), paucity (ograniczenie dostępu), persona (osobowość marki), public figure (osoba publiczna), placement (ulokowanie), public relations (kontakty z otoczeniem) i pricing (wycena).

Aby zaplanować działania marketingowe dla firmy produkującej łodzie i jachty, należy w pierwszej kolejności dobrze zrozumieć potrzeby i oczekiwania wzorcowego klienta, określonego personą marketingową.

Strona internetowa

Rozpoczynając marketing łodzi i jachtów, absolutną podstawą jest stworzenie profesjonalnej strony internetowej. Klienci dóbr luksusowych dużą wagę przywiązują do estetyki i wyglądu produktów, dlatego też strona internetowa powinna być stworzona zgodnie z tą myślą przewodnią. Witryna musi zawierać wyraźne zdjęcia łodzi z zewnątrz oraz zastosowanych rozwiązań wewnątrz, najlepiej z różnych perspektyw, aby potencjalny klient mógł dokładnie zapoznać się ze wszelkimi istotnymi detalami.

Istotnym aspektem są również umieszczone na stronie treści. Teksty widoczne na stronie powinny oddziaływać na emocje, a jednocześnie dostarczać kompleksowej wiedzy na temat oferowanych przez firmę produktów. Dobrym pomysłem jest dodanie opisów z dokładną specyfikacją tj. wymiarami łodzi, mocą silnika, zastosowanymi technologiami i użytymi do produkcji materiałami.

Biorąc pod uwagę odsetek sprzedaży polskich łodzi i jachtów na rynki zagraniczne, koniecznością jest wprowadzenie na stronie kilku dodatkowych wersji językowych (np. niemieckiej, angielskiej, francuskiej i rosyjskiej). Z tak przygotowaną witryną mamy szansę pozyskać o wiele więcej klientów.

Pozycjonowanie

Aby klienci mogli zapoznać się z ofertą firmy poprzez informacje zamieszczone na witrynie internetowej, niezbędne jest osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google. Obecność firmy na pierwszej stronie wyników wyszukiwań to najlepszy sposób na zbudowanie wiarygodności i wpłynięcie na postrzeganie marki. Wysoka pozycja w Google znacząco zwiększa szanse na nawiązanie kontaktu przez potencjalnych klientów, a w rezultacie – nabycie przez nich produktów.

Strategia SEO, realizowana dla firmy zajmującej się produkcją i sprzedażą jachtów oraz łodzi, musi opierać się zarówno o działania on-site, jak i off-site. Do działań on-site, czyli pozycjonowania na stronie, zaliczamy takie kwestie jak dobór słów kluczowych, optymalizację treści, obrazków i kodu. Działania off-site, inaczej pozycjonowanie na zewnątrz, to w głównej mierze pozyskiwanie wartościowych linków do zewnętrznych serwisów wysoko indeksowanych w Google.

Witryna internetowa powinna więc zostać zaprojektowana i prowadzona w taki sposób, aby samoistnie generować jak najlepsze wyniki. Proces budowania pozycji strony w ten sposób jest jednak długofalowy i warto wspomóc go wszelkimi dostępnymi metodami.

Content marketing – firmowy blog

Jednym z rozwiązań na poprawę widoczności firmy w sieci jest postawienie na budowanie wartościowego contentu za pomocą firmowego bloga. Regularne publikowanie treści o tematyce branżowej to świetny sposób na rozprzestrzenienie informacji o marce i budowanie jej wizerunku w charakterze eksperta.

Wpisy pojawiające się na blogu mogą dotyczyć zróżnicowanej tematyki, aby stanowiły interesujące źródło informacji. Wśród nich możemy wyróżnić poradniki, informacje o nowościach, wywiady z postaciami związanymi z branżą łodzi i jachtów, relacje z targów czy informacje o uzyskanych nagrodach i otrzymanych wyróżnieniach.

Artykuły sponsorowane

Istotnym elementem działań związanych z marketingiem łodzi i jachtów jest tworzenie artykułów sponsorowanych. W odróżnieniu do wpisów umieszczanych na łamach własnego bloga, ich miejscem publikacji są zewnętrzne serwisy. Celem artykułów jest reklama marki lub konketnego oferowanego produktu, wzmocnienie wizerunku eksperta w swojej dziedzinie, a także generowanie naturalnego ruchu na stronie. Należy jednak pamiętać aby artykuły zostały zamieszczone na zaufanych, poczytnych i dopasowanych do tematyki tekstu stronach.

Reklama w Google

Chcąc uzyskać przewagę nad konkurencją – jeśli wziąć pod uwagę widoczność w wyszukiwarce – warto skorzystać z reklamy płatnej, oferowanej przez Google. Google Ads dostarcza rozwiązania, których główną zaletą jest dotarcie do potencjalnych klientów w naprawdę szybkim tempie. W odróżnieniu od pozycjonowania naturalnego, na efekty nie musimy czekać nawet kilku miesięcy. Korzystając z płatnej reklamy Google Ads rezultaty widoczne są natychmiast.

W ramach reklamy Google Ads mamy do wyboru kilka różnych form promocji. W przypadku kampanii dotyczącej łodzi i jachtów dobrze sprawdzi się reklama tekstowa, czyli odnośnik do witryny wyświetlający się na samej górze wyników wyszukiwań oraz reklama display, czyli komunikaty w formie graficznej lub wideo, zawierające link przekierowujący do strony docelowej.

