Jak reklamować i wypromować startup?

Reklama jest podstawą funkcjonowania i rozwoju każdej firmy. Nawet najlepszy produkt nie zapewni sukcesu firmie, jeśli klienci nie będą wiedzieli o jego istnieniu. Narzędzia marketingowe mają szczególne znaczenie dla startupów, gdyż za pomocą m.in. grow hackingu możemy testować modele biznesowe. W projektowaniu produktu warto skorzystać z metodologii Lean Startup. Badania pokazują, że aż 42% projektów nie udaje się ze względu na źle zaplanowany produkt, a 14% firm i startupów upada tylko i wyłącznie przez słaby marketing. Dobrze przeprowadzona kampania reklamowa pozwala nie tylko na większą sprzedaż, ale także na budowanie marki firmy i jej produktów.

Czym jest startup?

Startup to przedsięwzięcie o charakterze innowacyjnym, które poszukuje skalowalnego, powtarzalnego i rentownego modelu biznesowego. Jego celem jest wypromowanie na rynku nowego produktu lub usługi. Nie jest to proste i wiąże się z dużym ryzykiem biznesowym, tym bardziej, że większość twórców startupów nie ma wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu takich projektów. Z tego względu ok. 92% startupów kończy się niepowodzeniem po 3 latach działalności (badania „Startup Genome Report Extra on Premature Scaling” przygotowanego przez badaczy z Uniwersytetu Stanforda i Berkeley).

Startupy zakładają najczęściej osoby kreatywne i pełne pomysłów na własny biznes. To potencjał, który można przekuć na sukces, a przykładem może być Facebook, Uber, Spotify, Airbnb, Twisto czy nasze polskie – Brand24, Tutlo, Sundose i Jutro Medical.

Znaczenie reklamy dla startupu

Startupy to innowacyjne przedsiębiorstwa, które oferują całkowicie nowe na rynku produkty i modele biznesowe. Z tego względu tylko dobrze opracowana reklama zbuduje markę i napędzi sprzedaż. Marketing i reklama startupu pozwolą dotrzeć do potencjalnych klientów i poinformować ich, że pojawiło się coś nowego na rynku. Działania w tym zakresie należy podjąć znacznie wcześniej niż gotowy produkt pojawi się na rynku – model trzeba przecież przetestować, a po drodze mogą pojawić się pivoty.

W pierwszej kolejności należy opracować dobry branding, najlepiej w formie brand booka. Składają się na niego:

  • nazwa firmy,
  • logo,
  • atrakcyjne hasło reklamowe,
  • kolorystyka,
  • czcionki,
  • wytyczne co do użycia powyższych elementów na stronie i w materiałach reklamowych.

Branding to tylko jeden z elementów projektowania nowej marki. Znacznie ważniejszą rolę odgrywa brand marketing. Jego rolą jest budowanie relacji między firmą a klientem. Musi być opracowany w oparciu o badania dotyczące grupy docelowej – jej zachowań, potrzeb oraz struktury społecznej (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, dochody). Taka wiedza jest niezbędna do opracowania długofalowej strategii marketingowej i lejka sprzedażowego.

Więcej o lejku konwersji przeczytasz w poniższym artykule:
https://warszawskagm.pl/blog/jakie-zasoby-marketingowe-wykorzystac-na-kazdym-z-etapow-lejka-konwersji/

Startupy oparte o aplikacje mobilne – statystyki

Można dyskutować z tym, czy ludzie chętnie czy też niechętnie instalują aplikacje w swoim telefonie. Z pewnością młodzi robią to częściej niż osoby starsze, które obawiają się nowości i nie są pewni czy poradzą sobie z obsługą konkretnej aplikacji. Jeżeli uda Ci się doprowadzić do zainstalowania Twojej aplikacji lub skorzystania z produktu, kolejnym krokiem będzie zadbanie o lojalność i aktywizowanie użytkowników i użytkowniczek.

