W każdym mieście można bezproblemowo znaleźć wiele kawiarni, ale nie wszystkie mogą pochwalić się dużym ruchem. To z kolei przyczynia się do mniejszych utargów, czyli niesatysfakcjonujących przychodów. Niektórzy właścicieli lokali muszą liczyć się wręcz ze stratami finansowymi, dokładając do swojego biznesu, aby utrzymać się na rynku. Konkurencja rośnie z roku na rok, dlatego koniecznością staje się zainwestowanie w reklamę, która pozwoli się przez nią przebić i stać się miejscem modnym i chętnie odwiedzanym. Skuteczny marketing kawiarni umożliwia budowanie pozytywnego wizerunku, wzrost rozpoznawalności marki i przywiązania do miejsca. Wszystko to przekłada się na lepsze wyniki sprzedażowe, czyli na większe zyski.
Reklama kawiarni jeszcze przed jej otwarciem
O promowaniu swojej kawiarni należy pomyśleć jeszcze przed jej otwarciem. Świetną opcją w przypadku tej branży jest marketing szeptany, czyli obecność od samego początku na grupach i forach lokalnych. Nikt nie lubi nachalnej reklamy, która może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Zdecydowanie korzystniej będzie rozpocząć z marketingiem szeptanym, wykorzystując do tego nie tylko tak zwaną pocztę pantoflową, ale też media online. Istotne będzie to, aby zacząć jak najwięcej mówić o swojej kawiarni, co przełoży się na wzrost świadomości marki, wzbudzi zaciekawienie i zachęci do przyjścia. Nie trzeba podszywać się pod kogoś innego w postach, ale pisać w pierwszej osobie, mówić o otwarciu swojego lokalu i zapraszać do jego odwiedzenia.
W biznesie świetnie sprawdza się storytelling, dlatego warto sprecyzować mocne strony i charakterystyczne cechy swojej kawiarni, po czym opowiedzieć o tym. Reklama w formie opowieści, pisana językiem korzyści, w interesujący sposób zawsze będzie efektywna. Mając ciekawą historię, warto zainteresować nią media, łącznie z gazetą ogólnopolską. Działania PR należy wzmocnić reklamą w prasie, na blogach i na stronach internetowych. Warto też wykorzystać marketing tradycyjny, łącznie z kolportażem ulotek i rozklejaniem plakatów zapraszających na otwarcie lokalu.
Jak skutecznie reklamować kawiarnię?
Po otwarciu kawiarni, istotne będzie to, aby budować jej pozytywny wizerunek, przyciągnąć gości. Warto regularnie organizować eventy, informować o tym media lokalne i społecznościowe. Wydarzenia w tego typu lokalach przyciągają coraz więcej osób, które mogą stać się stałymi klientami i polecić go innym. Możliwości jest wiele – tematyczne promocje, degustacje, spotkania z ciekawymi osobami, wieczory poetyckie, seanse filmowe itd. O organizowanych wydarzeniach obowiązkowo trzeba poinformować z wyprzedzeniem na Facebooku i w prasie lokalnej. Można też ogłosić konkurs związany z wydarzeniem, zachęcając do zapraszania kolejnych osób.
Godnym polecenia sposobem na reklamę kawiarni jest współpracowanie z instytucjami lokalnymi, czyli podjęcie współpracy barterowej. Wystarczy stworzyć niebanalne reklamy, po czym przedstawić je okolicznym firmom nastawionym na zbliżoną grupę docelową. Klienci bardzo cenią sobie programy lojalnościowe, dzięki czemu czują się docenieni i skłonni do ponownego skorzystania z oferty. Działa tutaj efekt przywiązania i wdzięczności. Można wprowadzić kartę rabatową dla stałych klientów, czy pieczątki. Warto też zaangażować się w lokalnej społeczności, co z pewnością zostanie pozytywnie odebrane przez klientów.
Sprawdzone sposoby na promowanie swojego lokalu
Każdej kawiarni przyda się efektowny baner reklamowy, który będzie przyciągał wzrok już z daleka, co pozwoli na wyróżnienie lokalu na tle pozostałych budynków. Zdecydowanie łatwiej będzie znaleźć kawiarnię, czyli stać się bardziej widocznym. Jest to sposób na pozyskanie klientów nie tylko okolicznych, ale też przyjezdnych, którzy nie znają miasta, a chcieliby uraczyć kubki smakowe pyszną kawą. Poleganie wyłącznie na adresie i mapach Google nie zawsze przynosi oczekiwane efekty i nadal mogą wystąpić problemy ze znalezieniem lokalu. Jeśli zostanie dobrze oznaczony, nie będzie szans na przeoczenie go przez przechodniów.
Ogromne możliwości daje marketing internetowy, zaczynając od stworzenia firmowej strony www. Stanie się ona wizytówką lokalu. Można ją dowolnie rozbudowywać, prezentować i sprzedawać za jej pomocą produkty. Warto wzbogacić ją także o blog firmowy, kreując wizerunek eksperta w dziedzinie kaw, koktajli, ciast itp. Za pomocą rzetelnie prowadzonego bloga możliwe staje się budowanie zaufania do marki i usług.
Zadbać należy również o optymalizację strony i jej skuteczne pozycjonowanie. Nie można zapomnieć o reklamie w Google, czyli utworzeniu profilu w Google Moja Firma, czy płatnych reklamach Google Ads. Ze względu na ogromną popularność mediów społecznościowych, warto prowadzić aktywnie profil na Facebooku i Instagramie, oraz zainwestować w lokalne kampanie płatne.
Za pomocą zdjęć można silnie oddziaływać na zmysły, wzbudzać zainteresowanie i zachęcić do odwiedzenia kawiarni. Facebook to świetne narzędzie do prowadzenia dialogu z gośćmi, miejsce do umieszczenia oferty. Na Instagramie warto zaprezentować wnętrze swojego lokalu i zareklamować produkty. Pamiętajmy o odpowiednich hasztagach oraz oznaczeniu lokalizacji. Społeczność możemy aktywizować również wchodząc w interakcje z osobami oznaczającymi się w okolicy kawiarni.