Reklama i marketing chemii gospodarczej oraz środków czystości

Jak reklamować chemię gospodarczą i środki czystości?

Środki czystości stanowią nieodłączną część koszyka zakupowego w każdym gospodarstwie domowym. Według raportu “Branża Chemii Gospodarczej. Wzrost znaczenia polskich producentów na świecie” opublikowanego przez PKO Bank Polski w sierpniu 2020 roku, rynek środków czystości i środków piorących w 2019 roku wygenerował w naszym kraju przychody wysokości 1,17 mld euro. Wydatki na chemię gospodarczą na jednego mieszkańca w Polsce osiągnęły wynik 31 euro, tym samym przewyższając europejską średnią na poziomie 30,5 euro. Według przewidywań, przychody w tym sektorze do 2023 roku mają osiągnąć poziom 1,23 mld euro.

Na wartość rynku chemii gospodarczej i środków czystości w Polsce ma wpływ wiele czynników. Wśród nich możemy wyróżnić wzrost świadomości Polaków w zakresie utrzymywania higieny, zwłaszcza po okresie pandemii, ogólny rozwój gospodarczy i rozwój rynku mieszkaniowego, gdzie nowoczesne sprzęty wymagają specjalnych preparatów do czyszczenia oraz dostęp do wielu nowych produktów, które pojawiły się na rynku. Wraz z rosnącą świadomością konsumentów, na popularności zyskują między innymi ekologiczne środki czystości, będące świetną alternatywą dla klasycznych detergentów.

Gdzie najlepiej reklamować chemię gospodarczą i środki czystości?

Choć Polacy coraz częściej dokonują zakupów przez Internet, dane portalu Statista wykazały, że w 2019 roku znaczną przewagę wśród kanałów sprzedaży posiadały sklepy stacjonarne. Jedynie 0,3% sprzedaży chemii gospodarczej w Polsce odbywało się drogą online. Do najważniejszych kanałów dystrybucji chemii gospodarczej i środków czystości zaliczamy dyskonty, supermarkety, hipermarkety oraz drogerie.

Warto jednak zadbać zarówno o marketing online, jak i offline – choć Polacy preferują zakupy środków czystości w sposób tradycyjny, przy podejmowaniu decyzji chętnie kierują się opiniami użytkowników zamieszonymi w sieci oraz ogólną rozpoznawalnością marki.

Oprawa graficzna produktów

Wprowadzając własną markę, w pierwszej kolejności warto zadbać o odpowiednio dobraną warstwę wizualną. Rynek chemii gospodarczej i środków czystości jest już mocno nasycony; stojąc przed wyborem konkretnego produktu mamy do dyspozycji wiele różnych marek i wariantów. Nic więcej dziwnego, że w wielu wypadkach podejmujemy decyzje zakupowe na podstawie tego, co widzimy. Właściwy projekt przyciąga uwagę konsumentów i zapada w ich pamięci. Pomaga również wyróżnić się na tle licznej konkurencji.

Marka chemii gospodarczej powinna posiadać nie tylko ponadczasowe i wzbudzające zaufanie logo, ale przede wszystkim przejrzyste i estetyczne opakowanie, zawierające wszystkie niezbędne informacje o produkcie – skład, przeznaczenie, sposób użytkowania. Więcej o roli opakowania jako narzędzia marketingowego pisaliśmy tutaj.

Brand hero

Dobrym pomysłem na etapie kreowania wizerunku firmy z branży chemii gospodarczej i środków czystości jest opracowanie postaci brand hero, czyli bohatera marki. Tego typu maskotkowa postać ma za zadanie wzbudzać w odbiorcach pozytywne emocje i uosabiać wartości niesione przez markę. Rolę maskotki może pełnić postać ludzka, jednak nie jest to regułą – coraz częściej funkcję brand hero pełnią np. postaci zwierząt, ale wykazujące ludzkie cechy.

Stworzona postać nie tylko świetnie sprawdza się na nośnikach typu opakowania produktów, ale również stanowi świetne dopełnienie komunikacji w social mediach. Wyniki badania amerykańskiego rynku reklamowego wykazały, że obecność brand hero znacznie zwiększa aktywność użytkowników i ilość interakcji (rośnie liczba polubień, komentarzy oraz udostępnień).

Ekspozycja produktów

Merchandising to jedna z form marketingu, która obejmuje ogół działań, mających na celu oddziaływanie na decyzje zakupowe konsumentów. Zaliczamy do nich sposób prezentacji produktów oraz organizację przestrzeni w sklepie. Tego typu zabiegi mają za zadanie zwiększenie sprzedaży określonych produktów. Zadbanie o atrakcyjną prezentację produktów na półce odgrywa istotną rolę w wyścigu o uwagę klientów.

Rozwiązaniami na uatrakcyjnienie ekspozycji produktów jest wprowadzenie standów reklamowych, wobblerów reklamowych, stoperów regałowych czy osłonek cenowych, spójnych z szatą graficzną marki. Stosowane tego typu materiałów pozwala na zakomunikowanie np. obowiązującej promocji bądź wprowadzenie nowego środka czystości do oferty.