Według badań State of Mobile, w 2021 dziennie spędzaliśmy średnio 4,8h na korzystaniu z aplikacji – wzrost o 30% r/r., z czego 58% to media społecznościowe i komunikatory. W ubiegłym roku pojawiło się 2 miliony nowych apek i gier mobilnych. Planując marketing startupu opartego o aplikacje mobline powinniśmy poznać kilka statystyk:

  • Według badań Google/Ipsos, Mobile App Marketing Insights – 49% pobrań aplikacji z reklam pochodzi z kampanii w social mediach,
  • Użytkownicy i użytkowniczki często porzucają korzystanie z aplikacji, a według ankietowanych do ponownej aktywizacji najbardziej zachciałaby ich możliwość skorzystania ze zniżki – 30% odpowiedzi,
  • 98% osób woli korzystać z bezpłatnych aplikacji, wyświetlających reklamy niż zapłacić za jej pobranie,
  • 40% osób odkrywa nowe aplikacje w Google Play lub App Store,
  • Globalny rynek aplikacji mobilnych warty jest aż 230 bilionów dolarów,
  • W 2020 roku na swoich smartfonach mieliśmy zainstalowanych średnio 40 aplikacji,
  • Do 2023 roku aplikacje mobilne wygenerują 935 miliardów dolarów – Raport Statista.

Jak reklamować startup?

Skuteczna reklama startupu powinna być wielokanałowa i obejmować większość lub wszystkie kanały komunikacyjne, ważne z perspektywy naszej grupy docelowej.

Strona internetowa to podstawa

Strona internetowa to podstawa funkcjonowania i rozwoju każdej firmy, nawet tej mającej tradycyjne placówki stacjonarne. Jest to przede wszystkim wynik preferencji klientów, którzy coraz częściej kupują online. W przypadku startupów jest to szczególnie ważne, ponieważ najczęściej działają wyłącznie w przestrzeni internetowej.

Strona internetowa to nie tylko wizytówka firmy, ale także możliwość nawiązania relacji z klientami. To dlatego witryna internetowa musi być atrakcyjna i przyjazna dla odbiorców. Przede wszystkim musi być funkcjonalna, czyli szybko się ładować, jej obsługa musi być intuicyjna, w przeciwnym wypadku internauta/-tka opuści stronę. Powinna być ona dostosowana do przeglądania nie tylko na desktopie, ale także na urządzeniach mobilnych.

Należy zadbać także o UX i UI, które łączą w sobie sprawne działanie strony z jej atrakcyjnym interfacem i doświadczeniami. Klient/-ka, który/-a szuka konkretnych informacji, musi mieć do nich prosty dostęp, najlepiej służy temu dobrze opracowana nawigacja.

Pozycjonowanie strony

Stworzenie atrakcyjnej i funkcjonalnej strony www to zaledwie pierwszy krok do zaistnienia w wirtualnym świecie. Codziennie powstają tysiące stron internetowych, a odnaleźć w tym gąszczu właściwą jest niezwykle trudno.

Pozycjonowanie z jednej strony ułatwia internaucie/-tce szybkie dotarcie do potrzebnych informacji, z drugiej strony pozwala właścicielowi startupu na wypromowanie strony w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie obejmuje działania na stronie (on-site) i poza stroną (off-site). Pozyskiwanie linków organicznych (naturalnych) jest bardzo czasochłonne i może trwać nawet kilka – kilkanaście miesięcy. I choć pozycjonowanie w perspektywie długoterminowej jest zazwyczaj najlepszą inwestycją, to chcąc szybkich efektów w Google, powinniśmy włączyć reklamy Google ADS.

Wyniki pozycjonowania strony vs. kampanii Google

Efektywne pozycjonowanie strony wymaga dokładnych analiz i wielokierunkowych działań, dlatego najlepiej powierzyć je specjalnym agencjom SEO, które dostosują działania do aktualnych algorytmów Google.

Więcej o marketingu w wyszukiwarkach dowiesz się z poniższego artykułu:
https://warszawskagm.pl/blog/jak-wypromowac-strone-w-google/

Media społecznościowe

Socjal media to narzędzie, które daje młodym startupom możliwość nawiązania relacji i budowania więzi z klientami. Szczególnie popularny jest Facebook oraz Instagram. Wszystko zależy jednak od grupy docelowej – w przypadku startupów skierowanych do młodzieży warto skorzystać z TikToka, w branży dekoratorskiej, budowlanej, beauty i modowej na pewno sprawdzi się Pinterest, a przy startupach skoncentrowanych na biznesie – Linkedin.

