Crawlery i pozycjonowanie stron, czyli jak zrobić audyt strony?

Crawler to robot internetowy, przeznaczony do zbierania informacji o stronach internetowych, w tym danych strukturalnych, kodu, metadanych czy linkowania.

Crawler, a pozycjonowanie stron internetowych

Crawler ma szerokie zastosowanie, a jedną z jego najważniejszych cech, jeśli chodzi o przeznaczenie jest analizowanie stron pod kątem pozycjonowania – SEO.

Googlebot

Crawlery mają szerokie zastosowanie np. mogą zbierać informacje o stronie by ją indeksować – takie zadanie pełni np. Googlebot.

Audyt SEO

Crawlery mogą również zbierać dane dotyczące strony internetowej dla jej właściciela. Zidentyfikują elementy, które należy poprawić lub zoptymalizować. Najpopularniejszym z nich jest Screaming Frog, który umożliwia audyt strony www, pokazując w raporcie następujące sekcje:

  • Elementy (external / internal)
    • HTML
    • JavaScript
    • CSS
    • Obrazy
    • PDF
    • Flash
  • Protokoły
    • HTTP
    • HTTPS
  • Response Codes
    • All
    • Zablokowane przez robots.txt
    • Brak odpowiedzi
    • 2xx (sukces)
    • 3xx (przekierowanie)
    • Klient error 4xx
    • Serwer error 5xx
    • Redirection Javascripts
  • URL
    • Non ASCII Characters
    • Underscores
    • Uppercase
    • Duplicate
    • Parameters
    • Over 115 characters
  • Tytuły stron
    • Wszystkie
    • Puste
    • Zduplikowane
    • Powyżej 60 znaków
    • Poniżej 30 znaków
    • Powyżej 555 pixels
    • Poniżej 200 pixels
    • Takie same jak H1
    • Zróżnicowane
  • Meta opisy (analogicznie rozwijane podkategorie)
  • Meta słowa kluczowe
  • H1
  • H2
  • Obrazy
  • Kanoniczność
  • Paginacje
  • Dyrektywy
  • Hreflang
  • AJAX
  • AMP
  • Dane strukturalne
  • Mapy strony
  • Prędkość strony

Crawler daje możliwość szybkiego analizowania stron i podstron w poszukiwaniu błędów i problemów zarówno technicznych, jak i tych związanych z optymalizacją SEO. Ma to znaczenie dla skuteczności pozycjonowania i dobrych efektów. Crawler daje możliwość analizowania znacznej ilości stron w zakresie czynników mających wpływ na SEO, w tym również związanych z planowaniem słów kluczowych.

Za co odpowiadają crawlery w zakresie pozycjonowania i audytu SEO?

Crawlery cechuje możliwość sprawdzania i zapisywania danych strony, a także danych dotyczących serwisów do niej linkujących. Często wykorzystywane są do liczenia znaków w treści i sprawdzania ich pod kątem oryginalności czy stopnia podobieństwa.

Audyt SEO – od czego zacząć pozycjonowanie strony internetowej?

Posiadanie strony internetowej przy obecnej konkurencji nie zapewni nam żadnej widoczności w wyszukiwarce Google o ile nie podejmiemy działań pozycjonujących lub reklamowych. Zanim jednak przejdziemy do tego procesu, ważne jest by dostosować stronę do wymagań, które będą uwzględniały: kod strony, treść i architekturę treści, prędkość działania czy dostosowanie serwisu do tabletów i telefonów (w końcu mobile first!). Jak wygląda audyt SEO i dlaczego zacząć właśnie od niego?

Audyt SEO – po co i dlaczego warto?

Rozpoczęcie pozycjonowania strony internetowej przed wykonaniem audytu SEO, wprowadzeniem poprawek na stronie oraz przed przygotowaniem planu działania, będzie z pewnością mniej efektywne i… droższe. Jeśli nigdy nie dokonywaliśmy audytu SEO możemy do tego skorzystać z wielu narzędzi, które nam to ułatwią.

Narzędzia do audytów dadzą nam ciekawe wskazówki, jednak potrzebna będzie wiedza i doświadczenie aby te wyniki móc zinterpretować i na ich podstawie ułożyć zalecenia i plan działania. Warto więc skorzystać z usług jakie oferują agencje SEO. Tylko w ten sposób właściciel danej strony internetowej będzie w stanie poznać wszystkie kwestie, które koniecznie trzeba poprawić w pierwszej kolejności.

Szczegółowy research działań podejmowanych przez konkurencję

Kolejnym istotnym aspektem jest dokładne przeanalizowanie wszystkich działań podejmowanych przez konkurencję. Warto sprawdzić, co dokładnie robią w kwestii SEO osoby odpowiedzialne za pozycjonowanie sklepu internetowego sprzedającego takie same produkty lub tematycznego serwisu internetowego. Koniecznie sprawdźmy jak dokładnie wygląda ich linkowanie oraz budowa kategorii sklepu.

Szczegółowy research dotyczący istotnych słów kluczowych

Niezwykle istotne jest także sprawdzenie, na jakie słowa kluczowe powinna być pozycjonowana dana strona internetowa. Oczywiście można to zrobić przez bardzo szczegółowe przeanalizowanie konkurencyjnych stron tematycznych, które znajdują się na czołowych pozycjach w wyszukiwarce ale również wspomóc się planerami słów kluczowych.

Ułożenie planu działania on-site i off-site

Pozycjonowanie strony internetowej musi także uwzględnić ułożenie planu działania on-site oraz off-site. Warto zaznaczyć, że do wspomnianych działań SEO on-site trzeba zaliczyć wszystkie działania wykonywane na danej stronie internetowej, na które można mieć wpływ. Warto sprawdzić takie elementy jak uzupełnienie sekcji title na wszystkich podstronach, metadane, odpowiednie dzielenie tekstów na akapity, użycie H1, H2, H3, H4, uzupełnienie tagów ALT do obrazów, a także stosowanie ich w nowych formatach. Zwróćmy uwagę również na kanoniczność, paginacje, architekturę strony, dostosowanie jej do wersji mobilnej itp.

Z kolei do działań SEO off-site trzeba zaliczyć działania wspomagające widoczność strony internetowej poza jej granicami. Mowa przede wszystkim o linkbuildingu, sygnałach z social mediów, czy kampaniach płatnych. Czynników jest oczywiście znacznie więcej.

Wyciśnij z SEO ile się da! Zrobimy dla Ciebie audyt strony, doradzimy i zoptymalizujemy Twój serwis. Bądź numer 1 w Google! Napisz do nas: hello@warszawskagm.pl | Czat z konsultantem
1170 720 Warszawska Grupa Mediowa

Potrzebujesz pomocy przy promocji swojej firmy?
Napisz do mnie na:
a.stachowicz@warszawskagm.pl
lub skorzystaj z naszego chatu online.
Arkadiusz Stachowicz

Odwiedź profil Linkedin

Ustawienia prywatności

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Serwis korzysta z plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z witryny oznacza akceptację postanowień Polityka Prywatności (Klauzula informacyjna RODO). Pamiętaj, że ustawienia plików cookies możesz modyfikować i usuwać w swojej przeglądarce internetowej.