Przychody wszystkich firm TSL biorących udział w rankingu RP w 2020 roku wyniosły 65,98 mld zł, co oznacza 6,2-procentowy wzrost r/r. To tendencja utrzymująca się od lat, co znaczy, że zapotrzebowanie na transport, spedycję i obsługę logistyczną stale rośnie. Firmy świadczące usług transportowe i spedycyjne potrzebują skuteczniej reklamy. W tej branży najlepsze efekty pozwala uzyskać połączenie marketingu tradycyjnego z internetowym. Aby skutecznie realizować promocję, należy działać omnichannel, czyli wielokanałowo. Nie można polegać wyłącznie na jednym kanale, gdyż wtedy nie zrealizujemy całościowego lejka sprzedaży.
Obecnie większość potencjalnych klientów weryfikuje firmy w Internecie, dlatego koniecznością jest zaistnienie w wirtualnej przestrzeni, zadbanie o wizerunek i strategię komunikacji. Posiadanie firmowej strony www to nie tylko moda, ale i wymóg. Należy jednak pamiętać o tym, że strona internetowa to za mało, gdyż niereklamowana będzie jak billboard postawiony w lesie – nikt go nie zobaczy.
Grupa docelowa
Reklama musi dotrzeć do konkretnych osób. Zastanów się kto jest grupą docelową i stwórz persony. Opisanie person, czyli stworzenie modelowych klientów, pozwoli dostrzec cechy, które ich łączą. W jakim są wieku, na jakich stanowiskach pracują, w jakich firmach, czym się interesują, jakie wyznają wartości. Odpowiedz sobie również na pytania dotyczące Twojej oferty – co może zachęcić klienta, co jest dla niego ważne przy wyborze firmy TSL, jakie aspekty oferty będą kluczowe. Wiele osób w tym miejscu pewnie pomyśli… cena. Wbrew pozorom nie jest ona najważniejsza. Jak wskazują badania Help Scout, aż 64% osób woli zapłacić więcej, jeśli obsługa klienta jest ich zdaniem lepsza niż w miejscu, które oferuje lepszą cenę, ale gorszy customer service. Więcej o customer service przeczytasz tutaj.
Może benefitem będą usługi dodatkowe, czy rozwiązania IT pozwalające na bieżące monitorowanie działań logistycznych? W tym momencie, przechodzisz do tworzenia unikalnej propozycji sprzedaży (USP). USP to pewnego rodzaju nadrzędna wartość, określająca i definiująca wyjątkowość naszego produktu, pozwalająca wyróżnić się mu na tle pozostałych ofert w danej branży. Więcej o USP przeczytasz tutaj.
Research dotyczący konkurencji
Otwierając lub prowadząc firmę, zapewne wiesz kto jest Twoim głównym konkurentem. Zanim przejdziesz do działań reklamowych, sprawdź jakie narzędzia i kanały wykorzystuje konkurencja. Prześledź ich komunikację w social mediach, publikacje prasowe, działania PR i CSR, sprawdź na jakie frazy wyświetla się ich strona oraz które frazy dostarczają im najwięcej ruchu.
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
Firmowa strona internetowa i działania SEO
Marketing w branży logistycznej należy zacząć od założenia strony internetowej, pamiętając o jej optymalizacji i pozycjonowaniu. Od strony www wymaga się atrakcyjności, funkcjonalności, responsywności, przejrzystości, intuicyjności, prostej obsługi. Strona powinna być łatwa w nawigacji – zgodnie z zasadą 3 kliknięć, jeśli użytkownik/użytkowniczka nie znajdzie tam poszukiwanych informacji w którmkim czasie, wyjdzie z niej i przejdzie do innej. Ważne jest również dostosowanie pod SEO – szybkie działanie serwisu, optymalizacja kodu, odpowiednia architektura treści i zaplanowanego rozmieszczenia słów kluczowych.
Wielu potencjalnych klientów szuka informacji o marce, produktach i usługach w wyszukiwarce internetowej, dlatego kluczowe będzie uzyskanie jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe związane z profilem działalności firmy. Pozycjonowanie pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, wzrost widoczności oferty i rozpoznawalności marki, budowanie pozytywnego wizerunku i zaufania. Wysokie miejsce w rankingu gwarantuje generowanie zdecydowanie większego ruchu na firmowej witrynie i zainteresowania ofertą, co wpłynie pozytywnie na ilość pozyskanych leadów i wyniki sprzedażowe. Stały dopływ klientów zapewni długofalowy wzrost zysków.
