Jak mierzy się oglądalność w telewizji?

Telewizja jest jednym z najważniejszych mediów. Choć popularność internetu jest ogromna, programy telewizyjne są wciąż bardzo istotne dla wielu grup docelowych. Przykładowo, konkurs skoków narciarskich podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich z 2002 roku, w którym Adam Małysz uzyskał srebrny medal olimpijski, oglądało przeszło 13 milionów Polek i Polaków. Skąd to wiemy? Z pomiarów oglądalności telewizji.

Pomiary są niezwykle istotne podczas planowania kampanii reklamowych w TV, dzięki czemu możemy sprawdzić na jakich kanałach, w jakich porach dnia i w okolicy jakich programów, seriali czy filmów dotrzemy do pożądanej grupy docelowej. Jest to zatem informacja zarówno dla producentów programów i seriali ale również dla reklamodawców.

Czym jest oglądalność telewizji?

Media często informują o tym, że określone wydarzenie sportowe czy kulturalne uzyskało wysoką oglądalność. Pojawiają się też dane dotyczące np. tego, jak dużym zainteresowaniem cieszy się określony serial, a dane na temat oglądalności stanowią podstawę do kontynuacji danej produkcji lub jej zawieszenia. Dodatkowo, telewizje wykorzystują pomiary do konstruowania ramówek w taki sposób, który umożliwi zgromadzenie jak najszerszej widowni przed telewizorami. Mianem oglądalności telewizji określa się procent grupy docelowej, która zasiadła przed telewizorem. Pomiarów oglądalności dokonuje się poprzez badania telemetryczne.

Jak mierzy się oglądalność?

Dawniej w sferze marzeń znajdowało się poznanie statystyk dotyczących tego, co ogląda dany użytkownik na swoim telewizorze. Dziś takie możliwości techniczne już istnieją, ale jedynie w odniesieniu do dekoderów sieci kablowych, które podłączone do internetu, mogą gromadzić takie dane. Opcja ta nie jest jednak dostępna w przypadku naziemnej telewizji cyfrowej oraz dekoderów platform satelitarnych. Z tego względu wiele lat temu stworzono system badań telemetrycznych, który pozwala na szacunkowy pomiar oglądalności TV. W przypadku tego rodzaju badań stosuje się tę samą technikę co przy ankietach dotyczących innych zagadnień – przeprowadza się go na wybranej próbie statystycznej, która nazywana jest panelem. Zrekrutowani paneliści mają podłączone urządzenia telemetryczne do telewizorów lub dekoderów, umożliwiające rejestrację co, kiedy i w jaki sposób jest oglądane – to na ich podstawie szacuje się oglądalność.

Reprezentatywność pomiarów oglądalności

Aby pomiar oglądalności telewizji był wiarygodny, konieczne jest zapewnienie jego reprezentatywności. Ujmując najprościej, w próbie statystycznej musi znaleźć się taki sam udział procentowy mężczyzn, czy kobiet jak w całej populacji, a także identyczny udział mieszkańców dużych miast lub małych miejscowości, jak również poszczególnych grup wiekowych. Brana jest również pod uwagę struktura osób korzystających z kablówki, satelit, czy anten naziemnych. Dane te są pozyskiwane z Głównego Urzędu Statystycznego, a także w trakcie tzw. establishment survey.

W Polsce za pomiar oglądalności TV odpowiada firma Nielsen Audience Measurement, czyli międzynarodowa firma badawcza, która działa na terenie kraju od 1996 roku. W latach 1997-2011 równolegle badania były prowadzone także przez agencję badawczą TNS OBOP, jednak później wprowadzono zasadę przeprowadzania pomiarów oglądalności przez jedną firmę.

1920 1280 Warszawska Grupa Mediowa

Potrzebujesz pomocy przy promocji swojej firmy?
Napisz do mnie na:
a.stachowicz@warszawskagm.pl
lub skorzystaj z naszego chatu online.
Arkadiusz Stachowicz

Odwiedź profil Linkedin

Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.