Niezależnie od tego czy posiadamy własną markę chemii gospodarczej, czy sklep, warto skorzystać z zalet merchandisingu. Wyróżniamy merchandising producenta, czyli działania skupiającej się na produktach określonej marki oraz merchandising handlowy, dotyczący całego punktu sprzedaży.

Spoty reklamowe

W przypadku produktów zaliczanych do chemii gospodarczej i środków czystości, dobrze sprawdza się opracowanie atrakcyjnego spotu reklamowego. Reklamą emitowaną w telewizji możemy w szybkim czasie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Emisja spotu reklamowego odgrywa znaczną rolę w budowaniu pozycji marki w świadomości odbiorców oraz kształtowaniu potrzeb konsumentów.

Aby reklama była skuteczna i zapadała w pamięci, warto postawić na atrakcyjny i zabawny przekaz. Reklamę chemii gospodarczej i środków czystości warto oprzeć o wcześniej opracowaną postać brand hero. Wypowiedź o zaletach marki, której narratorem będzie sympatyczna maskotka jest lepiej przyswajalna niż suchy komunikat lektora.

Schematem dobrze sprawdzającym się w przypadku reklamy chemii gospodarczej i środków czystości jest ukazanie problemu, kolejno rozwiązania w postaci reklamowanego produktu, a następnie – radości bohaterów z otrzymanego efektu i wyeliminowania dotychczasowych trudności.

Rola celebrytów w reklamie

Trafnym pomysłem na promocję marki środków czystości jest wykorzystanie w reklamie postaci powszechnie znanych tj. osobowości telewizyjnych, muzyków, aktorów itp. Takie posunięcie to doskonała metoda na zwrócenie większej uwagi odbiorców na reklamowany produkt. Wykorzystanie celebrytów w reklamie stanowi świetne poświadczenie na temat skuteczności danego produktu – jeżeli w reklamie występuje osoba znana, dla wielu konsumentów jest to niemal jednoznaczne z tym, że produkt wykorzystuje w życiu codziennym i jest to jej osobista rekomendacja.

Reklama z udziałem osób rozpoznawalnych jest też łatwiej zapamiętywalna, a udział celebryty w spocie pozwala na lepsze postrzeganie wartości produktu. Aby reklama z wykorzystaniem wizerunku gwiazdy wypadła wiarygodnie, kluczowy jest dobór odpowiedniej znanej osoby. Jej codzienny wizerunek i wartości powinny być spójne z tożsamością marki.

Próbki produktów

Sposobem na zakomunikowanie obecności marki na rynku lub nowości w ofercie jest opracowanie darmowych próbek środków do mycia i czyszczenia domu. Ta technika promocji pozwala na zapoznanie się konsumentów z produktem bez konieczności zakupu pełnowymiarowego opakowania. Klienci mają więc możliwość poznania działania produktu, zanim zdecydują się na wydanie własnych środków. Wprowadzenie próbek jest dobrym posunięciem, jeśli działanie produktu na tyle samo się broni, aby uzyskać przewagę konkurencyjną.

Strona internetowa i działania SEO

Mimo że tylko niewielki odsetek sprzedaży chemii gospodarczej w Polsce ma miejsce poprzez Internet, własna strona www to podstawowe narzędzie marketingowe, które powinieneś posiadać. Aby dobrze spełniała swoją funkcję musi być atrakcyjna wizualnie, funkcjonalna i intuicyjna dla użytkowników oraz odpowiednio zoptymalizowana, by działania związane z jej pozycjonowaniem przynosiły właściwe rezultaty.

Dodając na stronie funkcję sklepu internetowego, możemy podnieść sprzedaż w naszej firmie – z pewnością wśród klientów znajdziesz grono, które preferuje zakupy online z dostawą pod wskazany adres.

Potencjalni klienci chętnie wyszukują informacji o marce i oferowanych przez nią produktach w wyszukiwarce internetowej. Aby mogli trafić na Twoją witrynę, konieczne jest uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Kluczem do tego jest właściwy dobór fraz kluczowych, najlepiej fraz long tail, które pozycjonuje się znacznie szybciej. Pozycjonowanie zwiększa ruch na stronie, pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców, a także ma pozytywny wpływ na rozpoznawalność marki i budowanie zaufania.

Aby uzyskać ciągły dopływ klientów, działania SEO muszą być prowadzone długofalowo. Oprócz doboru odpowiednich słów kluczowych, dużą rolę w procesie pozycjonowania witryny odgrywa linkbuilding, czyli pozyskiwanie wartościowego linkowania na stronę z zewnątrz, a także działania content marketingowe.

Content marketing

W budowaniu wartościowych treści na stronie świetnie sprawdza się prowadzenie firmowego bloga. Konsumenci poszukują w Internecie nie tylko informacji o marce czy produktach, ale również poradników, które pomogłyby rozwiązać ich problemy (np. Jak wyczyścić dywan z plam po kawie? Jak umyć okna bez smug?). Warto przeanalizować sezonowość branży tj. z jakimi problemami aktualnie mogą borykać się potencjalni klienci i stworzyć treści, które będą stanowiły na nie odpowiedź (przykładowo: w okresie przedświątecznym rośnie zainteresowanie preparatami do mycia szyb).