Działania SEO dotyczą nie tylko doboru właściwych słów kluczowych, ale też stałej aktualizacji strony, tworzenia wartościowych treści (on-site) oraz linkbuildingu (off-site). Linkbuilding to nic innego jak pozyskiwanie wartościowego linkowania prowadzącego do strony. Ważne aby linki pochodziły z dopasowanych stron, o wysokich wskaźnikach SEO. Firmom logistycznym, transportowym i spedycyjnym zaleca się pozycjonować na wszelkie ważne słowa kluczowe związane z ofertą oraz działalnością.
Ile osób szuka usług logistycznych w internecie?
Odpowiadając na to pytanie sprawdziliśmy średniomiesięczny wolumen wyszukiwania dla różnych fraz w Polsce. Oto wyniki:
- Transport – 33 100
- Spedycja – 8 100
- Firma spedycyjna – 1 600
- Magazynowanie – 1 000
- Usługi transportowe – 8 200
- Transport morski – 1 900
- Spedycja morska – 600
- Transport drogowy – 1 600
- Transport lotniczy – 1 900
- Transport kolejowy – 2 400
- LCL – 2 400
- Intrastat – 5 400
- Agencja celna – 6 600
- Incoterms 2020 – 4 400
- Transport ADR – 350
- Odprawa celna – 1 600
- Skład celny – 590
- Magazyn czasowego składowania – 170
- Logistyka kontraktowa – 400
Można również pokusić się o opis poszczególnych kierunków eksportowych i importowych, na przykład:
- Eksport do Rosji – 250
- Eksport do Niemiec – 110
- Import z Chin – 1 300
Świadcząc usługi międzynarodowe warto również zadbać o tłumaczenie swojej strony www i pozycjonowanie jej na kraje. Spójrzmy zatem jak wygląda średniomiesięczny wolumen wyszukiwania dla wybranych fraz np. w Niemczech.
Ile osób szuka usług logistycznych w Niemczech?
- Transport – 40 500
- Spedition – 49 500
- Kontraktlogistik – 2 000
- Lagerung – 2 900
- Logistikdienste – 1 000
Tworząc strategię SEO, postarajmy się uwzględnić optymalizację pod pozycję zerową czyli fragmenty z odpowiedzią, które są ważnym wyróżnikiem firmy w wynikach wyszukiwania.
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
Google ADS
Google ADS w przeciwieństwie do pozycjonowania strony pozwala wyświetlić stronę www oraz ofertę na pierwszych pozycjach od razu po zatwierdzeniu reklamy. Jeśli zależy nam na szybkich efektach, będzie to znacznie lepsze rozwiązanie. Pozycjonowanie strony to inwestycja długoterminowa. Efekty obu rozwiązań przedstawiają się następująco:
W Google ADS możemy skorzystać z wielu opcji i formatów. Najpopularniejsze z nich to kampanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania, wideo oraz display (banery reklamowe). W przypadku tego pierwszego płatność następuje za każde kliknięcie w link i przejście do strony, a reklamy ustawia się na wybrane słowa kluczowe.
Więcej o marketingu w wyszukiwarkach dowiesz się z poniższego artykułu:
https://warszawskagm.pl/blog/jak-wypromowac-strone-w-google/
Google Maps i Google Moja Firma
Niezwykle pomocnym narzędziem dla lokalnych spedycji i firm logistycznych jest wizytówka Google Moja Firma, pozwalająca na docieranie do klientów poszukujących usługodawców, działających w konkretnym obszarze. Dobrze zoptymalizowane konto Google Moja Firma, pozwoli uzyskać widoczną pozycję na mapach i w lokalnych wynikach wyszukiwania. Wizytówkę trzeba jednak uprzednio uzupełnić o wszystkie niezbędne dane teleadresowe, godziny otwarcia, czy opisy usług i zdjęcia.
Content marketing – blog firmowy, webinary, podcasty, ebooki, poradniki
Internauci poszukują rzetelnych, wartościowych i ciekawych informacji, dlatego warto wziąć pod uwagę ich potrzeby i stworzyć materiały na blogu eksperckim firmy, które posłużą też do promowania usług. Najbardziej pożądane są różne poradniki dotyczące branży logistycznej – magazynowania, importu, eksportu, przepisów prawa, czy procedur celnych. Za ich pomocą możliwe staje się zwiększenie rozpoznawalności marki i budowanie zaufania do niej. Content marketing pomoże w kreowaniu wizerunku eksperta w swojej branży i wpłynie korzystnie na pozycjonowanie oraz zwiększy ilość słów kluczowych, na które wyświetla się strona.