Warto zamieszczać na nich informacje o oferowanych produktach oraz ich zaletach, przeplatając to wartościowym contentem, ciekawostkami, historiami, infografikami czy postami humorystycznymi. Social media dają możliwość wyświetlania różnorodnych reklam, które targetujemy do konkretnej grupy docelowej. To szansa na pozyskanie nowych leadów, zwiększenie widoczności marki, budowanie jej świadomości i pozytywnego wizerunku.

Public Relations

Tworzenie odpowiedniego PR jest bardzo ważne dla kreowania jej odbioru przez określoną społeczność. Działania Public Relations powinny stanowić trzon na początkowej drodze rozwoju startupu. Przygotowując i dystrybuując informacje prasowe możemy liczyć na bezpłatne przedruki i publikacje w prasie branżowej.

Rozpoczynając działalność zorganizujmy śniadanie prasowe, dzięki któremu poznamy i nawiążemy relacje z dziennikarzami, a także stworzymy okazję do publikacji wieści, że wystartowaliśmy! Warto w tym celu korzystać z mass mediów (telewizja, radio, prasa, portale internetowe, magazyny). Pomóc w tym przedsięwzięciu powinna agencja, która dysponuje swoją bazą kontaktów, a także ma doświadczenie w organizacji wydarzeń czy angażowaniu prasy. Agencja marketingowa / dom mediowy może również zaaranżować wystąpienia w programach śniadaniowych, biznesowych czy ulokować produkt w serialach TV.

Potrzebujesz pomocy przy promocji swojego startupu?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem

Content marketing

Content marketing to jeden z najważniejszych elementów pozyskiwania zainteresowania potencjalnych klientów. Blog tematyczny na stronie znacznie poprawia jej pozycjonowanie organiczne, ale wartościowe teksty można umieszczać także na blogach zewnętrznych o podobnej tematyce czy nawet w social mediach. Dzięki sprawnemu content marketingowi wzbudzimy zainteresowanie, a dzieląc się ekspercką wiedzą podkreślimy nasz profesjonalizm i wartość świadczonych usług czy sprzedawanego produktu. Nic tak dobrze nie buduje marki jak dostarczanie benefitów w postaci wiedzy eksperckiej, ciekawych i inspirujących historii, czy po prostu odpowiedzi na nurtujące pytania.

Blogerzy i influencerzy

Influencerzy to osoby o niewątpliwie dużym zasięgu i wpływie społecznym. Ich działania pozwalają zwiększać widoczność marki i wpływać na decyzje zakupowe. Oczywiście należy wybrać tych influencerów, którzy zajmują się zbliżoną tematyką. Pozwoli to zainteresować odpowiednią grupę produktami i usługami firmy.

Co jeszcze możemy zrobić reklamując startup?

Do kompletnego lejka sprzedażowego warto wdrożyć jeszcze newsletter, wykupować artykuły sponsorowane, wdrożyć program partnerski i lojalnościowy oraz włączyć remarketing – dzięki niemu dotrzemy do osób, które miały już styczność ze startupem ale nie zdecydowały się jeszcze na zakup. Przypomnijmy im o sobie!

Planując marketing wykorzystamy wszystkie kanały – celem działań reklamowych jest skłonienie klienta do konwersji, cieszmy się jednak również z tzw. mikrokonwersji, które w lejku sprzedażowym przybliżają nas do celu. Najpierw ciekawość i chęć jej zaspokojenia, potem zainteresowanie produktem, eksplorowanie go, aż wreszcie dokonanie zakupu.

Oprócz wykorzystania kanałów marketingowych pomyśl o ciekawych akcjach, które mogą rozejść się w sposób wirusowy – śledź trendy i realizuj real time marketing. Obserwuj pasujące do charakterystyki święta nietypowe. Działaj na każdy możliwy sposób!

Chcesz dołączyć do grona startupów, które osiągnęły sukces?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1170 720 Warszawska Grupa Mediowa

Potrzebujesz pomocy przy promocji swojej firmy?
Napisz do mnie na:
a.stachowicz@warszawskagm.pl
lub skorzystaj z naszego chatu online.
Arkadiusz Stachowicz

Odwiedź profil Linkedin

Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.