Materiały eksperckie na blogu firmowym to idealny sposób na promowanie produktów z oferty – w treści artykułów możemy wplatać rekomendacje produktów, które poradzą sobie w realizacji opisywanego zagadnienia. Odsyłając do danego produktu czy kategorii produktów za pomocą hiperłącza, zyskamy linkowanie wewnętrzne, a reklama przedstawiona w ten sposób nie będzie natarczywa.

Newsletter

Prowadzenie newslettera to narzędzie do podtrzymywania relacji z obecnymi klientami oraz budowania jej z potencjalnymi. Poprzez newsletter możemy przesyłać informacje o nowych artykułach pojawiających się na blogu, a także komunikować nowości w ofercie marki/sklepu bądź aktualnie prowadzone promocje.

Płatna reklama w sieci

Przy pomocy takich rozwiązań jak Google Ads możliwe jest wypromowanie strony w szybszym tempie, niż w przypadku tradycyjnego pozycjonowania witryny. Efekt płatnej reklamy Google Ads widoczny jest niezwłocznie po uruchomieniu kampanii reklamowej. Chcąc osiągnąć szybkie rezultaty i poprawić widoczność marki chemii gospodarczej w sieci, warto skorzystać z tego narzędzia promocji.

Decydując się się reklamę w Google możemy skorzystać z kilku różnych dostępnych opcji. Do najpopularniejszych z nich zaliczamy model PPC (Pay-Per-Click), czyli płatność za każde kliknięcie oraz reklamy w formie wideo i display, powszechniej znane jako banery reklamowe. Dzięki usłudze Google Ad Manager możliwe jest monitorowanie na bieżąco postępów prowadzonej kampanii reklamowej.

Media społecznościowe

Firmowe profile w social mediach stanowią idealne dopełnienie obecności marki w Internecie. Media społecznościowe są narzędziem do komunikacji z klientami, budowania wizerunku oraz zaufania i przywiązania. W obecnych realiach praktycznie wszystkie większe marki zaznaczają swoją obecność w sieci przy pomocy fanpage’a na Facebooku lub Instagramie.

Poprzez firmowe profile w social mediach możemy publikować nowości w ofercie oraz przeprowadzać akcje zachęcające do interakcji np. angażujące konkursy.Posty publikowane przy wykorzystaniu mediów społecznościowych świetnie realizują marketing treści.

Prowadząc profil na platformie Facebook możemy wykorzystać proponowane przez nią narzędzie do płatnej reklamy. Facebook Ads, podobnie jak Google Ads, pozwala na wyświetlanie sponsorowanych treści promocyjnych. Chcąc zareklamować chemię gospodarczą i środki czystości możemy wybierać spośród takich formatów jak: posty sponsorowane, reklama karuzelowa (wyświetlająca w jednej jednostce reklamowej 2 lub więcej obrazów i/lub filmów) oraz materiał błyskawiczny, inaczej kanwa (internetowa reklama pełnoekranowa zawierająca kombinację różnych elementów tj. obrazów statycznych, wideo, tekstów, w ramach której użytkownik może płynnie się poruszać przesuwając palcem po ekranie).

Wizytówka Google

Posiadanie wizytówki Google Moja Firma to podstawa w przypadku biznesu, który nie działa wyłącznie online. Prowadząc lokalny sklep czy hurtownię z produktami chemii gospodarczej oraz środkami czystości jest nieodłącznym elementem budowania wizerunku firmy, mającym na celu zachęcenie potencjalnych klientów do skorzystania z oferty.

Wizytówka Google nie tylko ułatwia klientem dojazd do firmy, dzięki funkcji wyszukiwania na mapach Google, ale również pozwala na uzyskanie przydatnych informacji np. o godzinach otwarcia czy oferowanym asortymencie. To również świetne miejsce na zbieranie pozytywnych opinii – bogaty asortyment i pomocna obsługa z pewnością będą pomocne w tym procesie.

Porównywarki cenowe

Przed podjęciem decyzji o zakupie wybranego produktu chemii gospodarczej, konsumenci chętnie poszukują opinii innych użytkowników, którzy mieli już z nim styczność. Według badań Internauci najczęściej przeszukują sieć, aby uzyskać informacje na temat działania środków piorących oraz wybielaczy i odplamiaczy. Dobrym pomysłem – w przypadku reklamy środków czystości – jest dodanie sklepu do popularnych porównywarek cen, które oprócz listy ofert zawierają również recenzje. Konsumenci chcący uzyskać opinie o poszukiwanym produkcie, mogą dowiedzieć się o naszej stronie internetowej, tym samym zwiększając na niej ruch.

Zastanawiasz się jak wypromować środki czystości?
Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1280 853 Warszawska Grupa Mediowa
Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.