Wypromowanie muzyka i stworzenie wokół niego zaangażowanej społeczności wymaga przygotowania dokładnego planu i wdrożenia strategii. Każdy muzyk tworzy swoje dzieła dla odbiorców, nie dla samego siebie, wkładając w swoją pracę wiele osobistych emocji. Dotarcie do słuchaczy na początkowej drodze nie zawsze jest łatwe, dlatego też dla artystów tak ważne jest stworzenie dobrej strategii marketingowej i produkcyjnej. Podobnie ważny jest marketing i reklama, by wypromować studio nagraniowe, czy usługę mix i mastering. Jak realizować zatem promocję w branży muzycznej?
Czym jest marketing muzyczny?
Sam talent i dobra organizacja różnego rodzaju technicznych kwestii powiązanych z organizacją produkcji nie wystarczy to tego, by muzyk osiągną spektakularny sukces. Każdy artysta potrzebuje również dobrze zaplanowanego marketingu muzycznego. Dziś możliwości promowania są bardzo duże. Wykorzystuje się do tego celu przede wszystkim media społecznościowe (Facebook, Twitter czy Instagram). Dobrym środkiem promowania artystów są również najpopularniejsze na całym świecie cyfrowe platformy muzyczne, przede wszystkim takie jak Tidal, iTunes, Soundcloud czy Spotify.
Prowadzenie marketingu w sieci niesie ze sobą wiele korzyści. Nie tylko pozwala fanom czuć, że aktywnie uczestniczą w życiu swojego ulubionego twórcy, mogą się z nim również w ten sposób swobodnie komunikować. Media społecznościowe to idealny środek, wykorzystywany przez managerów czy same zespoły do budowania szumu i wzbudzania zainteresowania, co szczególnie opłacalne jest w przypadku artystów nieco zapominanych czy tych, którzy dopiero mają zamiar rozpocząć podbój rynku muzycznego.
Marketing mobilny, a marketing wideo
Dziś już niemal każdy posiada na własność przynajmniej jedno urządzenie mobilne, na którym odtwarza muzykę. Nic więc dziwnego w tym, że współczesne działania marketingowe (i to nie tylko te prowadzone w branży muzycznej), bardzo mocno się na tym skupiają.
Działania marketingu mobilnego pozwalają fanom uczestniczyć w różnych codziennych wydarzeniach z życia artysty, których wcześnie nie mogli być świadkami. Wystarczy zajrzeć np. na kanał w mediach społecznościowych muzyka czy grupy muzyków, aby odkryć coś nowego i interesującego, może nawet fragment nowej piosenki której jeszcze nikt nie słyszał?
Marketing wideo w funkcjonowaniu i promocji muzycznych artystów zaczyna pełnić coraz istotniejszą rolę. Dzięki funkcjonowaniu i dużej popularności, jaką cieszą się serwisy takie jak YouTube czy Vimeo, artyści mogą udostępniać ogrom wizualnych treści skierowanych do fanów, które niekoniecznie muszą być bezpośrednio powiązane z tworzoną przez nich sztuką. Jest to niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe, które pozwoliło już na wypromowanie wielu artystów.
O czym należy pamiętać, planując strategię marketingową na rynku muzycznym?
Marketing muzyczny jest zagadnieniem bardzo złożonym. Planowanie strategii marketingowej zawsze powinno być dokładnie przemyślane i uwzględniać kilka najważniejszych kwestii.
Target i dostosowanie komunikacji
Pierwszą i jedną z najważniejszych kwestii jest dowiedzenie się tego, kim są fani danego artysty, skąd pochodzą czy do jakiej grupy wiekowej się zaliczają. Taka wiedza znacząco ułatwi planowanie i dostosowanie wszelkich działań.
Każdy artysta chce mieć jak najszersze grono fanów, co jest naturalne. Jednakże nigdy nie powinien zapominać o tym, że ważne jest nie tylko pozyskiwanie nowych sympatyków, ale również dbanie o relacje z tymi, którzy już od dawna utożsamiają się z muzyczną twórczością artysty. Dlatego też pod żadnym pozorem nie powinien zaniedbywać relację z nimi – niezależnie od tego ilu artysta ma wielbicieli to właśnie oni, wierni i oddani jego muzyce są wyznacznikiem tego, czy muzyk osiągnie zamierzony sukces, czy też nie.
Artysta będąc w kontakcie z fanami może ich dobrze poznać oraz dowiedzieć się jakie są ich poglądy i ideały. Ważne żeby mówić tym samym językiem oraz odnosić się do istotnych dla nich wartości.
Social media
Jak wiadomo, media społecznościowe to obecnie jeden z najlepszy nośników w marketingu, i to nie tylko tym muzycznym. Dlatego też przy ustalaniu strategii promocji artysty na rynku muzycznym, nie może zabraknąć planów dotyczących prowadzenia kanałów w social mediach. W tym przypadku ustalając przebieg promocji, warto zwrócić uwagę na możliwości, jakie dają nie tylko płatne reklamy, ale również na hashtagi, grupy spotkań, wątki na Reddit’cie i Wykopie czy różnego rodzaju grupy na Facebooku.
Fani koncentrują się nie tylko na muzyce ulubionego artysty, ale również i na wielu aspektach, które niekoniecznie powiązane są z jego artystyczną twórczością. Dlatego też osoby zajmujące się PR’em oraz marketingiem doradzają muzykom które treści i jakie działania mogą zainteresować media i fanów.
Marketing cyfrowy jest obecnie bardzo potężnym narzędziem, idealnie sprowadzającym się w promowaniu artystów na rynku muzycznym. Daje on zarówno artystom, jak i fanom możliwość komunikacji na niedostępnym dotychczas dla obu stron poziomie.