Content marketing to nie tylko blog firmowy ale również wszelkie inne formy, które angażują poprzez dostarczenie treści – infografiki, ebooki, podcasty i webinary. Te ostatnie świetnie się sprawdzą przy omawianiu wszelkich bieżących spraw i zmian prawnych w logistyce.
Newsletter
Newsletter jest idealnym kanałem do utrzymywania stałych relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami. Umieszczać w nim warto wiedzę z bloga firmowego, a także wiadomości newsowe, czy informacje o nadchodzących webinarach i nowych podcastach.
Działania Public Relations (PR), CSR
Public Relations to wszelkie działania mające na celu kreowanie wizerunku marki i dbanie o jej relacje z otoczeniem. Jak wskazują badania Business Harvard School, 55% osób oczekuje od marek zajmowania stanowiska w kwestiach ważnych społecznie. Dla 73-75% osób, polityka CSR firmy wpływa na ich decyzje inwestorskie i konsumenckie. W branży TSL szczególne znaczenie mają rozwiązania mające na celu minimalizację śladu węglowego i dbanie o ekologię. Lokalne firmy powinny również rozważyć zaangażowanie się w życie społeczności np. wspieranie i sponsoring wydarzeń sportowych.
Prasa logistyczna
Public relations to również dbanie o odpowiednią widoczność firmy (brand awareness) i jej pozycjonowanie jako eksperta w branży. Każde ważniejsze przedsięwzięcie powinno wiązać się z wysyłką informacji prasowej. Doskonałym sposobem będzie również dystrybucja wiedzy i komentarzy do bieżących zmian w logistyce.
W Internecie dostępnych jest wiele serwisów, które specjalizują się w TSL – odwiedzane są przez potencjalnych klientów, kontrahentów. Za ich pomocą można przedstawić swoją ofertę, poinformować o nowościach, kreować pozytywny wizerunek. Na portalach możliwe jest dodawanie ogłoszeń z ofertami oraz artykułów sponsorowanych – muszą one zostać rzetelnie przygotowane, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie zlecenie ich agencji marketingowej, mającej doświadczenie w branży. Nasze publikacje i informacje prasowe pojawiały się u czołowych wydawców logistycznych: TSL-Biznes, Logistyczny.com, Trans Info, Portal Morski, Rynek Inwestycji, Property News, Wprost, Onet.pl, czy PAP.
Giełdy zleceń
Popularnym rozwiązaniem pozyskiwania klientów jest korzystanie z giełd zleceń / giełd transportowych np. Trans.eu, czy Przetargi.info oraz przynależność do organizacji zrzeszających firmy transportowe i firmy spedycyjne np. WCA, FIATA, IATA, czy All World Shipping.
Mobilna reklama i materiały promocyjne dla klientów
W przypadku firm transportowych idealna będzie mobilna reklama w postaci obrandowania plandek, przyczep, samochodów – zawierająca logo, nazwę i adres firmy, zakres świadczonych usług i dane kontaktowe. Będzie widoczna wszędzie tam, gdzie pojawi się auto.
Warto też rozdawać klientom materiały firmowe, gadżety reklamowe dopasowane do profilu prowadzonej działalności. Estetyczne i praktyczne upominki zawsze są mile odbierane, ocieplają wizerunek firmy, działają na zasadzie efektu wdzięczności i przywiązania. Klienci poczują się docenieni, wyróżnieni, przez co bardziej skłonni do ponownego skorzystania z oferty i polecenia usług innym. Gadżety w branży logistycznej zazwyczaj rozdawane są na targach branżowych, czy spotkaniach sprzedażowych.
Social media
Media społecznościowe są uniwersalnym narzędziem służącym do komunikacji z klientami, które sprawdzą się także w branży logistycznej. Social media nie są szeroko wykorzystywane przez spedytorów i przewoźników, dlatego zaistnienie w tej sieci pozwala wyróżnić firmę na tle konkurencji. Za ich pomocą możliwe staje się podtrzymanie kontaktu i relacji, a także pozyskanie nowych klientów i wchodzenie z nimi w interakcje. Dla firm TSL na szczególną uwagę zasługuje Linkedin oraz Facebook, a w przypadku firm działajacych w Niemczech, dodatkowo Xing.