Kolory w reklamie i marketingu – co oznaczają i jak oddziałują?

W naturze każdy kolor niesie ze sobą warstwę informacyjną. Niektórych barw owady używają jako kolory ostrzegawcze, inne mają za zadanie pobudzić i przyciągnąć uwagę. Nie inaczej jest w reklamie, marketingu czy brandingu. Kupujemy oczami, a kolory często podświadomie wywołują u nas określone emocje i nastawienie. Psychologię kolorów wykorzystuje się w kreowaniu wizerunku i identyfikacji wizualnej marek, a także w celu pobudzenia konkretnych zachowań. Co oznaczają poszczególne kolory i jak je wykorzystać?

Użycie określonych kolorów w identyfikacji wizualnej może poprawić rozpoznawalność marki nawet o 80%. Reboot przyjrzał się 100 największym światowym markom, aby przeanalizować ich branding pod względem używanych kolorów. Najpopularniejszy okazał się czarny:

  • 34% użyło koloru czarnego w swoim logo,
  • 30% używa niebieskiego w swoim logo,
  • 30% wykorzystało kolor czerwony w swoim logo,
  • 9% użyło koloru żółtego w swoim logo,
  • 7% użyło zielonego w swoim logo,
  • 6% użyło szaro / srebrnego logo w swoim logo,
  • 5% użyło pomarańczy w swoim logo,
  • 2% użyło brązu w swoim logo.

 

Źródło: Reboot

Czarny

Czarny to kolor luksusu, elegancji, dobrego smaku i stylu, a także siły i powagi. Wykorzystywany przede wszystkim w branży modowej i towarów luksusowych. Czarny to przede wszystkim stonowanie, powaga i dobry smak!

Przykłady: Chanel, Apple, Sony, L’Oréal, Vistula, Nike, Addidas, Rzeczpospolita.

Niebieski

Niebieski to najpopularniejszy kolor w biznesie. Wykorzystywany jest tam, gdzie należy podkreślić stabilizację, bezpieczeństwo, spokój i niezawodność. Niebieski sprawdzi się wszędzie tam, gdzie ważne jest wzbudzenie zaufania, dlatego najczęściej stosują go instytucje finansowe, technologiczne i firmy ubezpieczeniowe.

Przykłady: Visa, TVP, TVN, Idea Bank, Pracownicze Plany Kapitałowe, Facebook, Twitter, PZU, Warta, PKO BP, Skąpiec.

Czerwony

Sposobem na szybkie przyciągnięcie uwagi konsumenta jest stosowanie koloru czerwonego. Czerwony pobudza do działania i szybszego podejmowania decyzji – z tego powodu na czerwono oznacza się promocje, wyprzedaże, przeceny czy specjalne okazje. Czerwonym kolorem oznacza się także przyciski akcji – call to action na landing page’ach, czy na warstwie wizualnej reklamy. Kolor ten bardzo często wykorzystywany jest w branży motoryzacyjnej (Porsche, Seat, Fiat, Tesla, Mitsubishi, Toyota, Cadilac, Honda, Suzuki). Firmy, które w swoją identyfikację wizualną opierają o ten kolor chcą ekscytować, pobudzać i kojarzyć się z energią.

Przykłady: Netflix, CNN, Nokaut, Heyah, CocaColla, Bank Pekao SA, Santander, Wprost, CD Project, Wirtualna Polska, Radio Zet, Polityka, Do Rzeczy, Newsweeek, Gazeta.pl.

Żółty

Żółty kojarzy się z optymizmem i radością. Poprawia nastrój i jest kolorem przyjaźni oraz partnerstwa. Z koloru żółtego korzysta się by zwrócić na coś uwagę i podkreślić nastawienie na działanie, z tego względu podobnie jak czerwony wykorzystywany jest na przyciskach zachęcających do akcji i w identyfikacjach firm nastawionych na działanie, kooperację i optymizm.

Przykłady: Shell, InPost, Onet, Filmweb, Polsat i… Warszawska Grupa Mediowa!

Zielony

Zielony oznacza naturalność, ekologię, a także harmonię. Z koloru zielonego korzysta się by podkreślić relaks, wyciszenie i bezpieczeństwo. To powszechnie występujący kolor w naturze dlatego wykorzystywany jest przede wszystkim tam gdzie ważne jest zdrowie, naturalność i spokój.

Przykłady: Herbapol, BP, Holiday Inn, Starbucks, Tic Tac, SubWay.

Pomarańczowy

Pomarańczowy to połączenie tego, co reprezentują kolory; czerwony i żółty. Wykorzystuje się go w firmach, gdzie ważne jest sprawne działanie, emocje i dynamika.

Przykłady: Allegro, Ceneo, Okazje.info, Orange, CCC, MasterCard, FedEx, Kayak, Firefox.

Różowy

Różowy to utożsamienie wszystkiego tego, co kulturowo zwykło się uznawać za kobiece. Delikatne róże stosowane są przede wszystkim w produktach skierowanych do młodych kobiet oraz dziewczynek, natomiast dojrzałą kobiecość symbolizuje głęboki róż – stosowany często w produktach drogeryjnych, suplementach diety dla kobiet, czy w produktach erotycznych. Użycie różu zmienia się jednak na przestrzeni ostatnich lat i jest coraz częściej używany przez firmy, które chcą się kojarzyć z energią, nowoczesnością i świeżością.

Przykłady: LG, T-mobile, Barbie, Cosmopolitan. 

Wyciśnij z marketingu ile się da! Pomożemy Ci osiągnąć cele marketingowe i wygenerować sprzedaż! Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1170 720 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.