Obecność w mediach społecznościowych

W budowaniu strategii marketingowej łodzi i jachtów nie można pominąć obecności marki na portalach społecznościowych. Media społecznościowe, głównie Facebook, Instagram, LinkedIn i Twitter, to miejsca, gdzie potencjalni konsumenci nie tylko lubią spędzać czas wolny, ale również platformy wykorzystywane przez nich w codziennej pracy. Oznacza to, że działając w social mediach mamy do dyspozycji naprawdę wiele okazji aby zakomunikować swoją pozycję i wypromować oferowane przez firmę usługi.

Wykorzystywanie mediów społecznościowych w celach reklamowych stanowi poświadczenie autentyczności marki i jest doskonałym sposobem na komunikowanie się z odbiorcami. W czasach, kiedy niemal wszystkie firmy zaznaczają swoją obecność w Internecie, należy wyróżnić się sposobem komunikacji, aby przyciągnąć rozproszoną uwagę odbiorców. W przypadku dóbr luksusowych, takich jaki jachty i łodzie, nie możemy postępować w sposób schematyczny i promować wyłącznie sam produkt. Aby firma wniosła realną wartość do społeczności, warto postawić na komunikację skupioną na historii marki i jej wartościach. Tego typu działania oddziałują na emocje i generują potrzebę dołączenia do elitarnego grona konsumentów.

Facebook Ads

Reklama płatna łodzi i jachtów na Facebooku może przynieść efekty, jednak kampania musi zostać dobrze przemyślana i zaplanowana. Niewłaściwy dobór grupy docelowej, do której skierowany będzie reklamowy komunikat, sprawi, że budżet przeznaczony na promocję zostanie przepalony bez wymiernych korzyści.

Chcąc sprawdzić czy z reklamą docieramy do odpowiednich internautów, potencjalnie zainteresowanych zakupem jednostek pływających, przydatna będzie instalacja Piksela Facebooka w kodzie strony. Piksel służy jako narzędzie analityczne, zbierające informacje o użytkownikach, którzy trafiają na naszą witrynę właśnie za pośrednictwem Facebooka. W planowaniu kampanii Facebook Ads warto jednak skorzystać z doświadczonej agencji marketingowej.

Kanał w serwisie YouTube

Z reklamą łodzi i jachtów możemy wyjść również dalej, poza klasyczne profile w mediach społecznościowych. W tej branży dobrze sprawdza się firmowy profil w serwisie YouTube. Za pomocą dobrych jakościowo wideo możemy w bardziej dokładny sposób przedstawić swoje produkty. Statyczne zdjęcia zamieszczone na stronie internetowej nie zawsze oddają rzeczywisty wygląd oferowanych łodzi i jachtów. Profesjonalnie nagrany i zmontowany film stanowi świetne narzędzie marketingowe.

Jeśli planowane jest umieszczenie napisów na filmie bądź dodanie komentarza lektora, tak samo jak w przypadku witryny internetowej, dobrze jest pomyśleć przynajmniej o wersji anglojęzycznej, skierowanej do klientów spoza Polski.

Targi i wystawy jachtowe

Sposobem na pozyskanie klientów w sektorze zajmującym się produkcją łodzi i jachtów są licznie targi, odbywające się nie tylko na terenie kraju, ale także arenie międzynarodowej. Prezentacja marki na tego typu wydarzeniach pozwala na zaprezentowanie oferty w pełnej krasie, zbudowanie zaufania i wizerunku dobrego partnera handlowego. Targi i wystawy jachtowe stanowią również instrument public relations, co w marketingu dóbr luksusowych odgrywa sporą rolę.

Aby podkreślić swoją pozycję rynkową należy zadbać nie tylko o oprawę stoiska, ale również doświadczony zespół sprzedaży, gotowy by odpowiedzieć na wszystkie ewentualne pytania potencjalnych klientów. Relację z wystawy i targów warto zrelacjonować na firmowym blogu oraz mediach społecznościowych bądź przy pomocy filmu promocyjnego na YouTube.

Salon ekspozycyjny

Biorąc pod uwagę fakt, jak duże znaczenie w procesie zakupu produktów luksusowych odgrywa oprawa graficzna, nie możemy zapomnieć o punktu styku klienta z marką tj. salonie ekspozycyjnym. To tu znajdują się łodzie gotowe do odbioru, która można obejrzeć na miejscu oraz biuro sprzedaży, gdzie finalizowana jest transakcja. Istotna jest nie tylko lokalizacja salonu, jego wystrój i zapach, ale także obsługa, która musi spełniać możliwie najwyższe standardy. Wizerunek kształtowany w Internecie musi być spójny z tym, co prezentujemy w punkcie stacjonarnym.

Ambasador marki

W działania promocyjne warto zaangażować postać ambasadora marki, którego nadrzędną rolą jest wpływanie na jej pozytywny wizerunek. Aby reklama z wykorzystaniem obecności ambasadora wypadała autentycznie, w przypadku łodzi i jachtów dobrze jest wykorzystać osobę publiczną, która osobiście weszła w posiadanie danego produktu. W przypadku luksusowych łodzi i jachtów w roli ambasadora często angażowane są postacie ze świata sportu.

Zastanawiasz się jak wypromować swoją markę łodzi, jachtów czy skuterów wodnych?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1280 853 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.