W naturze każdy kolor niesie ze sobą warstwę informacyjną. Niektórych barw owady używają jako kolory ostrzegawcze, inne mają za zadanie pobudzić i przyciągnąć uwagę. Nie inaczej jest w reklamie, marketingu czy brandingu. Kupujemy oczami, a kolory często podświadomie wywołują u nas określone emocje i nastawienie. Psychologię kolorów wykorzystuje się w kreowaniu wizerunku i identyfikacji wizualnej marek, a także w celu pobudzenia konkretnych zachowań. Co oznaczają poszczególne kolory i jak je wykorzystać?
Użycie określonych kolorów w identyfikacji wizualnej może poprawić rozpoznawalność marki nawet o 80%. Reboot przyjrzał się 100 największym światowym markom, aby przeanalizować ich branding pod względem używanych kolorów. Najpopularniejszy okazał się czarny:
- 34% użyło koloru czarnego w swoim logo,
- 30% używa niebieskiego w swoim logo,
- 30% wykorzystało kolor czerwony w swoim logo,
- 9% użyło koloru żółtego w swoim logo,
- 7% użyło zielonego w swoim logo,
- 6% użyło szaro / srebrnego logo w swoim logo,
- 5% użyło pomarańczy w swoim logo,
- 2% użyło brązu w swoim logo.
Źródło: Reboot
Czarny
Czarny to kolor luksusu, elegancji, dobrego smaku i stylu, a także siły i powagi. Wykorzystywany przede wszystkim w branży modowej i towarów luksusowych. Czarny to przede wszystkim stonowanie, powaga i dobry smak!
Przykłady: Chanel, Apple, Sony, L’Oréal, Vistula, Nike, Addidas, Rzeczpospolita.
Niebieski
Niebieski to najpopularniejszy kolor w biznesie. Wykorzystywany jest tam, gdzie należy podkreślić stabilizację, bezpieczeństwo, spokój i niezawodność. Niebieski sprawdzi się wszędzie tam, gdzie ważne jest wzbudzenie zaufania, dlatego najczęściej stosują go instytucje finansowe, technologiczne i firmy ubezpieczeniowe.
Przykłady: Visa, TVP, TVN, Idea Bank, Pracownicze Plany Kapitałowe, Facebook, Twitter, PZU, Warta, PKO BP, Skąpiec.
Czerwony
Sposobem na szybkie przyciągnięcie uwagi konsumenta jest stosowanie koloru czerwonego. Czerwony pobudza do działania i szybszego podejmowania decyzji – z tego powodu na czerwono oznacza się promocje, wyprzedaże, przeceny czy specjalne okazje. Czerwonym kolorem oznacza się także przyciski akcji – call to action na landing page’ach, czy na warstwie wizualnej reklamy. Kolor ten bardzo często wykorzystywany jest w branży motoryzacyjnej (Porsche, Seat, Fiat, Tesla, Mitsubishi, Toyota, Cadilac, Honda, Suzuki). Firmy, które w swoją identyfikację wizualną opierają o ten kolor chcą ekscytować, pobudzać i kojarzyć się z energią.
Przykłady: Netflix, CNN, Nokaut, Heyah, CocaColla, Bank Pekao SA, Santander, Wprost, CD Project, Wirtualna Polska, Radio Zet, Polityka, Do Rzeczy, Newsweeek, Gazeta.pl.
Żółty
Żółty kojarzy się z optymizmem i radością. Poprawia nastrój i jest kolorem przyjaźni oraz partnerstwa. Z koloru żółtego korzysta się by zwrócić na coś uwagę i podkreślić nastawienie na działanie, z tego względu podobnie jak czerwony wykorzystywany jest na przyciskach zachęcających do akcji i w identyfikacjach firm nastawionych na działanie, kooperację i optymizm.
Przykłady: Shell, InPost, Onet, Filmweb, Polsat i… Warszawska Grupa Mediowa!
Zielony
Zielony oznacza naturalność, ekologię, a także harmonię. Z koloru zielonego korzysta się by podkreślić relaks, wyciszenie i bezpieczeństwo. To powszechnie występujący kolor w naturze dlatego wykorzystywany jest przede wszystkim tam gdzie ważne jest zdrowie, naturalność i spokój.
Przykłady: Herbapol, BP, Holiday Inn, Starbucks, Tic Tac, SubWay.
Pomarańczowy
Pomarańczowy to połączenie tego, co reprezentują kolory; czerwony i żółty. Wykorzystuje się go w firmach, gdzie ważne jest sprawne działanie, emocje i dynamika.
Przykłady: Allegro, Ceneo, Okazje.info, Orange, CCC, MasterCard, FedEx, Kayak, Firefox.
Różowy
Różowy to utożsamienie wszystkiego tego, co kulturowo zwykło się uznawać za kobiece. Delikatne róże stosowane są przede wszystkim w produktach skierowanych do młodych kobiet oraz dziewczynek, natomiast dojrzałą kobiecość symbolizuje głęboki róż – stosowany często w produktach drogeryjnych, suplementach diety dla kobiet, czy w produktach erotycznych. Użycie różu zmienia się jednak na przestrzeni ostatnich lat i jest coraz częściej używany przez firmy, które chcą się kojarzyć z energią, nowoczesnością i świeżością.
Przykłady: LG, T-mobile, Barbie, Cosmopolitan.