Pandemia wywołana koronawirusem SARS-CoV-2 ma ogromny wpływ na gospodarkę, a wiele jej sektorów musi borykać się z wieloma negatywnymi konsekwencjami obecnej sytuacji na rynku. Koniecznością stało się zmienienie strategii działania, wdrożenie nowych rozwiązań dotyczących produkcji, sprzedaży i marketingu. Zmiany obserwuje się także w zachowaniach i nawykach konsumentów. Pojawiły się nowe potrzeby i wymagania, którym marki muszą sprostać, jeśli chcą utrzymać się na rynku i mieć zyski sprzedażowe. Marketing w czasach COVID-19 uległ zmianie pod wieloma względami. Powstało wiele nowych trendów, które muszą brać pod uwagę marketerzy przy tworzeniu strategii marketingowych.
Przeniesienie biznesu do Internetu
Na skutek dużych ograniczeń odnośnie przemieszczania się i liczby klientów w sklepie stacjonarnym, wprowadzenia godzin dla seniorów, zamykania galerii handlowych i szeregu innych obiektów, konieczności zachowania społecznego dystansu i środków higieny, przedsiębiorcy odnotowali wyraźny spadek sprzedaży. Niektóre firmy zdążyły już mocno odczuć konsekwencje pandemii, niektórym nie udało się utrzymać na rynku i nawet zbankrutowały. Sposobem na wyjście z trudnej sytuacji jest przeniesienie swojego biznesu do Internetu. Na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy można wyraźnie zaobserwować dominację zakupów online. Klienci kupują online nawet produkty spożywcze, dzięki czemu nie muszą wychodzić z domu. Kwestią czasu jest przeniesienie się większości handlu do wirtualnej rzeczywistości. Rośnie popularność promowania produktów podczas transmisji internetowych.
Kontaktowanie się z bliskimi przez Internet
Z powodu wymuszenia na ludziach zachowania dystansu społecznego, czyli utrudnienia kontaktów międzyludzkich, konsumenci poszukują nowych rozwiązań, które pozwolą im na komfortowe komunikowanie się z bliskimi. Z pomocą przychodzą interaktywne narzędzia, umożliwiające szybkie organizowanie wirtualnych spotkań. Zaczynają być doceniani cyfrowi asystenci w postaci chatbotów i wielorakich aplikacji odpowiadających na zadawane pytania. Długotrwałe przesiadywanie w domu skłania do szukania w Internecie nie tylko rozrywki, ale też wsparcia i rozwiązań na zaistniałe problemy. Firmy uzyskują dzięki temu szereg kanałów do wchodzenia w interakcje z konsumentami i budowania z nimi silniejszych relacji. Do dyspozycji jest wiele sposobów na reklamowanie się i sprzedawanie produktów/usług.
Wzmocnienie siły przekazu wizualnego
Robienie zakupów, bazując wyłącznie na zmyśle wzroku i słuchu, stwarza wiele ograniczeń. Konieczne jest dopracowanie contentu pod względem wizualnym i merytorycznym. W przeciwnym razie potencjalny klient straci zainteresowanie produktem, rezygnując z jego zakupu. Na stronie muszą znajdować się wyczerpujące opisy pisane językiem korzyści, wysokiej jakości zdjęcia produktowe. Nie można też zapomnieć o poprawieniu jakości obsługi klienta. Nienaganny visual commerce pomoże w zbudowaniu silnej i rozpoznawalnej marki. Wykorzystać trzeba nie tylko treści, ale też zdjęcia, animacje i wideo oraz zastosować format 3D i 360 stopni. Coraz większą popularnością cieszy się sztuczna inteligencja i rzeczywistość wirtualna, co ma służyć do wzmocnienia wrażeń wizualno-dźwiękowych.
Konsumenci polegają w dużej mierze na recenzjach i opiniach na temat produktów/marki/sklepu. Korzystają z porównywarek cenowych i komunikują ze sobą na forach internetowych. Za pomocą zweryfikowanych recenzji i opinii można zwiększyć wiarygodność marki, przywiązać do niej konsumentów. Do dzielenia się opiniami i recenzowania produktów na stronie sklepu można zachęcić za pomocą kodów rabatowych, kuponów zniżkowych czy punktów lojalnościowych.
Inwestycja w e-commerce
Wzrost sprzedaży internetowej sprawia, że klienci mają coraz większe wymagania. Przybywa nowych witryn, co wiąże się ze wzrostem konkurencji. Konieczne jest zadbanie o to, aby doświadczenia z zakupów online były pozytywne. Strona internetowa sklepu powinna być funkcjonalna, atrakcyjna wizualnie, przejrzysta, intubacyjna. Konieczne jest jej zoptymalizowanie pod kątem SEO i UX. Konsumenci będą dokonywać zakupu, jeśli zostanie im zapewnione bezpieczeństwo i wygoda. Firma musi zadbać o usprawnienie procesu obsługi klientów, nastawiając się na ich potrzeby – szybkie reagowanie na zadawane pytania, pomoc w zakupie, wsparcie posprzedażowe. Istotne jest także to, aby skierować ofertę pozwalającą dotrzeć dla klientów offline, wykorzystując różne kanały typu newsletter czy SMS.
Sprzedaż wielokanałowa z wykorzystaniem mediów społecznościowych
Każdy przedsiębiorca powinien wykorzystać ogromny potencjał drzemiący w mediach społecznościowych. W dobie pandemii stały się one jeszcze popularniejsze, wręcz koniecznie jest uwzględnienie ich przy tworzeniu strategii marketingowej. Najlepsze efekty pozwoli uzyskać sprzedaż omnichannel, integrując jak najwięcej dostępnych kanałów dotarcia i obsługi klienta. Niezwykle korzystne dla firmy będzie prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem social media, wykorzystując rozbudowaną sieć społecznościową Facebooka i Instagrama.
Możliwość wyszukiwania nie tylko głosowego, ale też obrazem
Smartfony już dawno przestały być urządzeniami umożliwiającymi wyłącznie do prowadzenia rozmów telefonicznych czy komunikowania się za pomocą SMS-ów. Obecnie są to wielofunkcyjne gadżety, które służą między innymi do robienia zakupów online. Internauci cenią sobie wygodę, dlatego coraz chętniej korzystają z opcji wyszukiwania głosowego na urządzeniach mobilnych. Istotne będzie wobec tego zoptymalizowanie treści na stronie, kładąc nacisk na frazy long tail, mające duży wpływ na pozycjonowanie. Polecenie głosowe to jedno, ale należy też postawić na wyszukiwanie obrazem. Internauci są wzrokowcami, dlatego chętnie skorzystają z możliwości wyszukiwania produktów ze zdjęć znalezionych online, aby dobrać dla siebie najkorzystniejszą ofertę.
Krótkie historie są mile widziane
Najbardziej przystępną formą przekazu jest film, dlatego warto skierować większą uwagę na wideo w marketingu. Zgodnie ze statystykami użytkownicy mediów społecznościowych coraz chętniej oglądają niedługie wideo udostępniane na profilach Facebooka czy Instagrama. Za pomocą krótkich historii możliwe staje się wchodzenie w interakcje z odbiorcami przekazu, budowanie z nimi trwałej relacji i autentyczności marki.